Aftensmad lige før sengetid


miss Fit
 Share

Recommended Posts

Hej.

Er der nogen vægtmæssigt ulemper ved at spise aftensmad ca. 20 min før sengetid?

Årsagen til spørgsmålet er, at i løbet af de sidste 2 måneders tid har jeg grundet meget lange arbejdsdage, ofte spist aftensmad lige før sengetid. Uden dog at have talt kcal vil jeg mene mit energi indtag er uændret ( har haft en konstant vægt -/+ 1,5 kg de sidste 5 år). Nu er jeg imidlertid begyndt at tage på ( tøjet især jeans strammer og en enkel af mine kollegaer har bemærket at jeg har "lagt mig lidt ud" den sidste måneds tid!).

Vil i tro det skyldes a) mit energí indtag er steget uden jeg har lagt mærke til det eller B) at jeg spiser lige før sengetid eller c) begge dele.

Mit daglige energiforbrug er uændret ( vil enddag mene at det er lettere forøget, da jeg arbejder i laboratorie i en kæmpe bygning hvor jeg en del gange løber op og ned af 5. etager trapper + de sædvanlige 4 gange i fitnesscenter).

Mvh. (tidligere) miss fit :dry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej miss fit

Du kan sagtens spise aftensmad umiddelbart før sengetid, uden det har nogen nævneværdig betydning for dit vægttab, så længe kalorie indtaget ikke ændres. Glem alt om "hvad du spiser efter kl 18 sætter sig" og lignende udsagn. Du taber dig, hvis du æder for lidt og rører dig for meget, eller hvis du husker at pendulere aftensmaden.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fælles for alle dem jeg har mødt der var i absolut bedst form var at de alle spiste netop lige inden sengetid - der er nemlig ikke noget som helst farligt eller uhensigtsmæssigt ved det :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Spiser selv altid en omgang havregryn, rugbrød eller tun eller noget, lige inden jeg går i seng...

Du skal tænke på, det er vigtigt for kroppen at have næring gennem hele døgnet. At man ikke spiser inden sengetid er faktisk ikke sundt, da du så ellers kommer til at ligge rigtig mange timer, uden at kroppen får nogen ny form for energi tilførsel..

Link to comment
Share on other sites

Fælles for alle dem jeg har mødt der var i absolut bedst form var at de alle spiste netop lige inden sengetid - der er nemlig ikke noget som helst farligt eller uhensigtsmæssigt ved det :4mewantfood:

Uhensigtsmæssigt som jeg ser det, i den forbindelse at indtagelse af mad nu engang virker mættende - og at man i og for sig ikke påvirkes ret meget af moderat sult mens man sover.

Med andre ord får man mindre mæthedstid ud af de kalorier man indtager ved at skyde måltiddet til sengetid. Men hvis man samlet set stadig indtager den samme mængde kalorier, så nej, så vil man ikke tabe sig mindre (eller mere) af den grund.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvad har du spist for at holde dig kørende i løbet af dagen? Hvis du går og snacker kan du godt få dækket en stor del af dit kalorieindtag og hvis du så lægger et fuldbyrdet aftensmåltid OVEN i, kan du få for mange kcal. Hvis du tager på spiser du for meget på en eller anden måde, så dit kalorieindtag er ikke det samme. Hvis dit aftensmåltid kommer snt kan du også have mindre energi i løbet af den senere del ag dagen og derfor bevæge dig mindre.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvor meget du spiser, og hvordan kosten ser ud resten af dagen.

Typisk vil du have en bedre udnyttelse af det du spiser "tidligt" på dagen (<18.00), idet Insulin er det dominerende hormon (hvor Glukagon er det dominerende i de sene timer).

Tag f.eks. kosten for en sumo-bryder - self har de et større kcal indtag, men der spises kun én gang om dagen, og det er om aftenen (efter endt træningsdag). De har lavet flere undersøgelser, hvor der er blevet spist spredt ud over dagen, et større måltid enten om formiddagen, eftermiddagen eller aftenen - og den måde hvorpå de gainede bedst, var ved et større måltid om aftenen. (Hertil kan nævnes at der tit og ofte var 6-8 timers træning mellem hvert måltid, så det er ikke fordi de ikke forbrænder noget...).

Har en artikel udprintet somewhere, som jeg godt kan lede efter hvis der skulle ønskes reference.

Googlede lige lidt, og fandt frem til: http://www.diet-blog.com/archives/2005/03/...you_get_fat.php

som opsummerer nogle af de samme punkter der er i den artikel jeg fik udleveret. (siden henviser til en artikel, der er blevet arkiveret.. Så man skal selv lige grave den frem i arkivet - hvilket jeg ikke magter lige pt, da jeg er på vej i seng :smile:)

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

En mindre tilføjelse (kan se jeg ikke har været så grundig, da jeg var træt):

Hvis du har styr på kcal indtaget, og dine måltider er jævnt fordelt, så er der ikke de store problemer i at spise kort før sengetid (jeg ville dog ikke begive mig ud i et større måltid - fordøjelsen stiger godt nok, men forbrændingen falder en smule og deponeringen stiger, såfremt du ikke går og er i decideret energi-underskud).

Mht hormon-snakken, så har dette en indflydelse på appetitten, idet man er længere tid om at 'mærke' mætheden (for at forklare det simpelt) - hvilket gør at man har tendens til at spise mere (medmindre man har gode spisevaner og/eller laver portionsanretninger - og holder sig til disse).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share