Antal timer i træk uden kost.


ProBB
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har hørt i forbindelse med vægttab at det er dumt at spise inden man skal i seng. Men har også hørt i forbindelse med vægttab at man skal spise ofte, men i små mængder. Så. Hvornår brude man spise dagens sidste måltid? Hvor mange timer før morgenmaden?

I øvrigt, hvis jeg gerne vil se nogle eksempler på nogle diæt kostplaner, hvor skal jeg så lede? Synes det virker en smule uoverskuelig. Men vil gerne se om folks diæter er noget nær min, og vil gerne høre fra vedkommende der kører diæten at han/hun rent faktisk har tabt sig på den. Det må jo være nogle personer at sammenligne sig med. Håber i forstår.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har hørt i forbindelse med vægttab at det er dumt at spise inden man skal i seng. Men har også hørt i forbindelse med vægttab at man skal spise ofte, men i små mængder. Så. Hvornår brude man spise dagens sidste måltid? Hvor mange timer før morgenmaden?

I øvrigt, hvis jeg gerne vil se nogle eksempler på nogle diæt kostplaner, hvor skal jeg så lede? Synes det virker en smule uoverskuelig. Men vil gerne se om folks diæter er noget nær min, og vil gerne høre fra vedkommende der kører diæten at han/hun rent faktisk har tabt sig på den. Det må jo være nogle personer at sammenligne sig med. Håber i forstår.

Spis inden du går i seng. Du kan kigge de sidste par sier af min log for diæteksempler og kageopskrifter. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har hørt i forbindelse med vægttab at det er dumt at spise inden man skal i seng. Men har også hørt i forbindelse med vægttab at man skal spise ofte, men i små mængder. Så. Hvornår brude man spise dagens sidste måltid? Hvor mange timer før morgenmaden?

I øvrigt, hvis jeg gerne vil se nogle eksempler på nogle diæt kostplaner, hvor skal jeg så lede? Synes det virker en smule uoverskuelig. Men vil gerne se om folks diæter er noget nær min, og vil gerne høre fra vedkommende der kører diæten at han/hun rent faktisk har tabt sig på den. Det må jo være nogle personer at sammenligne sig med. Håber i forstår.

Altså hvis jeg starter med at fortælle om min egen diæt. Jeg bruger programmet "Krop&KostHK" til at tælle kalorier i den mængde mad, jeg har vejet i løbet af dagen. jeg startede for ca. en måned siden og her er resultaterne indtil videre: Start: fedt% 26,8 vægt: 97 kg

Nu: 23,2 93,2 kg

Ved ikke rigtig, hvad jeg mere kan skrive, så spørg endelig! :superman:

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Ja, tak skal i have. Ser godt ud.

Men jeg leder nu mere efter en komplet liste over hvad der bliver spist fra morgen til aften af en given person, hvor lidt info omkring personen også er inkluderet. Sådan jeg kan sammeligne med mig selv.

Er det muligt et sted?

Kunne godt tænke mig at finde en der har oploadet en "mandag - søndag" kostplan, og samtidig resultatet på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal jo kende hvordan din krop kan lide det. Jeg er, for eksempel, 100% A-menneske, så jeg vil sove kl. 22 og op meget tidligt. Derfor er det klart, at hvis min krop er klar til at sove tidligt så er alle processer langsommere om aftenen. Jeg har det bedst med at spise den sidste måltid kl. 17-17.30 (men går i seng ca. kl. 23-24) - så taber jeg mig. Generelt siges det, at du skal være færdig med at spise 4 timer inden du går i seng.

Nogle praktiserer 16-timers kur. Det vil sige, at man ikke må spise 16 timer i træk i døgnet. Fx fra 18.00 til 12.00. Det synes jeg ikke er særlig sundt, fordi blodsukkeret falder for lavt i en lang periode.

Link to comment
Share on other sites

Du skal jo kende hvordan din krop kan lide det. Jeg er, for eksempel, 100% A-menneske, så jeg vil sove kl. 22 og op meget tidligt. Derfor er det klart, at hvis min krop er klar til at sove tidligt så er alle processer langsommere om aftenen. Jeg har det bedst med at spise den sidste måltid kl. 17-17.30 (men går i seng ca. kl. 23-24) - så taber jeg mig. Generelt siges det, at du skal være færdig med at spise 4 timer inden du går i seng.

Nogle praktiserer 16-timers kur. Det vil sige, at man ikke må spise 16 timer i træk i døgnet. Fx fra 18.00 til 12.00. Det synes jeg ikke er særlig sundt, fordi blodsukkeret falder for lavt i en lang periode.

Det handler kke om hvornår du spiser det sidste måltid, men om energiindtaget over hele dagen. Det mest fornuftige er at få et måltid inden du går i seng.

Du kan se nogle diæt-eksempler her:

Diæt-eksempel for fedtreduktion

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostog...dtreduktion.php

Diæt-eksempel for forøget muskelmasse

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostog...muskelmasse.php

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hey

Nu har jeg ikke lige fulgt med i cutting-debatterne på det seneste - men hvordan kan det være det er blevet smart at spise før man går i seng? - umiddelbart skulle man da synes at sult-følelsen er mindst problematisk når man nu engang alligevel ligger og sover, og så i stedet for bruge et eventuelt sent aften/natmåltid til at stille sulten om dagen? eller hvordan tager jeg fejl der? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke lige fulgt med i cutting-debatterne på det seneste - men hvordan kan det være det er blevet smart at spise før man går i seng? - umiddelbart skulle man da synes at sult-følelsen er mindst problematisk når man nu engang alligevel ligger og sover, og så i stedet for bruge et eventuelt sent aften/natmåltid til at stille sulten om dagen? eller hvordan tager jeg fejl der? :smile:

Fordi man, alt andet lige, taber mindst muskelmasse, hvis man spiser inden sengetid.

Hvis man er sulten på diæt, så gør man desuden også noget forkert (craveing er dog noget helt andet :4mewantfood: ).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Fordi man, alt andet lige, taber mindst muskelmasse, hvis man spiser inden sengetid.

Hvis man er sulten på diæt, så gør man desuden også noget forkert (craveing er dog noget helt andet :4mewantfood: ).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Ja ok set ud fra muskelbevarende synspunkt :smile:, tænkte mere det måske var ud fra et rent slankesynspunkt.

Er netop startet med at cutte fra her i mandags - selvom jeg synes jeg går og kører grøntsager ned hele tiden så synes jeg dælme stadig jeg er sulten hele tiden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja ok set ud fra muskelbevarende synspunkt :smile:, tænkte mere det måske var ud fra et rent slankesynspunkt.

Er netop startet med at cutte fra her i mandags - selvom jeg synes jeg går og kører grøntsager ned hele tiden så synes jeg dælme stadig jeg er sulten hele tiden :smile:

Hytteost med frikadeller fra den grønne slagter fylder godt i maven, indeholder mange proteiner og minimalt kcal indhold, og så smager det tilmed godt (IMO) :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

kroppen er bedre til at forbrænde fedt når man sover hvilket kan virke fedtreducerende, men kræver naturligvis at man er energiunderskud...

Nemlig. Eneste problem er nitrogenbalancen når du ”løber tør for protein”. Derfor er det der anbefales selvfølgelig ikke et stykke kage til aftenskaffen. :smile:

Ja ok set ud fra muskelbevarende synspunkt :smile:, tænkte mere det måske var ud fra et rent slankesynspunkt.

Jeg skrev alt andet lige, hvilket selvfølgelig indebærer at det kestra måltid ikke bare er ekstra kcal. De fleste bør vel af helbredsmæssige årsager være interesseret i at bevare muskelmassen.

Er netop startet med at cutte fra her i mandags - selvom jeg synes jeg går og kører grøntsager ned hele tiden så synes jeg dælme stadig jeg er sulten hele tiden :smile:

Mere magert kød og flere grønsager. :smile:

Hytteost med frikadeller fra den grønne slagter fylder godt i maven

Hahaha. Cheeseboy! :laugh::tongue:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev alt andet lige, hvilket selvfølgelig indebærer at det kestra måltid ikke bare er ekstra kcal. De fleste bør vel af helbredsmæssige årsager være interesseret i at bevare muskelmassen.
Det er en del mere kompliceret end blot "jo mere protein, jo bedre". Et sent måltid med protein øger f.eks. også muskelnedbrydning og hæmmer fedtoxidation.
Link to comment
Share on other sites

Det er en del mere kompliceret end blot "jo mere protein, jo bedre”.

Hvor har jeg skrevet blot "jo mere protein, jo bedre”?

Et sent måltid med protein øger f.eks. også muskelnedbrydning og hæmmer fedtoxidation.

Jeg er klar over at din viden på området er en del større end min, og jeg kan til dels følge dig med hensyn til fedtoxidation, men forklar venligst hvad du mener med muskelnedbrydning forøges ved et måltid inden sengetid (jeg ville argumentere for det modsatte pga. insulin responset + den længere tid inden man kommer i en negativ nitrogenbalance).

Vi kan hurtig blive enige om, at det ikke er nemt at stille enkelt op, men du advokerer vel ikke for ikke at spise inden sengetid (Hvis folk ikke spiser efter aftensmaden, så bliver det jo hurtigt til 12 timers faste).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det er en del mere kompliceret end blot "jo mere protein, jo bedre". Et sent måltid med protein øger f.eks. også muskelnedbrydning og hæmmer fedtoxidation.

Så man forbrænder mindre fedt + at man mister en lille smule muskelmasse, hvis man indtager protein lige før sengetid ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er fordi en del af den protein man indtager der oxideres er det jo bare forventeligt. Det handler om netto nitrogenbalance, ikke om noget af det protein man indtager forbrændes.

Nu spekulere jeg jo bare, det ville være interessant at høre hvad Stubbe præcis mener.

Eventuelt nogle referencer, så kunne hus forskeren hive dem ned på uni :smile.

Link to comment
Share on other sites

Indtagelse af protein øger "turnover rate", så der er faktisk både en opbygende og nedbrydende effekt. Nettoeffekt er opbygende ganske vist størst men det var blot for at kommentere at det er langt fra så enkelt. Er der samme totale energiindtag vil måltiderne tidligere på dagen være mere energiholdige hvilket giver en større opbyggende effekt, mon den er større eller mindre den effekt der opnåes ved natmåltidet og mindre energi gennem dagen. Desuden vil der heller ikke være så mange timer til forskel (fastende) da aftensmåltidet sansynligvis vil være større. Er muskelmasse høj og fedtmasse lav, hælder jeg også mest til et natmåltid, ellers tvivler jeg på at der er nogen forskel af betydning, hvilket jo så gælder for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har jeg skrevet blot "jo mere protein, jo bedre”?

Jeg er klar over at din viden på området er en del større end min, og jeg kan til dels følge dig med hensyn til fedtoxidation, men forklar venligst hvad du mener med muskelnedbrydning forøges ved et måltid inden sengetid (jeg ville argumentere for det modsatte pga. insulin responset + den længere tid inden man kommer i en negativ nitrogenbalance).

Vi kan hurtig blive enige om, at det ikke er nemt at stille enkelt op, men du advokerer vel ikke for ikke at spise inden sengetid (Hvis folk ikke spiser efter aftensmaden, så bliver det jo hurtigt til 12 timers faste).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

For meget protein stimulerer sekretionen af glucagon, som har den modsatte effekt af insulin og hermed får dine muskler ikke rigtig lov til at bruge de mange proteiner, som du lige har spist før sengetid(Forudsat at måltidet selvfølgelig er overvejende protein).

Link to comment
Share on other sites

Er der samme totale energiindtag vil måltiderne tidligere på dagen være mere energiholdige hvilket giver en større opbyggende effekt, mon den er større eller mindre den effekt der opnåes ved natmåltidet og mindre energi gennem dagen. Desuden vil der heller ikke være så mange timer til forskel (fastende) da aftensmåltidet sansynligvis vil være større. Er muskelmasse høj og fedtmasse lav, hælder jeg også mest til et natmåltid, ellers tvivler jeg på at der er nogen forskel af betydning, hvilket jo så gælder for de fleste.

Så vi er med andre ord enige om, at det jeg skrev stadig er korrekt.

Når man tænker på mængden af overvægtige, så er set måske ikke så relevant som du skriver (da de bedre bevarer muskelmassen). Jeg syntes dog stadig at det er forkert når du ligefrem drejer det over til at man ikke bør spise noget. Den slags råd bliver nemlig hurtig til husmorråd som ”mad efter atten er mad til natten” og ”16 timers kuren” som har været oppe i denne tråd.

Rådet bør som altid være, at det er den samlede mængder kcal der tæller.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det er vel først når blodsukkeret falder?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Ja, for glucagon leverer negativ feedback på insulin. Men det er ikke som følge af et fald i insulinet i tilfældet med for mange proteiner. For mange proteiner(hvilket så er aminosyrer i blodet) stimulerer sekretionen af glucagon, som hermed er med til at hæmme insulin.

Link to comment
Share on other sites

Så vi er med andre ord enige om, at det jeg skrev stadig er korrekt.

Når man tænker på mængden af overvægtige, så er set måske ikke så relevant som du skriver (da de bedre bevarer muskelmassen). Jeg syntes dog stadig at det er forkert når du ligefrem drejer det over til at man ikke bør spise noget. Den slags råd bliver nemlig hurtig til husmorråd som "mad efter atten er mad til natten" og "16 timers kuren" som har været oppe i denne tråd.

Rådet bør som altid være, at det er den samlede mængder kcal der tæller.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Det du skrev er "muligvis" rigtigt i nogle situationer og "muligvis" ikke i andre. Vi kender f.eks. ikke trådstarters stats.

Det resterende kan jeg ikke helt følge dig i. Der er jo netop ikke rigtig nogen "beviser" på at et sent måltid bevarer muskelmasse hos "normale" eller overvægtige.

Hvis det udelukkende er den samlede mængde energi der tæller, så er et sent måltid jo heller ikke nødvendigt ;-)

ps. det var heller ikke for at sige at du tog fejl, men mere for at få en nuance på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share