Virkning af endorfin(er)


AZAK
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu i mange år løbet både lange og korte distancer, og får det altid bedre af en rask løbetur.

Ved at Kroppen frigiver endorfin som har en eller anden effekt på kroppen, men ved ikke hvilken.

Mener det var Rolf sørensen der kom på afvænding fordi hans krop havde frigivet så meget endorfin at han var blevet

afhængig af det.

Hvordan Virker endorfin, og hvilke illegalt stof kan man sammenligne det med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu i mange år løbet både lange og korte distancer, og får det altid bedre af en rask løbetur.

Ved at Kroppen frigiver endorfin som har en eller anden effekt på kroppen, men ved ikke hvilken.

Mener det var Rolf sørensen der kom på afvænding fordi hans krop havde frigivet så meget endorfin at han var blevet

afhængig af det.

Hvordan Virker endorfin, og hvilke illegalt stof kan man sammenligne det med?

Kokain

Link to comment
Share on other sites

Mener det var Rolf sørensen der kom på afvænding fordi hans krop havde frigivet så meget endorfin at han var blevet

afhængig af det.

Det var nok mere al den doping han var afhængig af. Han lider vist også stadig af vrangforestillinger. Rolf du var dopet og du ved det.

Tidligere tråd om endorfiner: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...p;#entry1187686

PS hvordan redigerer man egentligt et link så man f.eks. kun skulle klikke på "tidligere tråd om endorfiner". På forhånd tak.

Edited by Karakal
Link to comment
Share on other sites

Det var nok mere al den doping han var afhængig af. Han lider vist også stadig af vrangforestillinger. Rolf du var dopet og du ved det.

Tidligere tråd om endorfiner: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...p;#entry1187686

PS hvordan redigerer man egentligt et link så man f.eks. kun skulle klikke på "tidligere tråd om endorfiner". På forhånd tak.

Tidligere tråd om endorfiner

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Kokain

Endorfiner virker ikke som kokain, men som opiater som morfin, deraf deres navn.

Opiater har meget simpelt sagt deres hovedvirkning på såkaldte my-receptorer. Her hæmmer de frigørelsen af visse signalstoffer (som fx GABA som virker hæmmende.) Således kan opiater ofte fremme niveauerne af fx dopamin visse steder i CNS.

En ting er "runners high" (som stadig er kontroversielt hvad angår endorfiners reelle rolle), men at sige man skal på afvænning fra endorfiner er det rene vrøvl imo.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

nu har jeg aldrig selv fået morfin så jeg skal ikke kunne udtale mig om følelsen men man kan jo godt blive afhængig af morfin, hvorvidt man kan blive afhængig af endorfiner vil jeg dog tvivle stærkt på lige som fx afhængig af sex.

begge følelser er da virkelig rare, men ligefrem afhængig - den tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg aldrig selv fået morfin så jeg skal ikke kunne udtale mig om følelsen men man kan jo godt blive afhængig af morfin, hvorvidt man kan blive afhængig af endorfiner vil jeg dog tvivle stærkt på lige som fx afhængig af sex.

begge følelser er da virkelig rare, men ligefrem afhængig - den tror jeg ikke på.

hehe

man kan meget let blive afhængig af morfin ... det er derfor at man generelt prøver at undgå at give kroniske smertepatienter (her fraset terminale kræftpatienter) morfika, og i stedet prøver kombinationer af non-opioider som NSAID og paracetamol samt alternative analgetika som antidepressivae og antikonvulsivae ... påvirkningen med endorfiner er dog en ganske anden end udefrakommende opiater

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvis man eksempelvis spiser stærk mad som chili....frigøres endorfiner.

Det er kroppens eget smertestillende middel.

Man snakker om at man kan blive "afhængig" af stærk mad, fordi man bliver "afhængig" af endorfinerne.

Det samme er det vel med alle de andre måder man kan frigøre endorfiner på....løb osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man eksempelvis spiser stærk mad som chili....frigøres endorfiner.

Det er kroppens eget smertestillende middel.

Man snakker om at man kan blive "afhængig" af stærk mad, fordi man bliver "afhængig" af endorfinerne.

Det samme er det vel med alle de andre måder man kan frigøre endorfiner på....løb osv.

går ud fra du tænker på capsaicin ... men hvis man argumenterer sådan kan man pludselig blive afhængig af mange ting ... afhængig af fjernsyn, afhængig af chokolade, afhængig af, ja jeg ved ikke hvad... men synes det er vigtigt når man forsøger at føre en seriøs debat, at man forbeholder sådanne ord i forhold til deres faglige betydning, og her en afhængighedstilstand en ganske anden end blot lysten til en given ting. Det er bare sådan jeg ser på det, synes det er komplet misforstået at snakke omkring afhængighed af et stof kroppen selv producerer for bedre at kunne cope imod smertetilstande

Link to comment
Share on other sites

går ud fra du tænker på capsaicin ... men hvis man argumenterer sådan kan man pludselig blive afhængig af mange ting ... afhængig af fjernsyn, afhængig af chokolade, afhængig af, ja jeg ved ikke hvad... men synes det er vigtigt når man forsøger at føre en seriøs debat, at man forbeholder sådanne ord i forhold til deres faglige betydning, og her en afhængighedstilstand en ganske anden end blot lysten til en given ting. Det er bare sådan jeg ser på det, synes det er komplet misforstået at snakke omkring afhængighed af et stof kroppen selv producerer for bedre at kunne cope imod smertetilstande

Ja ok....tænkte nu heller ikke på det som en junkie der bare skal have sit fix....men nok mere i den retning du selv nævner...med at man måske bare har ekstra meget lyst til noget bestemt.

Derfor anførselstegnene.

Link to comment
Share on other sites

Idrætsfolk bliver i mere eller mindre grad afhængig af endorfin. Men ikke afhængig på en måde så man vil få abstinenser eller vide det er dét der er grunden til man er i dårligt humør.

Eksempel: hvis man tager en eliteidrætsudøver og holder personen fra sport i en-to uger, vil man finde en person som rimlig sikkert vil føle sig i dårligt humør, nedtrykt eller lettere deprimeret. For at føle sig vel tilpas igen, vil personen rimlig sikkert komme i godt humør igen af at dyrke sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share