Mavetræning=mindre iltoptag?


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej,

Min plan var, at jeg ville i gang med at træne mave og ryg, da jeg er overbevist om, at det vil hjælpe mig i forbindelse med min MTB-træning - og i det hele taget.

Men jeg har ladet mig fortælle, at mavetræning skulle gå ind og påvirke lungerne i negativ retning? Noget med at iltoptagelsen bliver svækket?

Er der noget om snakken?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min plan var, at jeg ville i gang med at træne mave og ryg, da jeg er overbevist om, at det vil hjælpe mig i forbindelse med min MTB-træning - og i det hele taget.

Men jeg har ladet mig fortælle, at mavetræning skulle gå ind og påvirke lungerne i negativ retning? Noget med at iltoptagelsen bliver svækket?

Er der noget om snakken?

Nej, der er ikke noget om snakken. Træn du bare din mave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil godt nok også sige at det lyder som en mærkelig påstand!

Når man støder på sådan nogen, er det altid en god ide at spørge om dokumentation i form i studier eller lignende (eller i det mindste undersøge om mange mennesker uafhængigt af hinanden mener det samme), så kan man slippe for meget tvivl når/hvis man så finder ud af at folk ikke har noget at have det i

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil godt nok også sige at det lyder som en mærkelig påstand!

Når man støder på sådan nogen, er det altid en god ide at spørge om dokumentation i form i studier eller lignende (eller i det mindste undersøge om mange mennesker uafhængigt af hinanden mener det samme), så kan man slippe for meget tvivl når/hvis man så finder ud af at folk ikke har noget at have det i

God træning!

Det er ikke altid den holder heller... Men det er selvfølgelig bedre end at stole blindt på én persons tåbelige udsagn.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min plan var, at jeg ville i gang med at træne mave og ryg, da jeg er overbevist om, at det vil hjælpe mig i forbindelse med min MTB-træning - og i det hele taget.

Men jeg har ladet mig fortælle, at mavetræning skulle gå ind og påvirke lungerne i negativ retning? Noget med at iltoptagelsen bliver svækket?

Er der noget om snakken?

Den samlede iltoptagelse vil ikke svækkes. Tværtimod.

Men i teorien vil det kunne påvirke iltoptagelsen /kg, i negativ retning, at forøge en given muskelmasse. Og også sænke tilgængeligheden af ilt for øvrige muskelgrupper.

Jeg tvivler dog stærkt på at det vil have nogen negativ effekt på cyklingen, at træne din mave.

Det giver næsten sig selv at der til enhver sportsaktivitet er et givet kropsideal.

Det gælder om at have den nødvendige muskelmasse med de rigtige fibre på de rette steder, og ikke at have overflødig muskelmasse unødvendige steder.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke altid den holder heller... Men det er selvfølgelig bedre end at stole blindt på én persons tåbelige udsagn.

Det er rigtigt - jeg mente bare at det kunne give et fingerpeg af en art, men nej det er bestemt heller ingen garanti

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share