Isometrisk bøjning af albuen?


Brickie
 Share

Recommended Posts

Sidder lige og prøver at opdatere min kinesiologi-viden og læser i den forbindelse rundt på nettet. I min søgen var jeg selvfølgelig inde på "exrx" og faldt over en beskrivelse af overarmens muskler. I denne beskrivelse står direkte oversat at Brachialis bliver mere aktiveret (end biceps) ved en isometrisk sammentrækning/bøjning af albueleddet.

Hvordan kan dette lade sig gøre? Jeg har altid opfattet isometri som værende statisk træning uden muskelbevægelse, tager jeg fejl?

Jeg linker gerne til det specifikke site, men er i tvivl om det er imod MOL´s regler?

Lad os få nogle bud fra de kloge :tongue:

Edited by Brickie
Link to comment
Share on other sites

En define på google over 'isometric':

"A contraction during which tension is produced, but no movement occurs."

Så jo, det er en selvmodsigelse, men det hedder det vel. Det lyder dumt at sige "jeg bøjer lige min arm" og den så ikke bevæger sig, men det hedder det åbenbart :p

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget i vejen for at linke til exrx.

Reglerne siger:

7. Det er ikke tilladt at reklamere for firmaer eller produkter man selv har økonomisk interesse i.

8. Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn.

Ang citatet, så vil jeg umiddelbart sige det lugter af uheldigt ordvalg og der må menes noget i retning af isometrisk kontraktion med albuen bøjet, altså svarende til at en håndvægt skal holdes med bøjet albue.

Link to comment
Share on other sites

Okay det er jeg glad for at høre!

Troede lige jeg skulle tage min viden op til revision...

http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html

Tredje afsnit i højre spalte, måske nogle der kan kaste lys over meningen? Tror dog også selv at det er en fejl, men de plejer nu at have styr på det derinde.

Synes dog det virker mærkeligt hvis Brachialis skulle være mere aktiv end biceps bare fordi der ikke var nogen dynamisk bøjning af albueleddet. Har altid troet at det var et spørgsmål om supination/pronation og overarmens placering ift overkroppen. Den mening vil jeg holde fast i medmindre der er nogle der vil argumentere imod det?

Fortsat god sommer :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share