Algeolie


rawbacon
 Share

Recommended Posts

Hejsa. Jeg leder efter billig algeolie, er der nogen der ved hvor man kan få det? Gerne fra en europæisk forhandler. Send evt. info per e-mail, da man jo åbenbart ikke må nævne kommercielle ting herinde.

Jeg forsøger i øjeblikket ved at stykke en velocity diæt på benene, men med europæiske kosttilskud. Jeg har efterhånden fundet de fleste ting jeg har brug for, men mangler omega 3 fedtsyrerne.

Problemet med alm. fiskeolie er at de typisk indeholder 18% EPA og 12% DHA og det er fint nok, hvis du er kvinde, da EPA er østrogen fremmende. Som mand skal man helst have højere mængder DHA (alge olie er næsten udelukkende DHA) fordi EPA kan forøge LDL (det dårlige kolestorol). Har kigget på Udo's, men indeholder meget lidt DHA og meget hørfrøolie (igen, østrogen fremmende).

Jeg har lavet en blog over mit "kom i form" forsøg:

http://rationalliving.wordpress.com/

På forhånd tak

Raw Bacon

Link to comment
Share on other sites

Hej Rawbacon.

1. EPA/DHA-FORHOLDET:

EPA og DHA er 2 betydningsfulde n-3-fedtsyrer i fiskeolie.

Jeg ved ikke selv, hvad det optimale EPA/DHA-forhold er for mænd og kvinder. Hvad mener du, at det ideelle forhold er for mænd og kvinder?

Hvilke kilder (personer, institutter, råd) bruger du i den forbindelse?

2. UDOS CHOICE DHA OIL BLEND:

Jeg skrev nedenstående i tråden "Forskellige olier":

"Så fandt jeg lige nogle oplysninger om den spændende Udos Choice DHA Oil Blend.

Ifølge en varedeklaration på nettet indholder 20 ml:

EPA: 7 mg

DHA: 200 mg

GLA: 60 mg

Til sammenligning indeholder 1 Pikasol-fiskeolie-kapsel:

600 mg n-3-fedtsyrer

heraf

300 mg EPA

210 mg DHA

Så man får ca. den samme mængde DHA i 20 ml UDOS og i en Pikasol-fiskeolie-kapsel. Men man får langt, langt mere EPA fra Pikasol end fra UDOS. Derfor vil jeg som privatperson vælge Pikasol fremfor UDOS.

Dog er UDOS blevet spændende, da den nu indeholder mere GLA end i den oprindelige Udos Choice".

Citat slut.

Hvis du tager 2 Pikasol-fikseolie-kapsler og 20 ml Udos Choice DHA Oil Blend vil du få:

EPA: 300+300+7 = 607 mg

DHA: 210+210+200 = 620 mg

Det er jo næsten halvt EPA og halvt DHA.

3. FISKEOLIE VERSUS ALGEOLIE:

Mon der ikke er lavet langt flere videnskabelige undersøgelser på fiskeolie end på algeolie (?)

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jeg har lige fundet lidt mere om Udos DHA-blanding.

Der står på en hjemmeside: "Ny kilde af DHA – en vegetabilsk kilde fra mikroalgen Schizochytrium sp.

Det maksimalt tilladte indtag af DHA fra marinealgen Schizochytrium sp. i kosttilskud

er fastsat fra EU til en daglig dosis på 200 mg".

Hvis denne oplysning passer, bør man kun få 200 mg DHA fra en bestemt alge. Måske gælder det alle alger.

Måske er der dårlige stoffer i algeolie. Måske er EU for forsigtig og hysterisk på det punkt.

P.S. Vi må gerne nævne mærker på fedtstoffer og vitaminpiller. Så måske må vi også nævne mærker på algeolie.

VH Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. Jeg leder efter billig algeolie, er der nogen der ved hvor man kan få det? Gerne fra en europæisk forhandler. Send evt. info per e-mail, da man jo åbenbart ikke må nævne kommercielle ting herinde.

Jeg forsøger i øjeblikket ved at stykke en velocity diæt på benene, men med europæiske kosttilskud. Jeg har efterhånden fundet de fleste ting jeg har brug for, men mangler omega 3 fedtsyrerne.

Problemet med alm. fiskeolie er at de typisk indeholder 18% EPA og 12% DHA og det er fint nok, hvis du er kvinde, da EPA er østrogen fremmende. Som mand skal man helst have højere mængder DHA (alge olie er næsten udelukkende DHA) fordi EPA kan forøge LDL (det dårlige kolestorol). Har kigget på Udo's, men indeholder meget lidt DHA og meget hørfrøolie (igen, østrogen fremmende).

Jeg har lavet en blog over mit "kom i form" forsøg:

http://rationalliving.wordpress.com/

På forhånd tak

Raw Bacon

Hejsa Raw

Vi har snakket lidt sammen før, og jeg har også kommenteret lidt på din blog.

Du skal passe på ikke at tage alt hvad du læser på t-nation for gode vare! Alle de specielle skriblerier om deres eget magiske fiskeolie produkt, er i øvrigt helt henne i vejret, og det du nævner her med EPA er simpelthen heller ikke rigtigt :) - du kan roligt benytte ganske almindeligt fiskeolie af ordentligt kvalitet, faktisk vil jeg klart anbefale det(alt efter hvilken fedt mængde du regner med at benytte under forløbet). Ang. algeolie, hvis det er det du vil benytte, så er det ikke nok at den er billig, den skal også være ordentligt forarbejdet.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kiggede lidt mere rundt på nettet, kunne ikke rigtig finde noget på T-Nations påstand om EPA sænkede HDL, men ifølge Wiki: Researchers have found that fish oil high in DHA and low in EPA lowered inflammator cytokines, such as IL-6 and IL-1β, associated with neurodegenerative and autoimmune disease. Nu skal man jo ikke stole blindt på wiki heller, men det er da interessant.

Det er Udos også. Jeg regner med at bruge mange forskellige olier/piller og med det høje indhold af GLA, så kommer den da med.

Har lige kigget "the inflammatory diet plan" igennem, gav en del mening og da jeg alligevel bruger NutritionData.com, hvor de har inflammation ratings for meget mad, så vil jeg da også lade disse ideer indgå i mit kostprogram.

Mht. Eu og dansk kosttilskuds (og forbuds) politik, baaah. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal straffes, bare fordi der er så mange tåber derude. Hvis vi ser på de mange dumme kostråd "eksperterne" er kommet med igennem tiden, så stoler jeg mere på min egen research. Hvis du følger kostpyramiden, så blir du fed, se på USA.

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kiggede lidt mere rundt på nettet, kunne ikke rigtig finde noget på T-Nations påstand om EPA sænkede HDL, men ifølge Wiki: Researchers have found that fish oil high in DHA and low in EPA lowered inflammator cytokines, such as IL-6 and IL-1β, associated with neurodegenerative and autoimmune disease. Nu skal man jo ikke stole blindt på wiki heller, men det er da interessant.

Det er Udos også. Jeg regner med at bruge mange forskellige olier/piller og med det høje indhold af GLA, så kommer den da med.

Har lige kigget "the inflammatory diet plan" igennem, gav en del mening og da jeg alligevel bruger NutritionData.com, hvor de har inflammation ratings for meget mad, så vil jeg da også lade disse ideer indgå i mit kostprogram.

Mht. Eu og dansk kosttilskuds (og forbuds) politik, baaah. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal straffes, bare fordi der er så mange tåber derude. Hvis vi ser på de mange dumme kostråd "eksperterne" er kommet med igennem tiden, så stoler jeg mere på min egen research. Hvis du følger kostpyramiden, så blir du fed, se på USA.

Hygge

IMO, er det som med MANGE af t-nation produkterne rent markettings gimmik, mange af deres produkter er skam helt fine, men så heller ikke bedre, der er bestemt ikke den magi over dem, som der postuleres, men det er jo så typiskt inden for ALT salg af kosttilskud.

Jeg kan godt lide UDO's olien - du bør læse fedt faq'en herinde, og så kan jeg anbefale Jørgen Storms artikkel, hvilken der linkes til i toppen af denne tråd osse: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=olie&st=40

Selv om anbefalingerne givetvis vil være anderledes på en diæt som v-diet (anbefalinger der iøvrigt kun kan anbefales kortvarigt som på diæten her)

Tjr, hvis du får fibre nok, så tror jeg godt det kan være en fornuftig approach MEGET kortvarrigt, men du bør så samtidigt sætte dig ind i aspekterne omkring mega dosering af fiskeolie (det gør man IMO ikke, ved bla. blot at læse Polquins skriverier som stoffet - ikke at jeg ved spor om hvad du ved om emnet i forvejen selvfølgelig), der nævnes flere af dem i den tråd, og de tråde der linkes til den den tråd ovenovener.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke ret meget til oversodering af fiskeolie (det er nemlig Poliquins idé jeg følger) udover den her tråd: http://www.fortified-iron.com/forum/index....showtopic=42061 ... Jeg havde tilfældigvis 5-6 bøtter stående (jeg køber dem, glemmer at æde dem), så det har om ikke andet, været en fin måde at få ryddet op i skabet.

Det er de færreste jeg nåede 2x10g, men har fået 1x10g for det meste. Ifølge min v-diet plan (jeg er notorisk ringe til at følge planer), kommer der 5g fiber (loppefrøskaller) i hver shake, så det er 25g om dagen. Betydeligt mere fiber end jeg får normalt.

Er på vej i seng, men kigger på dine foreslåede links én af dagene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke ret meget til oversodering af fiskeolie (det er nemlig Poliquins idé jeg følger) udover den her tråd: http://www.fortified-iron.com/forum/index....showtopic=42061 ... Jeg havde tilfældigvis 5-6 bøtter stående (jeg køber dem, glemmer at æde dem), så det har om ikke andet, været en fin måde at få ryddet op i skabet.

Det er de færreste jeg nåede 2x10g, men har fået 1x10g for det meste. Ifølge min v-diet plan (jeg er notorisk ringe til at følge planer), kommer der 5g fiber (loppefrøskaller) i hver shake, så det er 25g om dagen. Betydeligt mere fiber end jeg får normalt.

Er på vej i seng, men kigger på dine foreslåede links én af dagene.

Yes, det kunne jeg næsten læse af måden du skrev på :) Polquin har helt sikkert nogle spændende og helt unikke ideer, han har så også utroligt mange direkte rablende syge ideer ha ha

Ang. emnet med mega doser af fiske olie, så tror jeg du får et hurtigt overblik i den tråd jeg postede, se på Antaeus, Stubbes, og mine indlæg.... Jeg bruger det selv i mine appraoche, hos folk med ubalance, og i forbindelse med insulin følsomhed, men altid kun kortvarrigt.

Jeg syntes umildbart det lyder fint, til en omgang v-diet - der bliver trods alt også brændt en hel del mættet kropsfedt af, 10 gram er dog helt sikkert NOK (jeg ville ikke gå under 7 selv), 7, er det lyle brugte i den gamle udgave af hans crash diet, 10 er det han bruger i den nye (han bruger ikke andet fedt overhovedet, ud over den smule der vil være i de magre protein kilder)

Spændende ide med brug af "HUSK", isdet for flax eller flax meal; jeg har selv prøvet det samme, og andet, men ikke i de mængder og ikke som eneste fiber kilde. 25 gram fiber lyder fint, igen i den korte periode, det burde ihvetfald være nok til at det ikke kræver at man tager en the ske med på toilettet under diæten (skal nok undlade de mest nasty forklaringer ha ha, men det har jeg faktisk prøvet at være nødt til).

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share