bælte.....hvornår???


atomnissen
 Share

Recommended Posts

Et bælte bør bruges ved tung squat, dødløft og stående skulderpres. Man kan dog sagtens undlade at tage bæltet på før man når over en intensitet på 80 % af 1 RM. Hvis man undlader at bruge bæltet ved "let" træning, og kun bruger det til de helt tunge sæt, så er der nogen som mener at man skaber et bedre styrkefundament i taljeregionen (mavemuskulatur, lændemuskulatur osv.). I sidste ende må det være op til den enkelte hvornår et bælte er påkrævet. Man bør dog overveje om ikke der er noget galt med ens styrke i mave og lænderegionen, hvis man skal bruge bælte til biceps curls, dumbell rows og andre mindre øvelser.

Fordelen ved et bælte, er at det forbedre evnen til at øge det intra-abdominale tryk. Forøget intra-abdominalt tryk gør at man kan løftere tungere og at skadespotentialet formindskes, da stabiliteten forbedres drastisk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bæltet er lidt misbrugt rundt omkring i "jern" verdenen, idet mange f.eks. tager det på i omklædningsrummet og først tager det af når de skal i bad!!

Hvorfor vil du have bælte på ved bænk???Hvis du vil beskytte/aflaste lænden ved bænkpres er det bedre at undlade overdreven svaj end at bruge bælte.Iøvrigt kan du være ligeglad med om du ligner en wannabee hvis du vel og mærket bruger bæltet ved de tunge øvelser som Thomas har nævnt.

BTW... vi er vel alle wannabees idet vi vel alle ønsker at forbedre vores styrke!!?!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sagde, primært squat, dødløft og overhead presses, da mange ellers har en tendens til at læne sig for meget bagud. Du behøver ikke noget bælte i alle de andre løft.

Og som LBB siger, så er "newbie" og "wannabe" udtrykkende egentlig fløjtende lige meget, for der vil altid være nogen som er større og stærkere end dig, og der vil altid være nogen som har trænet længere tid end dig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

okay, det lader til at jeg var helt ved siden af så!  :)

Jeg troede også man brugte det til bænkpres, for at kunne stemme bedre imod med maven, men ok det lader jeg da være med! :)

men tak for svarene, det er lækkert at få svar på det man spørger om, istedet for de enkelte herine (heldigvis ikke ret mange) som primært er ude på at skodde alle os andre....... :)

  og i har jo ret, og sålænge de andre løfter det dobbelte af mig, har jeg det fint med at være newbie, så kan man jo få gode råd af de andre.........og man kan jo altid blive klogere!  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share