Skal jeg droppe mit løb?


Scorpi
 Share

Recommended Posts

I dag vejder jeg ca 61 kg og er 170 høj, er 15 år. Ville det bare være en fordel for min træning for at få en flot krop med store muskler mm hvis jeg droppede mit løb? Det er nemlig lang tid siden jeg har været ude og løbe. For synes nemlig det er rigtig koldt udenfor og så synes jeg tit folk har snakket om, at det ikke er godt at løbe hvis man vil opbygge muskler, så ville det bare være en fordel hvis jeg droppede mit løb eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det er klart en fordel at droppe løb da det er meget svært at være i kalorieoverskud - hvilket kræves for at bygge muskler - når man laver en masse cardio!

Selv har jeg idræt 6 timer om ugen i år og jeg har ikke fået halvdelen ud af træningen i forhold til sidste år hvor jeg ikke lavede noget cardio!

Link to comment
Share on other sites

MIt svar er ikke bygget på noget teoretisk viden, men udelukkende min egen erfaringer. Jeg spurgte selv om nogenlunde det samme for 3 mdr. siden, da jeg gik i gang med styrketræning og et HST program.

Jeg synes at jeg er gået meget frem, på trods af et jeg løber 2 gange om ugen og derudover cyckler/stepper en gang om ugen, samtidig med at jeg styrketræner 3 gange om ugen. Jeg træner dog ikke ben hver gang, da de bliver noget tunge, hvis de bliver trænet 6 dage om ugen.

Mht. til det omtalte kalorie overskud, så tror jeg dog der er noget der. Jeg synes tit min krop har føltes uoplagt, når jeg har været til træning, og jeg har hurtigt mistet energien, hvilket sikkert er fordi jeg spiser for lidt med alt den træning. Så hvis du vil igang, så tror jeg du skal spise en del mere en sædvanlig.

Og det er her jeg selv er løbet ind i et lille problem, for jeg vil jo gerne tabe mig, men omvendt så går det heller ikke at gå og sulte sig, for så bliver jeg uoplagt til træningen - så det er en lidt svær balancegang, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal løse ;) Håber der er nogen med et godt bud. Har overvejet at spise noget proteinpulver - det skulle man jo ikke kunne tage på af, hvis man får overskud af protein. Og det er jo proteinerne som du skal bruge til at opbygge musklerne.

Men på den anden side, måske går det ud over muskelopbygningen. Men hellere vokse lidt langsommere og så både få en bedre kondition og blive stærkere - Men det er jo blot min priorietering du kan jo have en anden.

Håber du kan bruge min personlige erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige, så må svaret være Ja. Det vil fremme muskelvæksten hvis du dropper løbetræningen.

Men, men, men. Med mindre du er på noget nær eliteniveau, så vil jeg aldrig fraråde cardio-træning på baggrund af argumenter vedrørende muskelvækst.

Reelt set er de relativt små marginale muskelmassevæksttab du vil få ved at løbetræne være næsten ubetydelige.

Således vil mit råd dig til være:

Hvis du gerne vil løbe og styrketræne - så fortsæt med det

Hvis du ikke gider løbetræne - så nøjes med styrketræningen

:wave:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som del lille løbe-nørd jeg er, synes jeg ikke du skal droppe dit løb. Da slet ikke hvis meget af grunden er, at det er koldt udenfor. Der findes oceaner af godt vinter løbe-gear, så som tykke tights, let forede jakker, handsker, huer og fanden og hans pumpestok. Jeg træner også for, at øge min masse, men jeg ville slet ikke kunne undvære mine løbeture og det går da fremad alligevel. Løber ca. 35-40 km i ugen fordelt på de 4 dage hvor jeg ikke vægttræner. Jeg synes ikke at man bliver en komplet atlet ved at satse for ensidigt på det ene eller andet. På et non-konkurrence plan altså, for jeg ved jo godt at man ikke kan give Wilson Kipketer røv samtidig med at man bænkpresser 200 kg....

Min personlige mening.

Rommel

"Run Forrest, Run!" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på hvad dine mål er! Hvis du drømmer om at blive den nye Mr. Olympia eller vinde dansk mesterskab i styrkeløft, er det nok ikke så smart med de ugentlige løbeture. Hvis dit mål derimod er at få en sund og veltrænet krop, mener jeg klart at løb har sin berettigelse! Og vi kommer jo ikke uden om at langt de fleste ville have godt af en løbetur.

Jeg var også selv meget i tvivl for noget tid siden, men nu vil jeg ikke undvære at løbe. Godt nok løber jeg kun 1-2 gange om ugen, men så passer det fint sammen med mit HST...

AN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share