hjaelp til roppetoe program


Madsbjensen
 Share

Recommended Posts

Hello

Jeg er igang med at korer mark rippetoe starting strength og har kort det i 10 uger med rigtig gode resultater, men kommer til at taenke paa om man skal holde en uge fri for ikke at overtraene.

Endvidere kan man korer de store ovelser for meget og hertil holde pause fra programmet og traene mere bodybuild orienteret

En sidste ting er at finder jeg resultaterne helt hen i vejret at man paa et par uger kan komme til at traekke flere hundred kiloer hvad er folks erfaringer. Er dog selv gaet fra 80 til 100 i DL YES!!!!!!!!!!!!!!!

paa forhaand tak

mads

Link to comment
Share on other sites

Hello

Jeg er igang med at korer mark rippetoe starting strength og har kort det i 10 uger med rigtig gode resultater, men kommer til at taenke paa om man skal holde en uge fri for ikke at overtraene.

Endvidere kan man korer de store ovelser for meget og hertil holde pause fra programmet og traene mere bodybuild orienteret

En sidste ting er at finder jeg resultaterne helt hen i vejret at man paa et par uger kan komme til at traekke flere hundred kiloer hvad er folks erfaringer. Er dog selv gaet fra 80 til 100 i DL YES!!!!!!!!!!!!!!!

paa forhaand tak

mads

jeg ville bestemt ikke holde pause fra programmet og køre andet, slet ikke når det går så godt...

det er et rigtig godt program syntes jeg, så rid du videre på bølgen..

forstår ikke den sidste del af dit spørgsmål

Link to comment
Share on other sites

hej

Har selv kørt rippetoe starting strength program i bare 3 uger og har og set store fremskridt.....

Det skal dog siges at jeg i forvejen var rimelig uerfaren hvad øvelserne angik og havde kun prøvet dem løst uden nogen struktur før jeg startede på programmet!

Kom på 3 uger op på at bla cleane 65 kg og dødløfte 80 kg, hvilket var to øvelser jeg aldrig havde rørt før!

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ja det sidste blev noget rodet. Det jeg mener er: Vaegtstignings eksemplerne givet i bogen kontra mine erfaringer ikke passer sammen. Specielt i nogle af ovelserne, som jeg har traenet meget for. Hvad siger jeres erfaringer, har lige nu en traels folelse da jeg ikke har faet ligende resultater. (its good to be ambitious but not Greedy) :mad:

Desuden havde jeg en diskution omkring om stangen skal laegge dod ved hver rep i DL (som rippentoe siger) eller er det farligt pga kroppens tendens til at slappe af!!!

Edited by Madsbjensen
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, kan du så ikke prøve at skitsere eksakt hvordan du tilpasser din træning? Det er også væsentligt om du har trænet før du startede?

Noget siger mig, at du måske ikke har læst bogen ORDENTLIGT? :)

Hvordan progressere du for eksempelt?

Ripptoe skriver på side 122 i Practical Programming:

for young males that weigh between 150-200 lbs., deadlifts can move up 15-20 lbs. per workout, squats 10-15 lbs., with continued steady progress for 3-4 weeks before slowing down to half that rate. Bench presses, presses, and cleans can move up 5-10 lbs. per workout, with progress on these exercises slowing down to 2.5-5 lbs. per workout after only 2-3 weeks. Young women make progress on the squat and the deadlift at about the same rate, adjusted for bodyweight, but much slower on the press, the bench press, cleans and snatches, and assistance exercises.

Kan du ikke beskrive, hvor meget du har øget fra pas til pas, og om der er pas, hvor du ikke har KUNNET øge det du havde planlagt osv?

Du er i gennemsnit steget 2 kg om ugen, det syntes jeg ikke lyder af meget i forhold til de resultater jeg før har set på samme program, især når man tæller de første 3-4 uger med. 2 kg om ugen kan være fint efter en 4 ugers tid, for en person der har svært ved at gaine styrke.

En anden ting der kan spille ind på om du har øget det der kan lade sig gøre i dødløft - er hvordan du har estimeret dit udgangspunkt - meningen er at man skal starte med den vægt du kan løfte 5 reps med ABSOLUT strikt, og det er EFTER man har bygget sig op til den over flere sæt. Min erfaring er at lagt de fleste begyndere estimere denne vægt alt for højt, dømt ud fra et sæt med alt alt alt for dårlig form - hvis det er tilfældet, så vil jeg tro det nemt kan betyde 20-40 kg af det forventede resultat, hvilket vil sige, du jo ikke er lagt fra noget af det mest optimale man kan forvente.

Dertil skal du huske på at de tal der er beskrevet, stammer fra personer med alle parametre i orden, de får en ordentligt sammensat kost, er i et ordentligt kcaloverskud, de får hvile nok, og de har en syg Ripptoe der motivere dem, og presser dem til det yderste. Overholder du de af disse parametre som du har mulighed for optimalt?

Jeg ville ikke holde pause så længe din styrke stiger fornuftigt. Du er velkommen til at spørge om råd herinde, når du kommer dertil, og hvis du ønsker jeg deltager i tråden, sende mig en pm om den såfremt jeg skulle overse den i mængden(ellers er jeg sikker på der er andre herinde, der også gerne vil give yderst gode råd, Teddys råd er jo bla. ganske fortrinlige).

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Desuden havde jeg en diskution omkring om stangen skal laegge dod ved hver rep i DL (som rippentoe siger) eller er det farligt pga kroppens tendens til at slappe af!!!

Dem der påstår den ikke skal ligge død imellem rep aner ikke hvad de snakker om, så er det ihvertfald ikke dødløft de snakker om. Du skal bare huske at følge hans vejledninger før hver rep, så du får et ordentligt opspænd

Link to comment
Share on other sites

Okay mange tak for jeres svar

Lidt fakts om mig selv:

25 aar

185 cm hOj

84 kg

Squat 70 kg x5, baenk 75kg x 5, DL 100 kg, press 45kg x5, power clean 45 x 5 situps 4 kg x 20

Traenings dage man, ons, fre

Baggrund:

Jeg har altid haft en intresse for sport og fysik aktivitet, dog da jeg var yngre mere fra end siden position med cola og chips som hoved desiplin. Dette resulteret i at jeg omkring min 18 fOdselsdag var kommet op til 130 kg flaeske kategori 3 bjerg. Jeg begyndte saa smaart med at tabe mig og min bror tog mig med i et styrke center. Det blev var mere til det sociale og traening blev aldrig maalrettet. Dette var dog starten til et sunder liv og motion blev min nye ”addiction”. Efter 5aar var jeg kommet ned paa 73 kg og kaepede stadig med fedt paa maven dette gjorde at jeg havde mistet alt min styrke og mine muskler. Det var meget frustrende og fik mig til at starte i fitness center igen hvor jeg fuldte det klassiske vaegttraenings program i dvs maskine (lidt fri vaegte) og 20 min cardio. Efter at havde oprettet en bruger herind er det blevet til mere og mere maalrettet traening efter et aar var jeg kommet op paa de 80 kg men ikke med meget mere fedt men med en masse mere styrke. Rippetoe navn blev naevnt herinde og kun med rossende ord og jeg kobte hans starting strenght, practical programming (har ikke laest den endnu) og derudover bill starrs bog strongest shall survive (heller ikke laest).

Mine Maal:

Jeg er startet paa starting strenght primaert med maal at traene de bedste ovelser og gerne bliver staerker i dem. Faa omdannet den sidste del af fedtet til muskler dvs. jeg vil forblive omkring de 80-85 kilo men gider ikke at havde det valpefedt. Laere teknikker og faa mere viden, saadan saa skader bliver minimeret og traening optimeret.

Progressering:

Har vaeret ude og kobe 1.25 vaegt skiver, saa prover at oge med 2.5 (sammenlagt) hver gang. Mange gange har jeg folt at jeg kunne lidt mere men da det er mere vigtigt at havde god form og ikke komme til at side fast. Det er dog sket med squat, problemmet er at jeg forst straekker benene for der efter at udstraekke hoften dette har gjordt at jeg ikke er kommet saa meget videre i squat og er stagnet. Har provet paa at fokusere paa formen. Er dette problem styrken i take off og skal dette highlightes i et power rack?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører det samme program, og vil lige høre hvordan I udfører dødløft. Jeg ved godt den skal ligge helt død, men jeg har set nogle forskellige udførelser af dødløft i videoklip. Når vægtstangen ligger død bliver I så stadig nede i hug?

Jeg synes jeg er nødt til at sætte mig helt ned på hug for at få fat om stangen, men det gør han ikke i dette klip:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...BBDeadlift.html

Eller gør I som her:

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises....arbell+Deadlift

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det ikke misforståes negativt overhovedet, men jeg bad ikke om din livshistorie :) Den ville passe sig perfekt ind i en logbog, som jeg klart vil anbefale dig at oprette! -

Jeg havde håbet på nogle tørre tal, osv, så jeg hurtigt ville kunne give dig et bud :)

Læs lige alt det jeg spurgte om, og så smid det i tørre tal. Det jeg kan svare på nu er!

1. Du var allerede igang med at træne da du startede, så kan du ikke forvente samme fremgang, når vi snakker om maksimalt mulige resultater, som folk der starter på den rigtige måde HELT fra scratch - Ripptoe, er dog stadig et virkelig fornuftigt valg til dig lige nu.

2. Du kan ikke omdanne fedt til muskler - du må enten tabe fedtet først, derefter opbygge muskelmasse bagefter, eller omvendt.

3. Progressionen du skal lave, er som sagt ANGIVET i bogen, hvis du ikke har fulgt den eller følger den, eksakt således, MEDMINDRE du rentfaktisk ikke kan dette, så opnår du selvfølgelig ikke netop de mulige resulater.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører det samme program, og vil lige høre hvordan I udfører dødløft. Jeg ved godt den skal ligge helt død, men jeg har set nogle forskellige udførelser af dødløft i videoklip. Når vægtstangen ligger død bliver I så stadig nede i hug?

Jeg synes jeg er nødt til at sætte mig helt ned på hug for at få fat om stangen, men det gør han ikke i dette klip:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...BBDeadlift.html

Eller gør I som her:

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises....arbell+Deadlift

hver rep skal kører som denne:

http://video.google.com/videoplay?docid=2381844894059666470

og om du rejser dig op, strækker ryggen eller hva du gør mellem hver rep, betyder ikke som meget som at køre teknikken perfekt

Link to comment
Share on other sites

mange tak for svaret helio.

jeg har nu oprettet en logbog (mangler lige at faa lagt det sidste ind) og haaber det er talene du spurgte om.

Kan man stadig havde fremgang ved dette program under kur, eller egner programmet sig ikke til det ?

mvh

mads

Link to comment
Share on other sites

hver rep skal kører som denne:

http://video.google.com/videoplay?docid=2381844894059666470

og om du rejser dig op, strækker ryggen eller hva du gør mellem hver rep, betyder ikke som meget som at køre teknikken perfekt

Det ser ud som om han slet ikke bruger armene til at trække vægtstangen op, men udelukkende benene og ryggen. Kan det passe?

Link to comment
Share on other sites

mange tak for svaret helio.

jeg har nu oprettet en logbog (mangler lige at faa lagt det sidste ind) og haaber det er talene du spurgte om.

Kan man stadig havde fremgang ved dette program under kur, eller egner programmet sig ikke til det ?

mvh

mads

Med kur, så går jeg ud fra du mener under kcal underskud :) Gør dig selv en tjeneste aller først, at læse Stubbes artikel her igennem grundigt http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Derefter denne her, som IMO er en af de bedste praktiske beskrivelser, på hvordan du smider fedtet i praksis

http://www.getbig.dk/article.php?id=70&amp...ere_fedtprocent!

Anyways, du kan selvfølgelig godt følge programmet under kcal underskud, men man kan selvfølgelig SLET ikke foretage samme progression, så den må du så nødvendigvis nedskalere. Hvis du har en kæmpe workcapacity, og kommer fra et meget højvolumiøst forløb, så kan det godt være det ikke er det smarteste, men for de fleste vil det være en glimrende løsning.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share