Øvelser til biceps


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej.

Normalt når træningen falder på biceps, træner jeg med håndvægte og alm curls siddende. Men Problemet er at jeg bruger skulder og ryg til at hive vægten op så det ikk kun rammer biceps alene. (Vægt for tung I know!)

Hvilket øvelser er der til at træne til biceps andet end alm håndvægte curls?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Normalt når træningen falder på biceps, træner jeg med håndvægte og alm curls siddende. Men Problemet er at jeg bruger skulder og ryg til at hive vægten op så det ikk kun rammer biceps alene. (Vægt for tung I know!)

Hvilket øvelser er der til at træne til biceps andet end alm håndvægte curls?

Kropshævninger.

Der er dog også fordele ved til en vis grad at anvende "cheat". Ellers er det jo bare den slappeste ROM der alene afgør hvor tung en vægt du løfter.

Link to comment
Share on other sites

Du kan isolere biceps bedre, hvis du bruger preacher curls.

3114_Preacher_Curl.jpg

Istedet for en dediceret preacher bænk, kan du stille dig bag en incline bænk.

Biceps' opgave er at bøje albueleddet:

FULL-CHINUP_small.JPG

Hvilket klares ret fint med kropshævninger :)

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Men vil vægte i hænderne ikke være mere stimulerende end kropshævninger?

Jeg har ikke så meget forstand på specifik bodybuilding-træning. Men min personlige erfaring, og hvad jeg har læst mig til herinde er at det er svært at få biceps til at vokse hvis den samlede kropsvægt ikke stiger. (Kræver selvfølgelig kalorieoverskud). Hvis du laver kropshævninger, så gør det med supineret greb. Jeg mener det er en god bicepsøvelse. I lange perioder har jeg ikke trænet biceps isoleret, men kun kropshævniner, alligevel kunne jeg tage mere i curls da jeg prøvede med dem igen. Men hvis dit mål er store biceps skal du nok supplere med diverse curls.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så meget forstand på specifik bodybuilding-træning. Men min personlige erfaring, og hvad jeg har læst mig til herinde er at det er svært at få biceps til at vokse hvis den samlede kropsvægt ikke stiger. (Kræver selvfølgelig kalorieoverskud). Hvis du laver kropshævninger, så gør det med supineret greb. Jeg mener det er en god bicepsøvelse. I lange perioder har jeg ikke trænet biceps isoleret, men kun kropshævniner, alligevel kunne jeg tage mere i curls da jeg prøvede med dem igen. Men hvis dit mål er store biceps skal du nok supplere med diverse curls.

rigtigt vigtigt og er der mange der glemmer. hvis ikke kropsvægten stiger, så vokser armene simpelthen ikke. Derudover så er armene ikke de muskler der vil vokse først som regel, det er derimod de større muskelgrupper

Link to comment
Share on other sites

Angående kropshævninger, så prøv håndklæde-chins og se om ikke de giver en fremragende work-out?

Kast et håndklæde over chinstangen, en rafte eller lignende.

Grib fat i håndklædet og chin derudaf. De træner efter min erfaring armen fra fingerspids til skulder. Bang for the buck.

Der er ikke noget tabt ved at prøve sig frem

Link to comment
Share on other sites

Tjr: Har også tænkt på preacher curls. så kunne være jeg skulle prøve det.

Hvad med barbell curls / Hammer curls? Hvad har i af erfaringer med dem?

Hammer curls giver et rigtig godt pump, da den ligger under den (anden biceps?!)

Link to comment
Share on other sites

rigtigt vigtigt og er der mange der glemmer. hvis ikke kropsvægten stiger, så vokser armene simpelthen ikke. Derudover så er armene ikke de muskler der vil vokse først som regel, det er derimod de større muskelgrupper

Jeg er ikke helt enig.

Via isolationsarbejde kan man påvirke nogen muskeltilvækst lokalt.

Der er en øvre grænse for hvor meget en muskel kan vokse ude af porportion med resten af kroppen, men man kan godt få mærkbar hypertrofi.

Jeg har dog set en del hvor AS rykker denne grænse en hel del. Hvem har ikke set den krudtede bicepskonge uden ryg og traps og ben?

Fundamentet for store biceps er tunge rows. Med tunge rows alene kan man bygge en respektabel biceps. Da mine var størst blev biceps trænet meget sjældent. Jeg er dog ikke i tvivl om at direkte biceps træning kan give de der 5-10% ekstra, men ikke meget mere for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Biceps' opgave er at bøje albueleddet:

Det var nu noget firkantet sagt... Håndstillingen har meget at sige.

Albuleddets "rene" flexor er brachiallis http://www.exrx.net/Muscles/Brachialis.html

Yderlige flekterer brachioradialis http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html hvis man fx. har hammergreb eller håndfladen opad...

Biceps er også en flexor men "lejer" altspå bedst når håndfladen pejer opad(suppineret)...

Prøv at strække din ene arm (albue). med håndryggen opad, hold albuen strakt og vend håndfladen opad... Denne bevægelse laves med m. supinator i underarmen . Lad armen falde ned langs kroppen og lav så en curl beværelse hvor du starter med hammergreb og på vej op drejer håndfladen opad.

Hvis du vil prøve at mærke/se det tydligere så hold til albue i 90grader med tomlen opad. Drej så underarmen så håndfladen pejer opad.

du kan sagten holde dig til dine curls, og hvis du mangler diciplin i udførelsen så stil digmed ryggen mod en væg, så kan du ikke lave limbo. Og husk supinationsbevægelsen...

Og husk de 3 ovennævnte muskler vil altid spille en eller anden rolle når du flekterer albuen..

Link to comment
Share on other sites

Devito: Stærkt! så kan jeg se jeg skal udelukke hammercurls og satse på alm curls med håndfladen nedaf. glimrende eksempel. Men hvad mener du med :"supinationsbevægelsen..."

Men hvis man "cheater" og bruger armen til at få vægten op istedet for at isolere biceps totalt, hvor meget betydning har det for stimuleringen?

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Devito: Stærkt! så kan jeg se jeg skal udelukke hammercurls og satse på alm curls med håndfladen nedaf. glimrende eksempel. Men hvad mener du med :"supinationsbevægelsen..."

Men hvis man "cheater" og bruger armen til at få vægten op istedet for at isolere biceps totalt, hvor meget betydning har det for stimuleringen?

Jalle: supination er den bevægelse devito beskriver for dig hvor du roterer hånden/underarmen. Hvis du holder din albue i en vinkel på fx 90 grader og supinerer (håndfladen går fra at pege nedad til at pege opad) kan du se at m. biceps buler op. Biceps er den største og stærkeste supinationsmuskel. Men jeg mener at m. brachialis som ligger profundt (under) biceps faktisk er større end m. biceps.

Link to comment
Share on other sites

større m. brachialis. Hele området i og omkring den, vil jeg gerne have til at blive så stor ved styrketræning (Eksplotion) som muligt :smile:

Går ud fra du mener din overarm generelt? (min især forsiden af overarmen, biceps)

Træn i det hele taget gode basis øvelser til hele kroppen, og spis masser af go mad, og godt med protein (kød).

Træn masser af row variationer, og biceps øvelser lige efter.

Yates row/Bor

Chins

Pullups

T-bar row

One arm rows

Machine rows ect

Link to comment
Share on other sites

Alright. Kosten er ikke noget problem overhovdet. er skam inde i kosten ABC.

Tænker på at prøve kræfter med barbell rows som en stor øvelse til begge biceps.

Men har hørt den har stort skadepotientale hvor mange har droppet den efter noget tid?

Nogle som har erfaringer med det?

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Alright. Kosten er ikke noget problem overhovdet. er skam inde i kosten ABC.

Tænker på at prøve kræfter med barbell rows som en stor øvelse til begge biceps.

Men har hørt den har stort skadepotientale hvor mange har droppet den efter noget tid?

Nogle som har erfaringer med det?

Start blødt ud, og hold din ryg ret/spændt hele tiden. Så længe du gøre det er der intet at være bange for. Eneste jeg har haft med Bor i løbet af den tid jeg har lavet den (5-6 år ca) er hold i ryggen, skyldtes vist muskel spændinger og ik dårlig teknik.

Prøv at cheat så lidt som muligt. :tongue:

Synes Bor er go, skift øvelser ind i mellem, er din lænd ristet kan den aflastes lidt i feks en inc chest supported row. Er lænden slap kan du lave lidt SLDL og få noget styrke til at supplere med.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Alright. Kosten er ikke noget problem overhovdet. er skam inde i kosten ABC.

Tænker på at prøve kræfter med barbell rows som en stor øvelse til begge biceps.

Men har hørt den har stort skadepotientale hvor mange har droppet den efter noget tid?

Nogle som har erfaringer med det?

Træne mave og ryg så du er stabil og stærk og udfør øvelsen korrekt.

Hvis man får ondt i ryggen af barbell rows har man en core som en våd karklud eller en skade. Begge dele SKAL fikses før man sikkert kan træne i det hele taget og så er ens problem ikke rows, men noget grundlæggende.

Link to comment
Share on other sites

Det er forkert at sige at hammer curl træner brachialis og barbell curl træner biceps.

Hvor har jeg sagt at barbell curl træner biceps?

jeg vil bare gentage mig selv her;

Og husk de 3 ovennævnte muskler vil altid spille en eller anden rolle når du flekterer albuen..
Devito: Stærkt! så kan jeg se jeg skal udelukke hammercurls og satse på alm curls med håndfladen nedaf. glimrende eksempel. Men hvad mener du med :"supinationsbevægelsen..."

Men hvis man "cheater" og bruger armen til at få vægten op istedet for at isolere biceps totalt, hvor meget betydning har det for stimuleringen?

Jeg synes ikke du skal undlade nogle af curlvarianterne, skift lidt imellem de forskellige eller prøv evt at køre et sæt hvor du skifter mellem alm. sup. curl, hammercurl for hver rep... Hammergrebspositionen er stadig op for biceps da hammergrebspositionen er på vej mod et suppineret "greb"

Link to comment
Share on other sites

Hvor har jeg sagt at barbell curl træner biceps?

jeg vil bare gentage mig selv her;

Det var en generel kommentar til trådstarter og andre der læser tråden der har den fejlagtige antagelse at valget af øvelse er den eneste parameter for hvilke muskler man træner.

Det var skam ikke mønte tpå dit indlæg, netop pga de nuancer du fremhæver i din post :wink:

Hvis man kigger lidt på mit link vil man se at intensitet, kontraktionshastighed og andre faktorer end blot øvelsesvalg spiller ind i forhold til aktiveringsgrad af de forskellige albue fleksorer.

I tråd med det du også skriver :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share