HST og styrke.


mlla
 Share

Recommended Posts

hej

Jeg er gået igang med minicyklus nr 3 i mit hst program, altså den første 5 rep del.

Jeg undre mig lidt over mit forløbige resultat.

Jeg er ikke vokset særlig meget, dvs ca 1-1,5 kg, men min max vægt er steget med ca

15 kg i f.eks bænkpres.( max før 40 kg 10 rep max nu 57.5kg 10 rep )

Det skal siges jeg er en lille lort på 170 og lige nu 71 kg.

Er det en normal udvikling eller hvad??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først er i din 3. cyklus... Og har forøget din bænkpres med 43,75%, så er det FANDME GODT! :w00t:

Men hvordan er det liiiiige at du ved at du har forøget din bænkpres i 10 rep, når du i et HST program max kan komme op på din 10RM som så må have været 40, eftersom du siger at det er din tidl. max?? :unsure: (10RM = det amtal kg du max kan løfte 10 gange)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med en 15 rep cyk. (1 uges varighed) Testede 15 rep max før jeg gik igang.

Da jeg startede på 10 rep cyk. (2 uger)Testede jeg 10 rep max og lagde ud med det fra dag 1.

Det var 40 kg har så øget vægten hver gang og endte på 55 kg den sidste dag i cyk med 10 rep.

Igår testede jeg bare for sjov min 10 rep max og den endte så på 57.5 kg

Jeg er på 2. dag ( imorgen) af første uge i 5 rep cyk.

De 1-1,5 kg jeg har taget på er muligvis lidt mere hvis vi snakker muller

for jeg har tabt en del deller.

Link to comment
Share on other sites

Starter fra en ende af:

Dine gains er glimrende - 1½ kg er bedre end slet ingen. Det parameter du skal stille på, hvis du gerne vil tage mere på er kosten. Såre simpelt - få noget mere indenbords. Men 1½ kg på 3 uger glimrende, og faktisk et passende tempo, hvis du vil undgå en del af det skal sætte sig som flæsk. Men du skal indtage flere og flere kalorier i takt med du bliver større og større (meget vigtigt), ellers står du bare stille.

Dine styrkegains er godt vilde. Tillykke med det. Men hvis du ikke har trænet tidligere, eller du tidligere har haft en masse inkorrekt træning med failure og forced reps - så er det ikke ualmindeligt.

Med hensyn til din reprange, så gør det på følgende måde:

Næste gang du starter på en ny HST omgang, så tager du dine sidste maksresultater og ligger en portion kg til - eksempelvis 5-10 kg afhængig af øvelse. Husk at holde din strategic deconditioning!

Det du har gjort nu med at test maks inden en minicyklus er noget rod, og går stik imod principperne i HST. Et godt forslag ville være at læse artiklerne et par gange til. Der er gemt utrolig meget information i dem.

Håber det hjalp dig på rigtige spor ;)

Link to comment
Share on other sites

OK Jeg prøver lige at gennemlæse den igen.

Jeg kan simpelt hen ikke spise mere mad (tror jeg)

Jeg æder som et tærskeværk, på trods af det har jeg faktisk tabt en del fedt.

Det ses meget tydeligt i spejlet. :)

Min vægt er dog kun øget med ca 1,5 kg, så det må alligevel ha givet en del muller. :)

Jeg har trænet i en roklub for snart 15 år siden, den gang maxede jeg så vidt jeg

husker omkring de 105- 110 kg i bænkpres. Stoppede så pga af en skulderskade

( færdselsuheld ) som gjorde min venster arm ubruglig i et par år.

Jeg har tænkt på om der er noget om det at kroppen kan "huske" hvor stærk den har

været engang og så prøver at komme på det niveau igen eller er det grebet

ud i den blå luft?? :unsure:

Det er ca 3 mdr. siden jeg startede på vægttræning igen.

Og lige et lille spørgsmål mere. Er det en god ide at bruge en øvelse som frivend i et HST program,

når der i forvejen laves squat og dødløft?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt på om der er noget om det at kroppen kan "huske" hvor stærk den har

været engang og så prøver at komme på det niveau igen eller er det grebet

ud i den blå luft??

Muscle memory tror jeg det hedder. Jeg mener at det har været oppe og vende et par gange herinde, men uden noget egentligt svar på om det findes eller ej.

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

ups lige et til :)

Er det en dårlig ide at lave de sidste to ugers 5 rep neg. ud med

3 rep og så et sæt mere i de store øvelser eller skal jeg bare tage

5 rep som de foregående 2 uger. Jeg har nemlig ikke noget

træningspartner, :( og så er neg. lidt svært at lave.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share