runners knee


tulle
 Share

Recommended Posts

Jeg håber der er nogle blandt jer rutinerede sportsfolk her på MOL der kan hjælpe mig :)

Jeg er begyndt at få smerter ved højre knæ. Musklen på ydersiden af låret (lige over knæet) er øm og i nogle dage gjorde det ondt lige under knæet og inde i selve knæet :retard:

En af mine venner (fys. studerende) siger det ligner symptomer på runners knee eller måske springer knæ!?!

Min fysioterapeut er ved at behandle smerterne med ultralyd og massage og har rådet mig til at skære ned fra 3 til 2 gange løb i ugen, hvilket jeg ville være meget ked af :(

Så ville jeg høre, er der nogen her der har erfaringer med dette? Jeg tænker selv om et elastisk knæbind ville kunne hjælpe? Eller er jeg dødsdømt som løber? (I hope not!)

Hilsen Tulle :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft springerknæ, og kuren for mig viste sig at være partial squats med høje reps og relativ lav belastning. Jeg tog så vist jeg husker ca. 3 sæt a 15 gentagelser, og aldrig under 90 grader i knæleddet. Det skal lige siges, at jeg lagde ud med at prøve ultralyd og massage, og det virkede i hvert fald ikke for mig.

Edited by Valdemar
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft både løberknæ og springerknæ over flere omgange, og det du beskrive er sandsynligvis løberknæ - og med meget stor sandsynlighed ikke springerknæ.

Mine erfaringer med løberknæ er i stikordsform:

- Udstrækning under genoptræningsfasen er vigtigt (men endelig ikke mens det stadig er ømt).

- Total pause er meget dumt.

- Mange korte, afslappede ture er godt.

- Længere/hurtigere ture er farlige indtil du har været symptomfri i et godt stykke tid.

- Is er fantastisk godt til et undgå gentagen inflammation i din genoptræningsperiode.

- Kryds-træning er rigtigt godt til genoptræningen. Specielt svømning. Cykling kan være udmærket, men kan også forværre situationen, hvis du ikke er forsigtig (men du kan mærke om du bliver øm af det).

Umiddelbart vil jeg klart mene at i stedet for at gå fra 3 til 2 ture, så skal du langt hellere fortsætte med 3 ture af halv længde (og lav intensitet).

Du er absolut ikke dødsdømt som løber. Du skal bare have tilføjet løber-knæ-symptomerne til din liste af faresignaler, som du er opmærksom på i dine næste mange, lykkelige år som løber. Desværre er en mildere eller værre skade den eneste måde at lære de symptomer på.

Men du skal være ekstremt forsigtig med at få bugt med skaden inden den udvikler sig yderligere. Løberknæ kan blive rigtigt langvarigt og genstridigt, hvis det får lov til at udvikle sig. Så lad være med at løbe, hvis du mærker ømhed på ydersiden af knæet. Løb eventuelt på løbebånd, så du kan stoppe med det samme (i stedet liiige at skulle resten af turen rundt om søen for at komme hjem). Og hvis du alligevel bliver øm efter løb/genoptræningsøvelser, så put is på i 20 minutter. Helst nogenlunde hurtigt bagefter, men det hjælper faktisk også selvom det første bliver om aftenen på sofaen flere timer efter.

Men sørg for at lave en masse bevægelse/genoptræningsøvelser. Så længe det ikke gør ondt er det gavnligt (indenfor rimelighedens grænser). Afhængig af hvad der skaber ømhed er følgende "stige" med øget belastning god at bruge: genoptræningsøvelser, gåture, svømning, cykling, løb. Og gerne kombineret med stor variation. Du skal indstille dig på at du formentligt skal bruge langt mere tid ugentligt på at få dit knæ glad igen end du har brugt på at løbetræne indtil nu.

Udover det strålende sportnetdoc som Claus har linket til, så søg på google med "runners knee" eller "ITB" (forkortelse for Ilio-Tibial Band syndrome, som runners knee også kaldes). Det er en meget almindelig skade, og nettet er fuldt med gode råd (og formentlig også en del dårlige).

PS: Jeg er ikke uddannet indenfor området, så ovenstående er naturligvis blot kvalificerede gæt baseret på egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Lige en ting til....

Umiddelbart lyder et elastisk knæbind som en dårlig ide. Løberknæ skyldes at senen gnubber imod knoglefremspringet. At presse på med et knæbind vil kun gøre det værre. Jeg har selv kunne mærke at løbe-tights er helt forkert, når jeg har haft problemer med løber-knæ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share