Opbygge depoter i forbindelse med bjergbestigning


Stru
 Share

Recommended Posts

Om 5 uger drager jeg til Peru på en to ugers bjergbestigningstur. I de to uger det varer siger min erfaring mig, at jeg vil tabe 3-5 kilo. Da jeg ikke har særligt meget kropsfedt at give (178 cm og 63 kg) af vil jeg gerne opbygge lidt reserver som jeg kan tære på. Jeg styrke træner minimum 2 gange om ugen løbetræner ligeledes minimum to gange om ugen.

Udover at spise noget mere, hvordan griber jeg det smartest an?

• Er det kulhydrater jeg skal fokusere på?

Jeg skal fortsat kunne træne og fungerer fornuftigt i de næste fem uger, så jeg forestiller mig at en diæt fyldt med sukker og fedtrige produktet ville være en dårlig ide selvom det formentligt ville give resultater.

• Hvordan skal jeg fordele mine måltider?

Jeg har min egen teori om at spise meget fordelt på få måltider (morgen, middag, aften og endnu et stort måltid før jeg lægger mig til at sove) er det bedste i forhold til at opnå sult og derved kunne indtage mest i modsætning til en masse små måltider løbende, men jeg ved det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alverden vil du opbygge fedtvæv?

Det kan godt være, at fedt er depotenergi, men kroppen passer satme på det. Du bruger en del når du bevæger dig etc, men SÅ meget er det altså heller ikke. Det er kulhydrat som er din primære energikilde. Kroppen benytter sig ikke primært af fedt før efter 2 dages faste.

Så medmindre, at du skal leve 3 dage i bjergene uden mad, så er der ingen grund til at satse på at få en større fedtprocent. Bare du har mad med, så skal det nok gå. Se tabet af fedtprocenten(de 2-3 kg) som noget positivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med Dysp på den her.

Ja, du vejer ikke særlig meget, men det er altså ikke grundet en lav fedtprocent (jo det er det også) men overvejende grundet lav muskelmasse.

Fokuser du de næste 5 uger på at spise sundt og MERE end du har gjort hidtil, samt ikke mindst, holde ved din styrketræning. Så må du på selve turen medbringe så meget energi som muligt (energitætte fødevarer). Fedtvæv på denne er værdiløst, det svarer bare til at hælde ekstra kg i rygsækken at slæbe rundt med.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg er langt fra ekspert på ernæring, forbrænding med mere, men her er de tanker jeg har gjort mig i forhold til at opbygge fedtvæv.

Mad er ikke et problem, jeg vil medbringe rigeligt, men egne og andres erfaringer siger mig at det er meget meget vanskeligt at holde vægten når man befinder sig i 5000 m eller højere over havets overflade, hvor jeg kommer til at befinde mig en stor del af tiden. Det er der flere grunde til.

- I 5000 meters højde er der kun omkring den halve mængde ilt i forhold til ved havets overflade og det bliver kun mindre som man bevæger sig opad. Det gør, at kroppen kommer på hårdt arbejde selv når man hviler.

- Flere af dagene er man fysisk aktiv 8-12 timer. Dette i kombination med den tynde luft gør at du konstant ligger med en høj puls.

- Det bliver koldt og der vil være perioder hvor jefg vil fryse.

- Sidst men ikke mindst kan det være rigtigt svært at få mad ned i højden. At tygge sig igennem en energibar kan indimellem være en kamp.

Derfor tror jeg det er uungåeligt, at jeg kommer til at komme i underskud af energi og forestillede mig derfor, at det ville være en fordel at have lidt mere fedt på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg er langt fra ekspert på ernæring, forbrænding med mere, men her er de tanker jeg har gjort mig i forhold til at opbygge fedtvæv.

Mad er ikke et problem, jeg vil medbringe rigeligt, men egne og andres erfaringer siger mig at det er meget meget vanskeligt at holde vægten når man befinder sig i 5000 m eller højere over havets overflade, hvor jeg kommer til at befinde mig en stor del af tiden. Det er der flere grunde til.

- I 5000 meters højde er der kun omkring den halve mængde ilt i forhold til ved havets overflade og det bliver kun mindre som man bevæger sig opad. Det gør, at kroppen kommer på hårdt arbejde selv når man hviler.

- Flere af dagene er man fysisk aktiv 8-12 timer. Dette i kombination med den tynde luft gør at du konstant ligger med en høj puls.

- Det bliver koldt og der vil være perioder hvor jefg vil fryse.

- Sidst men ikke mindst kan det være rigtigt svært at få mad ned i højden. At tygge sig igennem en energibar kan indimellem være en kamp.

Derfor tror jeg det er uungåeligt, at jeg kommer til at komme i underskud af energi og forestillede mig derfor, at det ville være en fordel at have lidt mere fedt på kroppen.

1. Der er samme mængde ilt i hele atmosfæren. Det er trykket som er anderledes. Men det var egentlig bare en sidenote.

Well, jeg kan godt se at dine tanker omkring det virker lidt velovervejede, men de er desværre ikke ret gennemtænkte i forhold til hvordan kroppen bruger fedt. Fedt forbrændes, som jeg sagde før, først efter 2 dage i faste(ingen føde). I de 2 dage er det muskler som 'forbrændes'. Den er ikke længere, end at du må tygge dig igennem din energibar, for fedt hjælper dig ikke alligevel. Den eneste 'fordel' jeg kan se ved at have lidt mere fedt, er at du 'nemmere' kan holde varmen, men helt ærligt så handler det måske om nogle få procenter, når dine organer er på vej til at stoppe pga. kulden. Fedtvæv er også celler og disse har også brug for at holde varmen. De behøver ikke den samme kropstemperatur hele tiden, men det er det samme for dem, som det er for muskelceller og lignende væv.

Summed up, så vil det give dig nogle få procenters 'varme' når du er døende. Vi vil helst ikke have at du bliver døende, så jeg tror ikke det er nødvendigt med fedtvæv.

Få du dig hellere noget muskelmasse; det er hvad din krop alligevel bruger af, hvis du ikke kan få en energibar ned og massen er tungere til at holde varmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Fedt forbrændes, som jeg sagde før, først efter 2 dage i faste(ingen føde). I de 2 dage er det muskler som 'forbrændes'.

Bullshit!

Jeg tror I undervurderer hvor mange kcal man forbrænder på sådan en tur. 5000+kcal dagligt er nok ikke helt ved siden af. Når man samtidig er i en situation hvor man ikke har mulighed/tid til at spise så meget, så er det et problem. Hvis han vejer 63kg nu, så vil jeg absolut anbefale ham at spise godt igennem inden (det giver jo også mulighed for god muskelvækst :smile: ).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Bullshit!

Jeg tror I undervurderer hvor mange kcal man forbrænder på sådan en tur. 5000+kcal dagligt er nok ikke helt ved siden af. Når man samtidig er i en situation hvor man ikke har mulighed/tid til at spise så meget, så er det et problem. Hvis han vejer 63kg nu, så vil jeg absolut anbefale ham at spise godt igennem inden (det giver jo også mulighed for god muskelvækst :smile: ).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Hvorfor bullshit? Jeg mener at have læst det et eller andet sted. Men for guds skyld, så vil jeg gerne have en ca. tid fra hvornår man går fra muskler til fedt ved ketose.

Link to comment
Share on other sites

@ Dysp

Endnu engang tak for svar. Jeg sætter stor pris på det.

Du har ret med hensyn til iltmængden i luften, men trykket gør mængden af ilt som jeg får i lungerne per åndræt er det halve eller mindre end ved havets overflade.

Jeg har en enkelt ting jeg gerne vil have uddybet. Med hensyn til fedtforbrændning, nævner du at det kræver to dages faste før jeg begynder at forbrænde fedt. Skal det forståes som to dage med energi underskud,? Hvilket jeg jo formentligt ville komme ud for. Jeg tænker i forhold til at tabe sig helt normalt, så er det jo muligt at komme af med fedt uden at faste.

Jeg vil helt sikkert fortsætte med at styrketræne, men kan jo nok maks nå et enkelt kilo muskelmasse, og jeg vil forvørigt hade at tabe det igen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bullshit? Jeg mener at have læst det et eller andet sted. Men for guds skyld, så vil jeg gerne have en ca. tid fra hvornår man går fra muskler til fedt ved ketose.

Så vidt jeg er orienteret, så kicker det ind når dine kulhydrat deporter et tømte, så hjernen kan få energi. Det var dog overhovedet ikke det som det handler om. Du fik det skrevet som om at der går 2 dage inden kroppen tærer på sine fedtdepoter og det er absolut ikke rigtigt. Det kan godt være at det ikke var hvad du mente, men det er sådan man læser det.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkelt ting jeg gerne vil have uddybet. Med hensyn til fedtforbrændning, nævner du at det kræver to dages faste før jeg begynder at forbrænde fedt. Skal det forståes som to dage med energi underskud,? Hvilket jeg jo formentligt ville komme ud for. Jeg tænker i forhold til at tabe sig helt normalt, så er det jo muligt at komme af med fedt uden at faste.

Ganske rigtigt som jeg tænkte. Det blev misforstået.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

@ Dysp

Endnu engang tak for svar. Jeg sætter stor pris på det.

Du har ret med hensyn til iltmængden i luften, men trykket gør mængden af ilt som jeg får i lungerne per åndræt er det halve eller mindre end ved havets overflade.

Jeg har en enkelt ting jeg gerne vil have uddybet. Med hensyn til fedtforbrændning, nævner du at det kræver to dages faste før jeg begynder at forbrænde fedt. Skal det forståes som to dage med energi underskud,? Hvilket jeg jo formentligt ville komme ud for. Jeg tænker i forhold til at tabe sig helt normalt, så er det jo muligt at komme af med fedt uden at faste.

Jeg vil helt sikkert fortsætte med at styrketræne, men kan jo nok maks nå et enkelt kilo muskelmasse, og jeg vil forvørigt hade at tabe det igen :)

Jeg mener som i faste. Ingen mad overhovedet. :) Hvis der er mad til stede, vil kulhydrat stadigvæk forblive den primære energikilde.

Link to comment
Share on other sites

OK - tror jeg vil forsætte min plan med at få lidt mere sul på kroppen, så jeg prøver lige at vende tilbage til mit originale spørgsmål.

Selvom det ikke direkte har været diskuteret tror jeg at jeg kan konkludere, at så længe jeg spiser min normale, rimelige sunde kost kan jeg i princippet supplere op med hvad som helst med et højt energiindhold. Det ender alligevel altsammen som fedt, right?

Hvad med hensyn til fordeling af måltiderne hen over dagen, hvordan får jeg mest ned?

Link to comment
Share on other sites

OK - tror jeg vil forsætte min plan med at få lidt mere sul på kroppen, så jeg prøver lige at vende tilbage til mit originale spørgsmål.

Selvom det ikke direkte har været diskuteret tror jeg at jeg kan konkludere, at så længe jeg spiser min normale, rimelige sunde kost kan jeg i princippet supplere op med hvad som helst med et højt energiindhold. Det ender alligevel altsammen som fedt, right?

Hvad med hensyn til fordeling af måltiderne hen over dagen, hvordan får jeg mest ned?

Jeg er ikke enig i din egen tolkning af tråden. Så længe du supplerer med ekstra energi samt træner ender det ikke som fedt det hele, men også som muskler - hvilket ikke er helt dumt. Hvis du ligger i et solidt energioverskud kan du tilmed tillade dig at træne en hel del. Husk at inddrage nogle kredsløbspas det vil du blive glad for når iltleveringen til musklerne kommer på prøve i højden.

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i din egen tolkning af tråden. Så længe du supplerer med ekstra energi samt træner ender det ikke som fedt det hele, men også som muskler - hvilket ikke er helt dumt. Hvis du ligger i et solidt energioverskud kan du tilmed tillade dig at træne en hel del. Husk at inddrage nogle kredsløbspas det vil du blive glad for når iltleveringen til musklerne kommer på prøve i højden.

God fornøjelse.

Takker!

Det var måske ogå sat lidt på spidsen. Det var under forudsætning af at mit energi var 100% dækket af min normale kost, men ingen gund til at tage den diskussion, da jeg alligevel har det bedst med at spise nogenlunde fornuftig mad.

Enig i at kredsløbstræning er essentielt, så det har jeg stor fokus på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share