Tid til øgning af vægt? Hvornår


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

Når man f eks køre et sæt bænkpres (Eksempel) med 50 kg, hvornår skal man så give den 60 kg? Når man kan løfte / presse vægten så let som fjer eller skal en vægt øgning ske, så man hele tiden har stor modstand?

Jeg har gjort det at jeg har kørt mine sæt med en bestemt vægt og så efter cirka 2 træningsgange går jeg et tak op i vægt. Er det for dumt eller hvordan skal man gøre det?

Jeg har cirka styrketrænet 5-6 gange nu rundt regnet, siden sidst jeg skrev her og har virkelig fået fremgang at se/mærke. Bla i ben maskinen:

Jeg startede med 80 kg på den aller første gang - der var det meget hårdt.

Så næste gang tog jeg 120 kg på, så kørte jeg med 120 kg 2 træningsgange og så øgede jeg med 160 kg og det går fint.

Synes bare det er gået rigtig stærkt med at få god styrke i benene og generelt de andre muskelgrupper jeg træner specifikt til sprint, men er bare i tvivl om det er for voldsomt det jeg har gang i?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er nybegynder, skal du være varsom med at stige for hurtigt i vægt, og det du skriver lyder faretruende, med mindre du er trænet i forvejen.

For det første er det vigtigt, at lære en korrekt form i de enkelte øvelser, altså at udføre bevægelserne helt korrekt. Det gøres lettest med lav vægt. Mange anbefaler, at man således træner med lav vægt og fokuserer på formen de første 6 uger. Fejl i formen kan få slemme konsekvenser, når du en dag udfører øvelsen med høj vægt.

For det andet er du nødt til at tage hensyn til din krop. Muskler udvikler sig hurtigere end knogler og sener, og man kan måske mærke fremgang meget hurtigt, men knoglerne og senerne er flere måneder bagud. Derfor kan man let få en skade, som følge af overbelastning. Hvis du er heldig er den overstået på et par uger, men det kan virkelig gå galt - tro mig. Det er hensigtsmæssigt med en intro-periode, hvor du ikke ligger og løfter omkring dit maximum, og vær meget opmærksom på smerter.

Link to comment
Share on other sites

Afhængig af maskinen skal du huske at vægtbelastningen kan snyde (du kører i princippet med lettere belastning end hvad der står på jernet) pga div. vindinger og taljer.

Du burde desuden overveje kun at køre frie vægte, da de tilsvarende compound øvelser aktiverer flere muskler, og påvirker balance og koordination...men ikke med 160 kilo i førstegangs squat, så knækker du sammen :tongue:

Udnyt vægten, og køre med planlagt progression.

Øg evt. vægten 2,5-5 kilo (5 i de store evt.) per træningspas, og kør noget skemalagt dekonditionering.

Det egentlig fint nok at bare øge med sindsygt meget vægt per pas,

problemet er bare at du inden længe ikke har styrken til at køre den pågældende belastning og ender med halve sets, udmattelsestræning og evt. overreach

Og som Malin siger, så start med forholdsvis lav vægt.

Selvom det føles nemt, så er det alligevel en belastning dine muskler ikke er vant til.

Og hvis du vælger frie vægte, vil du alligevel opdage at man som uerfaren ikke bare smider 90-100 kilo på fks en squat og gennemfører uden at ryge på røven.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

Når man f eks køre et sæt bænkpres (Eksempel) med 50 kg, hvornår skal man så give den 60 kg? Når man kan løfte / presse vægten så let som fjer eller skal en vægt øgning ske, så man hele tiden har stor modstand?

Jeg har gjort det at jeg har kørt mine sæt med en bestemt vægt og så efter cirka 2 træningsgange går jeg et tak op i vægt. Er det for dumt eller hvordan skal man gøre det?

Jeg har cirka styrketrænet 5-6 gange nu rundt regnet, siden sidst jeg skrev her og har virkelig fået fremgang at se/mærke. Bla i ben maskinen:

Jeg startede med 80 kg på den aller første gang - der var det meget hårdt.

Så næste gang tog jeg 120 kg på, så kørte jeg med 120 kg 2 træningsgange og så øgede jeg med 160 kg og det går fint.

Synes bare det er gået rigtig stærkt med at få god styrke i benene og generelt de andre muskelgrupper jeg træner specifikt til sprint, men er bare i tvivl om det er for voldsomt det jeg har gang i?

Som Cormack har været inde på, skal du maks øge vægten 2,5-5kg pr. gang, da din krop skal kunne følge med ment på den måde, at dine sener og led ikke når at blive stærke nok, hvis du øger vægten for hurtigt. Især nu, da du er nybegynder(hvis jeg har forstået det rigtigt).

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Som Cormack har været inde på, skal du maks øge vægten 2,5-5kg pr. gang, da din krop skal kunne følge med ment på den måde, at dine sener og led ikke når at blive stærke nok, hvis du øger vægten for hurtigt. Især nu, da du er nybegynder(hvis jeg har forstået det rigtigt).

Faktisk tager det adskillige måneder, før sener og knogler følger med. Især senerne er langt bag efter musklerne.

Jeg vil anbefale denne artikel til alle begyndere: http://getbig.dk/article.php?id=31&Fun...g_for_begyndere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share