at cutte vs at blive stor?


rask
 Share

Recommended Posts

Hey ;)

var ikke lige sikker på, hvor jeg skulle smide dette emne hen, men det blev altså her.

Jeg har nu styrketrænet i ca 1 måned, udenlukkende med det formål at få en flot krop.

Jeg er lidt i et dilemma: Det er nemlig sådan, at jeg har en anelse fedt på maven, hvilket jeg jo gerne vil have væk, for at mine mavemuskler kan ses merkant.

Samtidig har jeg det også sådan, at jeg vil jo gerne blive større muskler. bryst, skulder, arme osv.

Cutter jeg, kan jeg ikke få større muskler, da det kræver kalorie-overskud.

Spiser jeg med kalorie-overskud, vil jeg få større muskler, men min mave vil blive mere oppustet og være mindre markeret.

Bliver jeg bare nødt til at vælge, eller er der en mellemvej?

Kunne jeg f.eks. spise med en masse, og så løbe ture for at forbrænde fedt?

Kan jeg cutte først, for at forbrænde den anelse fedt der er på maven, for så bagefter at gå efter at blive stor - uden at det vil gå ud over mavens udseende. hehe :)?

Jeg er ikke så meget inde i det, så håber på at nogle kloge hoveder vil komme med nogle brugbare kommentarer ;)

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hey ;)

var ikke lige sikker på, hvor jeg skulle smide dette emne hen, men det blev altså her.

Jeg har nu styrketrænet i ca 1 måned, udenlukkende med det formål at få en flot krop.

Jeg er lidt i et dilemma: Det er nemlig sådan, at jeg har en anelse fedt på maven, hvilket jeg jo gerne vil have væk, for at mine mavemuskler kan ses merkant.

Samtidig har jeg det også sådan, at jeg vil jo gerne blive større muskler. bryst, skulder, arme osv.

Cutter jeg, kan jeg ikke få større muskler, da det kræver kalorie-overskud.

Spiser jeg med kalorie-overskud, vil jeg få større muskler, men min mave vil blive mere oppustet og være mindre markeret.

Bliver jeg bare nødt til at vælge, eller er der en mellemvej?

Kunne jeg f.eks. spise med en masse, og så løbe ture for at forbrænde fedt?

Kan jeg cutte først, for at forbrænde den anelse fedt der er på maven, for så bagefter at gå efter at blive stor - uden at det vil gå ud over mavens udseende. hehe :)?

Jeg er ikke så meget inde i det, så håber på at nogle kloge hoveder vil komme med nogle brugbare kommentarer ;)

På forhånd tak!

har du noget at cutte af??

vil der være muskler under hvis du får smidt noget fedt??

Link to comment
Share on other sites

Klassisk. :smile:

Jeg vil tillade mig at citere Søren W fra et tidligere indlæg:

Du er et typisk eksempel på the "should I cut or bulk?"-guy. I din "tilstand" vil jeg mene du skal spise alm. og så fokusere på at træne, du har jo ikke noget at cutte til, andet end den før omtalte pind. Glem cut/bulk, det er ligegyldigt for dig, spis alm. og fornuftigt og få trænet.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=38434

Nu sætter du godt nok ikke tal på (eller billeder), så jeg kan jo ikke kende din situation nøjagtigt, men ovenstående siger det meget godt. Træn regelmæssigt og spis fornuftigt og vær tålmodig så skal du nok få resultater selvom du ikke bevidst fokusere på cut eller bulk.

Efter egen erfaring og hvad jeg kan læse mig til, så er stor energiomsætning en god basis for at øge muskelmasse og smide fedt i samme periode. For dig er det dog formentlig rigeligt at være nybegynder. :smile:

Stor energiomsætning = "stort" madindtag og stort forbrug, dvs. træn en masse, og helst forskellige typer sport.

Link to comment
Share on other sites

Brug 2-3 år på at få smidt noget masse på, dvs. tung træning + masser af mad.

Når du så har gainet 15-20 kilo kan du begynder at overveje at smide noget af fedtmassen.

At cutte efter 1 måned, er fuldstændig til grin :innocent:

Heh... det var fandme ikke en stor gain over 3 år, indeholdende det du siger. . .

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene so far :)

Maxpower:

"Nu sætter du godt nok ikke tal på (eller billeder), så jeg kan jo ikke kende din situation nøjagtigt"

Jeg er 171cm høj, 66.2kg tung (16år)

Her er et billede, som jeg havde liggende: (er dog ikke særlig oppustet, som den ville være eksempelvis efter et måltid :))

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/...ee/jd828533.jpg

Det viser dog ikke min mave særlig detaljeret. sidder jeg ned, vil man også nemmere kunne se fedtet.

Har på¨fornemmelsen, at jeg vil få nogle flere bare-pump-dig-stor-kommentarer, men det er vel også fint nok. hehe :D

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene so far :)

Maxpower:

"Nu sætter du godt nok ikke tal på (eller billeder), så jeg kan jo ikke kende din situation nøjagtigt"

Jeg er 171cm høj, 66.2kg tung (16år)

Her er et billede, som jeg havde liggende: (er dog ikke særlig oppustet, som den ville være eksempelvis efter et måltid :))

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/...ee/jd828533.jpg

Det viser dog ikke min mave særlig detaljeret. sidder jeg ned, vil man også nemmere kunne se fedtet.

Har på¨fornemmelsen, at jeg vil få nogle flere bare-pump-dig-stor-kommentarer, men det er vel også fint nok. hehe :D

Link to comment
Share on other sites

efter at have set det billede, ja så hvis du vil kalde det at have fedt på maven, så ved jeg ikke hvad du så ville kalde os andre der render rundt med en del mere fedt end på det billede du referer til

Hvis du skulle vælge enten cut eller bulk, ja så ville det være mest hensigtsmæssigt at bulke, da jeg ud fra billedet at dømme + højde og vægt, at du ikke har verdens største fedtprocent.

Jeg ved godt jeg generaliserer lidt nu, men efter min mening skal man først begynde at tænke på, at cutte, hvis man lægger ca +5kg højere end sin højde. dog kun hvis man ikke er noget muskelbund eller en med en høj fedtprocent

Men som MaxPower siger, så er der jo også den gyldne middelvej, ved at have et stort indtag og en stor omsætning. dette er også en god start, og så kan man altid senere tænke på hvad man vil. jeg gætter også på du står i dette dilemma, da det snart er ved at være sommer, og du gerne vil være så lækker som mulig når du er på stranden, og skal vise bar overkrop. am I right?

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene so far :)

Maxpower:

"Nu sætter du godt nok ikke tal på (eller billeder), så jeg kan jo ikke kende din situation nøjagtigt"

Jeg er 171cm høj, 66.2kg tung (16år)

Her er et billede, som jeg havde liggende: (er dog ikke særlig oppustet, som den ville være eksempelvis efter et måltid :))

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/...ee/jd828533.jpg

Det viser dog ikke min mave særlig detaljeret. sidder jeg ned, vil man også nemmere kunne se fedtet.

Har på¨fornemmelsen, at jeg vil få nogle flere bare-pump-dig-stor-kommentarer, men det er vel også fint nok. hehe :D

Dine tal og dit billede bekræfter til fulde første antagelse. :smile:

Spis og træn!

En siddende/foroverbøjet position er nok også den stilling er allermest vil tydeliggøre om man har den mindste smule fedt på maven. Når jeg sidder ned føles det som om jeg kan få fat i dobbelt så meget mavedelle som når jeg står. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share