Optimal Styrketræning for god kondition.


Vetö
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er en "opskrift" på hvilke styrkeøvelser der er optimale at lave, uden at ens kondition svækkes, men muligvis styrkes.

Det lyder måske lidt kopliceret, men grunden til at jeg spørger er, fordi at jeg drømmer om at blive jægersoldat, og det kan kun opnås hvis en hamrende god kondition kombineres med delvis styrketræning, da en jægersoldat naturligvis også skal have en eller anden form for relativ styrke.

Jeg skal i militæret efter 3.g (aftjene værnepligt og blive sergent), og der har de selvfølgelig forstand på, hvad der kræves af en jægersoldat, men hvis jeg allerede kan begynde at lave styrkeøvelser siddeløbende med konditionstræning, er det klart det mest optimale.

Håber i måske har et "optimalt" træningsprogram, eller har erfaring med specifikke styrkeøvelser, der ikke hæmmer konditionen, men derimod kan overføres til en bedre kondition.

Tak!

Vetö

Link to comment
Share on other sites

jeg så at der var et program inde på getbig som de der navy seals bruger. Måske var det noget for dig. Det er godt nok mere styrke udholdenhed end det er træning af den abslutte styrke, hvis jeg ikke husker galt(kiggede lige kort på programmet). KUnne godt forestille mig at det var nogenlunde de samme egenskaber en navy seal og en jægersoldat skulle besidde, uden dog at være ekspert indenfor militær verdenen :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv været sergent i kamptropperne og en af mine kollegaer ville være jæger, så det faldt meget naturligt at træne sammen med ham.

En god soldat (det være sig jæger som alt muligt andet) er ikke decideret stærk, han er UDHOLDENDE.

Så:

En masse løb (med og uden oppakning/ støvler)

O-løb (gør dig selv den tjeneste at begynde tidligt og opnå rutine, det er her MANGE falder fra)

March med støvler og oppakning.

Øvelser med din egen kropsvægt: Armstrækkere, Englehop, Reaktionsøvelser osv. (Se broncecirklen i deres brochure)

Svømning og derved også kampsvømning med uniform (Plejer tjenestestedet at være flinke og behjælpelige med. Vi svømmede med hele gearet hos søværnets grundskole i Auderød)

Hvis det var mig der skulle til Aalborg ville jeg i hvertfald droppe vægttræningen og koncentrære mig om ovenstående.

Og til sidst: Lad være med at gå helt amok med træningen allerede nu, bare oprethold en solid grundform.

Held og lykke med jagten på den borduxrøde! :thumbwink:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Giver Rommel ret og har selv erfaring som kampsoldat.

Der er også en ting man skal huske ved styrketræning: antallet af mitochondrier i muskelcellerne falder hvilket resulterer i ringere aerob ydelse i muskelcellerne, dvs. er dårligt for løb og lign. udholdenhedsdiscipliner.

Dermed ikke sagt at styrketræning helt skal udelukkes fra dit træningsprogram, der skal bare lægges mest vægt på de aerobe udholdenhedsdiscipliner (fx løb og cykling) end på de anaerobe (styrketræing). Der er fx ingen grund til at snyde sig selv for de neurale tilpasninger der vil gøre èn stærkere UDEN at der sker nogen vækst af musklerne.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er enig med de andre. Men vil især lære at mestre bronchecirklen. For det første træner du alle de grundlæggende øvelser, og for det andet træner du din psyke da kombinationen af øvelserne er hårdere end de ser ud til på papiret (hvis man er lidt ude af træning kan det sortne for øjnene osv.). For det trejde finder man ud af hvor vigtigt det er at gøre visse øvelser langsomt da det giver et bedre samlet resultat samt overblik.

For nogle år siden trænede jeg også - bare til frømandskorpset. desvære kom jeg aldrig til optaglesprøen pga. at jeg har 3 kunstige tænder - man må kun have en! (Tåbelig regl, som de eksperter jeg konsulterede var ueing i, men trods anken kom det desværre ikke videre :angry: ). Desuden er der også andre herinde der ligeledes har trænet - og bestået optagelsesprøven...

Hvis det var frømandskorpset vil jeg desuden anbefale dig at gå til undervandsrygby, da du her også for mulighed for at træne samarbejde, overblik, orientering, kontroleret agresivitet og ikke mindst at lære at holde vejret under belastning. (kan anbefales selv om man ikke har noget specifikt mål :w00t: bare spørg i den lokale dykkerklub).

Held og lykke

Søren

Link to comment
Share on other sites

En nyere undersøgelse fra team DKs testcenter viste, at blandt unge cykelryttere øgedes udholdenheden til både korte og lange distancer mest hos den gruppe som både trænede styrke og udholdenhed, i forhold til den gruppe som bare trænede udholdenhed...

Det ser altså ikke ud til at det er helt entydigt hviken træningsform man skal vælge til en given præstation..

Andy McKnapp beskriver flere gange sine "kampfæller" i det engelske SAS (Special Air Service) og nogle af dem beskrives som rene "bodybuilder typer". Hvor meget man skal lægge idet ved jeg ikke, men der ingen tvivl om at en solid råstyrke er en fordel når man skal yde i længere tid (jfr. kraftreserven). :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share