Skemalagt crossfit?


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

En af de store ideer med crossfit er at man variere sin træning, og det gøres nemmest ved at være ca. en uge bagefter på crossfit.com. Jeg vil dog gerne have lidt mere styr på min egen træning, og vil derfor gerne have jeres vurdering af et skemalagt crossfit? På den måde får jeg mulighed for fx at smide svømning eller kampsport ind i min træningsplan, som der ikke er på crossfit.com. Jeg regner med planen skal være tre dags træning og derefter en dags pause ligesom på crossfit.com. Hen over sommeren vil jeg have fokus på styrkeløft, olympiskeløft, løb, svømning og ”The Benchmark Girls”. Da jeg mener det ville give en allround form. Dvs. at en trænings uge vil se nogenlunde sådan her ud:

Mandag – styrkeløft

Squat 5x5

Bænpres 5x5

Dødløft 5x5

Milipres 5x5

Tirsdag – løb

Lige uger 5 km

Ulige uger 10 km

Onsdag - ” The Benchmark Girls”

Ny pige til hver gang

Fredag – Svømning

Træningen er ikke helt bestemt endnu

Lørdag – Olympiskeløft

Clean

Snatch

Clean & Jerk

Det modificeret crossfit program er overhovedet ikke gennemtænkt endnu, men vil meget gerne høre hvad I mener om det? Jeg er specielt i tvivl om min vægtning er helt skæv i forhold til at opnå en allround form, og derudover om det måske var bedst at fokusere på en bestemt type træning en uge adgangen i stedet for at springe rundt i det.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget erfaring har du med stykeløft, o-løft og crossfit?

Personligt har jeg haft god erfaring med at lave bænkpress, squat eller dødløft en gang om ugen før en crossfit workout. Så med dit program ville det se nogen lunde sådan her ud:

Mandag

Bænkpress + WOD

Tirsdag

WOD (hvis du vil kan du sige du altid løber her eller altid laver en metcon WOD)

Onsdag

Squat + WOD

Fredag

WOD

Lørdag

Dødløft + WOD (kunne så altid være en o-løft WOD)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget erfaring har du med stykeløft, o-løft og crossfit?

Personligt har jeg haft god erfaring med at lave bænkpress, squat eller dødløft en gang om ugen før en crossfit workout. Så med dit program ville det se nogen lunde sådan her ud:

Mandag

Bænkpress + WOD

Tirsdag

WOD (hvis du vil kan du sige du altid løber her eller altid laver en metcon WOD)

Onsdag

Squat + WOD

Fredag

WOD

Lørdag

Dødløft + WOD (kunne så altid være en o-løft WOD)

Nu spørger jeg sikkert skide dumt.. WOD?

Link to comment
Share on other sites

WOD står for Workout Of the Day, og dermed menes der for det meste den træning der lægges ud på crossfits hjemmeside hver dag......

F.eks. kunne en WOD være en af de berømte piger som Fran eller Grace, eller en tredje blanding af forskellige øvelser

Link to comment
Share on other sites

WOD står for Workout Of the Day, og dermed menes der for det meste den træning der lægges ud på crossfits hjemmeside hver dag......

F.eks. kunne en WOD være en af de berømte piger som Fran eller Grace, eller en tredje blanding af forskellige øvelser

Okay er helt lost? de piger du snakker om hvad har de med crossfit at gøre? kan du nævne et eksempel på et crossfit trænings program?

Link to comment
Share on other sites

Okay er helt lost? de piger du snakker om hvad har de med crossfit at gøre? kan du nævne et eksempel på et crossfit trænings program?

En WOD kan f.eks. være

Back Squat 5-5-5-5-5 reps

eller

Complete as many rounds in 20 minutes as you can of:

15 Pull-ups

30 Push-ups

45 Squats

Crossfit er ikke et trænings program men en trænings filosofi

Link to comment
Share on other sites

Okay er helt lost? de piger du snakker om hvad har de med crossfit at gøre? kan du nævne et eksempel på et crossfit trænings program?

en ide ville nok være at gøre sig den ulejlighed at kigge på deres hjemmeside, ville nok hjælpe på forståelsen;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Hvor meget erfaring har du med stykeløft, o-løft og crossfit?

Personligt har jeg haft god erfaring med at lave bænkpress, squat eller dødløft en gang om ugen før en crossfit workout. Så med dit program ville det se nogen lunde sådan her ud:

Mandag

Bænkpress + WOD

Tirsdag

WOD (hvis du vil kan du sige du altid løber her eller altid laver en metcon WOD)

Onsdag

Squat + WOD

Fredag

WOD

Lørdag

Dødløft + WOD (kunne så altid være en o-løft WOD)

Hmm vil det være klogt at fx lave tung squat inden man skal ud i en benchmark girl, hvor man fx skal lave 5 runder med 800 m spurt mm?

Hvor vil du have svømningen i det program?

Hvad mener du helt præcis med et o-løft WOD? Kunne man ikke lige så godt vælge nogen fast OL øvelser ud i stedet for?

Hvis jeg forstår dig rigtig så er din tanke at man tager en tung øvelse hver gang, hvor man fx kunne variere mellem squat, bænk, død, mili, clean, snatch og clean & jerk, og efter det denne tunge øvelse laver man en tilfældig benchmark girl? Kunne man evt. gøre det 3 gange i ugen, og så kunne de to andre dage blive ren løb eller svømning?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Ville de evt. være bedre med en fremgangsmåde der ser nogenlunde sådan her ud:

Dag 1:

Squat 5x5

Dag 2:

Benchmark girl

Dag 3:

Clean 5x5

Dag: 4

Fri

Dag 5

Løb

Dag 6:

Svømning

Dag 7:

Dødløft 5x5

Dag 8:

Fri

Dag 9:

Benchmark girl

Dag 10:

Snatch

Dag 11:

Løb

Dag 12:

Fri

Dag 13:

Svømning

Osv.

På den måde bliver der en dag til styrkeløft, Benchmark girl, Olløft, løb og svømning hver uge ca.

Link to comment
Share on other sites

Hmm vil det være klogt at fx lave tung squat inden man skal ud i en benchmark girl, hvor man fx skal lave 5 runder med 800 m spurt mm?

Det kan jeg ikke se nogen problemer med - det er ikke noget problem for mig men nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har og hvor god form du er i. Du kan prøve dig og hvis det ikke virker for dig så hold dig til squat eller lav en anden type WOD hvor du ikke skal bruge bene så meget.

Hvor vil du have svømningen i det program?

Du kan altid bare lave en svømmebaseret WOD hvor det nu passer dig

Hvad mener du helt præcis med et o-løft WOD? Kunne man ikke lige så godt vælge nogen fast OL øvelser ud i stedet for?

F.eks.

30 power cleans på tid

Hang Power Snatch 1-1-1-1-1-1-1-1-1-1 reps

Shoulder press 1-1-1-1-1

Push press 3-3-3-3-3

Push jerk 5-5-5-5-5

men jo du kan også godt vælge nogle faste løft som du kører på din o-løft dag.

Hvis jeg forstår dig rigtig så er din tanke at man tager en tung øvelse hver gang, hvor man fx kunne variere mellem squat, bænk, død, mili, clean, snatch og clean & jerk, og efter det denne tunge øvelse laver man en tilfældig benchmark girl?

Ja - nu behøver din WOD ikke absolut at være en af pigerne men kan sagtens være f.eks. 5km løb eller svømning

Kunne man evt. gøre det 3 gange i ugen, og så kunne de to andre dage blive ren løb eller svømning?

Det er mere eller mindre det jeg har foreslået dig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share