Vægttab og proteinpulver


myren
 Share

Recommended Posts

Jeg arbejder i øjeblikket på at smide nogle kilo. Jeg har i den forbindelse fået at vide, at jeg efter min træning (hovedsagelig spinning) skal drikke en gang proteindrik og vente mindst et par timer inden et måltid. Dette skulle tvinge kroppen til at forbruge fedt, fremfor kulhydrat og samtidigt give det fornødne brændsel til musklerne. Er det rigtigt? Eller er det bare et salgsfif.

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke rigtigt. At du spiser kulhydrat efter træning nedsætter ikke din efterforbrænding af fedt. Derudover - som du kan læse her på M-O - gælder det om at være i energiunderskud, når man vil tabe sig. Det handler ikke om, hvilket substrat (kulhydrat eller fedt) man forbrænder mest af under træningen.

Derfor spis eller drik gerne kulhydrat og/eller protein efter træning, men sørg generelt for at indtage mindre energi end du forbruger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighed for at cykle FØR du spiser morgen mad, så vil du tvinge kroppen til at bruge at sine fedt reserver. Da kroppen har brugt sin energi i løbet af natten, bliver kroppen somsagt nødt til at bruge sine reserver(fedt), når du cykler.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det venlige svar, jeg er helt klar over, at input skal være mindre end output. Men musulaturen skal vel have protein for at kunne genopbygge efter hård træning. Protein bliver jo ikke, som kulhydrat, omkonventeret til fedt, hvis det ikke anvendes?

Link to comment
Share on other sites

Ja du skal sørge for at få protein nok når du træner, evt via din almindelige kost.

MHT til om protein bliver til fedt, er det interessante dit samlede kalorieregnskab, hvis du indtager mere end du forbruger tager du på, også hvis det er pga et stort indtag af protein.

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi tager en klasikker igen. Det ENESTE der tæller er det samlede daglige kalorieregnskab.

Hvis du spiser 200 Kcal for meget om dagen så tager du på uanset om du så kun indtager kulhydrater! Der er heller ikke grund til på alle mulige måder at forsøge at forbrænde fedt direkte, hverken ved pulstræning, træning inden morgenmaden eller andre myter der ikke har med virkeligheden at gøre.

Træn hårdt med høj intensitet, så forbrænder man mest muligt, øger sin hvileforbrænding og kommer i bedre form så man kan arbejde endnu hårdere og forbrænde endnu mere. Længere er den ikke!

Den model har reduceret mig fra 178 kg til under 140 på 6 måneder, og jeg har indtaget en masse kulhydrat i forbindelse med træningen og har holdt mig på over 85% i relativ intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvem du gentager "klassikeren" for men jeg håber ikke det er for mig.

Jeg snakker ikke om at slanke sig men derimod og fysiologiske facts, carbonhydrater omdannes kun i meget lille grad i kroppen til fedtsyrer/glycerol -

jeg har aldrig postuleret at man ikke bliver fed af at æde et kilo sukker e.l.

Jens Andersen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share