hvor god kan jeg blive


lulle
 Share

Recommended Posts

--------------------------------------------------------------------------------

Ja undskyld jeg trænger mig på med et privat projekt, men jeg vil dels gerne høre jeres holdning, og dels tror jeg at motivationen er lettere at holde, hvis først projektet er lanceret offentligt.

Det har noget med alderen at gøre. Jeg er 31 og nået et punkt i tilværelsen, hvor alderen fysisk er begyndt at arbejde imod frem for for mig. Præstationsmæssigt lakker det mod enden. Drømmen om en landsholdkarrie i fodbold dødede definitivt for 10 år siden (og var aldrig realistisk et meget begrænset talent taget i betragtning) og nu blafrer ambitionen om at blive eliteløber meget udsat i vinden. Derfor - i et desperat og forfængeligt behov for at teste mig selv og talentet af - har jeg kastet mig over projektet, hvor god kan jeg blive? Hvilket niveau kan jeg nå?

Data om mig

Fysisk

Alder: 31

Køn: Mand

Vægt: ca.68kg

Højde: 187cm

Kondital: 69

Træningsbaggrund: Har dyrket sport siden barndommen. Løbet 20- 30km pr. uge siden 2000, dog sporadisk og ustruktureret og med måned lange vinterpauser. Har altid været i stand til på et par måneder at træne mig op til ca. 37.min på 10km og 18min. på 5km. Har siden efteråret 2007 trænet seriøst og struktureret og langsomt øget træningsmængden til ca. 45km pr. uge fordelt på 4 pas. Ca. 15km er hård kvalitetstræning i form af sprintintervaller, korte intervaller, mellemlange intervaller og lange intervaller. Ca.8km er halvhårdt tempoløb v. omkring 80% af pulsreserven, resten er op og nedvarmning. Præstationerne er forbedret markant siden da, og målene for denne sæson er sub. 17 på 5km og sub 35 på 10. Det første nåede jeg i onsdags.

Resultater siden efteråret 07

3000m: 9.47 (dec. 07)

5km: 16.43 (maj 08)

10km: 35.17 (dec. 07)

Hvad er jeres bud, hvad kan jeg fører det til ovenstående data taget i betragtning?

Link to comment
Share on other sites

--------------------------------------------------------------------------------

Ja undskyld jeg trænger mig på med et privat projekt, men jeg vil dels gerne høre jeres holdning, og dels tror jeg at motivationen er lettere at holde, hvis først projektet er lanceret offentligt.

Det har noget med alderen at gøre. Jeg er 31 og nået et punkt i tilværelsen, hvor alderen fysisk er begyndt at arbejde imod frem for for mig. Præstationsmæssigt lakker det mod enden. Drømmen om en landsholdkarrie i fodbold dødede definitivt for 10 år siden (og var aldrig realistisk et meget begrænset talent taget i betragtning) og nu blafrer ambitionen om at blive eliteløber meget udsat i vinden. Derfor - i et desperat og forfængeligt behov for at teste mig selv og talentet af - har jeg kastet mig over projektet, hvor god kan jeg blive? Hvilket niveau kan jeg nå?

Data om mig

Fysisk

Alder: 31

Køn: Mand

Vægt: ca.68kg

Højde: 187cm

Kondital: 69

Træningsbaggrund: Har dyrket sport siden barndommen. Løbet 20- 30km pr. uge siden 2000, dog sporadisk og ustruktureret og med måned lange vinterpauser. Har altid været i stand til på et par måneder at træne mig op til ca. 37.min på 10km og 18min. på 5km. Har siden efteråret 2007 trænet seriøst og struktureret og langsomt øget træningsmængden til ca. 45km pr. uge fordelt på 4 pas. Ca. 15km er hård kvalitetstræning i form af sprintintervaller, korte intervaller, mellemlange intervaller og lange intervaller. Ca.8km er halvhårdt tempoløb v. omkring 80% af pulsreserven, resten er op og nedvarmning. Præstationerne er forbedret markant siden da, og målene for denne sæson er sub. 17 på 5km og sub 35 på 10. Det første nåede jeg i onsdags.

Resultater siden efteråret 07

3000m: 9.47 (dec. 07)

5km: 16.43 (maj 08)

10km: 35.17 (dec. 07)

Hvad er jeres bud, hvad kan jeg fører det til ovenstående data taget i betragtning?

Har du tænkt dig afprøve marathon eller vil du blive på de kortere distancer? Jeg ville da mene at det ikke er urealistisk med en tid på omkring 2.30t på et marathon for dig.

Link to comment
Share on other sites

Løber du i en seriøs klub?

Det er et pænt kondital.

Jeg tror ikke, du kan blive eliteløber(sub 30min/10km), men umiddelbart vil jeg tro, at du kan komme til at løbe fra de fleste.

Hvis du ikke har underdrevet din træningsmængde og tiderne du har opgivet er officielle tider vil jeg forsigtigt skyde på at opnåelige tider for dig er 15.30 på 5.000 meteren og 32 min. på en 10 km. Dette kræver selvfølgelig at du løbende justerer din træning og efterhånden som du kan klare det, får flere kilometre i benene.

Det der kan snyde lidt i vurderingen er hvor meget konkurenceerfaring har du egentlig, og hvor hvor meget har du forbedret dig på 10km siden december kunne også være rart at vide. At løbe ca. 35 min./10km med et par måneders seriøs træning er godt klaret.

Jeg syntes at din 3.000 m er interessant. Har du overvejet at at løbe kortere distancer som f.eks 1.500meter. Hvis du løber i en klub kan du jo prøve det for sjov en dag, hvis der er et lokalt stævne.

Link to comment
Share on other sites

Hej lulle

Umiddelbart er din 5km. tid den bedste (den er jo også ny). Det bliver spændende at se, hvad du kan på både 1500/3000 og 10K i løbet af sommeren.

Med et kondital på 69 er der dog nok muligheder for også at forbedre dig på 5 km. (for et par år siden målte jeg mit kondital til 65-66 og her løb jeg 16.17 i hård vind). Mit gæt er, at du har brug for konkurrenceerfaring, for at vænne dig til "hårdheden"!

Så vidt jeg kan læse, har du fart på i hver eneste træning - det er måske lige i overkanten. Jeg vil anbefale højst 3 pas med intensiv træning (evt. skift ml. 3 og 2), mens de øvrige er relativt rolige ture, evt. lidt længere (efter dagsform). Ved at blande træningen på denne måde, kan du typisk have mere energi og dermed højere fart på de intensive ture.

Med de data du i øvrigt giver, vil jeg tro, at du indenfor 1-2 år kan komme under 33 på 10K og pænt under 16 på 5.

Sats i første omgang på 5K (og suppler med 1500/3000/10000) - den fart, du opnår vil komme dig til gode senere, når/hvis du vil satse på længere distancer.

Bemærk også, at når du en gang øger til 5 pas pr uge, så flytter det helt vildt!!! Jeg har så'n en tommefingerregel, der siger, at 5x pr. uge giver dobbelt så meget som 3 (totalt uvidenskabeligt - det er bare fornemmelsen).

Har du en, der hjælper dig med din træningsplan? Hvis ikke, så få det! Måske foretrækker du at lave din egen plan, men en erfaren sparringspartner kan gøre en stor forskel.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Har siden efteråret 2007 trænet seriøst og struktureret og langsomt øget træningsmængden til ca. 45km pr. uge fordelt på 4 pas. Ca. 15km er hård kvalitetstræning i form af sprintintervaller, korte intervaller, mellemlange intervaller og lange intervaller. Ca.8km er halvhårdt tempoløb v. omkring 80% af pulsreserven, resten er op og nedvarmning. Præstationerne er forbedret markant siden da, og målene for denne sæson er sub. 17 på 5km og sub 35 på 10. Det første nåede jeg i onsdags.

Resultater siden efteråret 07

3000m: 9.47 (dec. 07)

5km: 16.43 (maj 08)

10km: 35.17 (dec. 07)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share