Efterlysning!


sas
 Share

Recommended Posts

Maskiner eller faciliteter til træning af nakken er desværre en mangelvare i danske motions-centre.

Hvor kan man anskaffe sig seletøj (head-harness), der kan bruges i et kabeltræk, når man træner nakken som vist her??:

link

helst fra en butik i DK, men også gerne import.

Har prøvet at træne øvelsen med vægtskiver - men øvelsen virker klodset. Har heller ikke lyst til at træne "The Mike Tyson Way" med et reb fra kabeltrækket i munden.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Choice of champions - tysk side

Pullum Sports - engelsk side

Elitefitness - amerikansk side

Ironmind - amerikansk side

Happy hunting.......

IMHO har Ironmind klart det fedeste grej (en del af grejet kan også fåes gennem Pullum) men de er lidt halvdyre.....Choice of Champs tager ikke kreditkort så det kan blive en halvpebret affære at bestille herfra...... jeg har ikke prøvet at bestille noget fra elitefitness - men det er også et godt sted, der har det seje udstyr......

Jay

Edited by Jay
Link to comment
Share on other sites

Shrugs rammer IKKE nakken, men ryggen (trapezius mv.) og rammer slet ikke musklerne splenius, Sterno-cleidomastoid som er tilhørene nakken/halsen og som sørger for ekstension og fleksion, rotation, lateral fleksion mv.

Løft af TUNGE vægte (herunder SPECIELT shrugs/dødløft) kombineret med statisk kontorarbejde sætter sig ofte og giver problemer i nakken! Hvis man til tider har småproblemer med nakken er det sgu ik spild af tid at træne nakken hvis det er den der forhindrer fremgang...

For WSB-folkene er det ikke et ukendt begreb at træne nakken.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at shrugs ikke direkte rammer nakken - men på trods af det har jeg selv udviklet en ganske fornuftig styrke/størrelse i min hals og nakke uden at træne nakkecurls ;)

Mht. til nakkeproblemer skal jeg ikke kunne udtale mig, da jeg ikke har hørt det før - har du en kilde? - Selv har jeg dog ikke haft problemer med nakken, og jeg har da heller ikke hørt det nævnt før at dødløft skulle give vrøvl med nakken?

Hvorledes kan nakken forøvrigt forhindre fremgang? - Jeg vil tro at du mener i en anden sport en styrkeløft så.. eller?

Link to comment
Share on other sites

Spændinger eller problemer med nakkens muskler kan give dårlig led-funktion, hvilket kan påvirke/afklemme det utal af nerver der forsyner skuldre og arme (spørg du bare de stakler der lider af piskesmæld om hvilke problemer det kan give)

Folk der eksempelvis har stilletsiddene arbejde (kassedamer mv.) der er udsat for statisk arbejde i skuldre/nakke døjer ofte med problemer- der er ihvertfald almen viden blandt Fysioterapeuter/behandlerer at man skal behandle sådanne problemerne med DYNAMISK styrketræning. Dvs. bevægelse = transport af næringsstoffer+afskaffelse af affaldsstoffer. Hvis vi et øjeblik tager udgangspunkt i Shrugs/dødløft's STATISK belastning af nakken- så sker der jo netop ikke nogen bevægelse af nakkens ryghvirvler/muskler.

Hvis der er noget der kan sætte en midlertidig stopper for en styrke/vægtløftningskarriere så er det nakkeproblemer.

XAX: venter spændt

Link to comment
Share on other sites

I terapeutisk øjemed er 30*3 den anbefalede træningsmængde (for optimal muskel-genopbygning.) Jeg er enig i at tung styrketræning ikke er vejen frem, før musklerne er i "grundform". Når man ikke længere er generet af nakkesmerter, og musklerne er ved at være stærke, kan man skrue op for intensiteten. Brydere, boksere og andre som har brug for stærke nakkemuskler, træner bla. ved at "gå i bro", og så lade baghovedet støtte på underlaget. Fra den stilling ruller man så roligt rundt fra side til side og frem/tilbage. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share