Hjemmelavet energidrik?


Mads
 Share

Recommended Posts

Jeg kører cykelløb og drikker energidrik både under træning (mindst 2 timer) og under løb. Nu er jeg kommet til at overveje om de halvdyre energidrikke (pulver) overhovedet er bedre, hurtigere optagelige etc., eller om de i virkeligheden er lige lovligt kemiske og om det er bedre selv at blande en drik. I så fald hvad skal jeg putte i og i hvilken koncentration??

Et andet problem er at pulveret ofte er så sødt at jeg  blander det noget tyndere end anbefalet, derved opnår jeg vel ikke den optimale effekt i forhold til hvilken koncentration der hurtigst/optimalt optages i kroppen -eller???

Link to comment
Share on other sites

De kommercielle energidrikke er som regel udemærkede. Man skal dog ikke altid blande dem i de koncentrationer der står på embalagen.

Det er vigtigt at slå fast, at det ikke betyder så meget hvad der er i sportsdrikken. Den forskel, der er ved hvilken slags sukker der er i drikken, er minimal sammenlignet med den effekt der er ved simpelthen at få noget væske.

En 5 % sukkeropløsning vil som regel være passende (50 g pr. liter) - evt. tyndere. Sukkeret kan være druesukker, alm. sukker eller evt. en blanding af disse. Tilsæt evt. citron for smagen.

Du kan også bare bruge almindeligt saftevand blandet tyndt op. Forskellen til en kommerciel sportsdrik er i praksis ubetydelig, med mindre der er tale om ultra-endurance i varmt vejr.

Link to comment
Share on other sites

Maxim Neutral indeholder maltodextrin, som er flere sukkermolekyler sat sammen. Herved kan man "pakke" mere energi i drikken uden at osmolariteten bliver for høj. Dette virker kun hvis man drikker væsken i små portioner, da maltodextrin bliver "klippet" til sukkermolekyler i mavesækken og osmolariteten derved vil stige, hvis man har meget væske liggende i maven i længere tid.

Under specifikke omstændigheder kan der påvises en bedre sukker/væske-optagelse med maltodextrin, men i langt de fleste trænings- og konkurrencesituationer vil der ingen forskel vil være.

Hvordan timing og type af kulhydratindtag før træning skal være er en længere historie, men generelt er det rigtigt, at det her er bedre med "langsomme" kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 years later...

Jeg tillader mig lige og åbne denne gamle tråd igen, da den har en meget sigende overskrift !

Sagen er den, at jeg godt kunne tænke mig at blande min egen energidrik - jeg plejer normalt at drikke Hustler når jeg træner (15 kr.), men jeg tror det vil være lang billigere i længden, hvis jeg kunne lave min egen velsmagende energidrik.

Til mit "projekt" har jeg indkøbt druesukker, men hvad mon man ellers skal tilsættet - udover lidt salt s'følig ?

Er der ikke nogen som ligger inde med en god opskrift, som vi andre måske kunne få glæde af ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger druesukker og / eller maltodextrin efter hvor sødt jeg vil have det.

Jeg har købt en ORDENTLIG spand maltodextrin ved en eller anden internet butik (der var vist 7 kg. i).

Desuden får det lige en knivspids havsalt når jeg blander det op.

For mig er problemet at jeg IKKE drikker nok ude til løbene hvis det smager af særligt meget - derfor bruger jeg her maltodextrin.

Om vinteren synes jeg derimod at det er svært bare at drikke væske uden smag - så her bruger jeg druesukker - alternativt kan du blande noget saft i for at give smag.

Her har jeg dog RIGTIGT dårlige erfaringer med light saft (fun el. lign) det giver altså en meget mærkelig effekt på mit blodsukker - så prøv dig lige lidt frem inden du kører ALT for langt.

Jeg plejer at tilsætte ca. 55 gr. sukker til en 0,75 l dunk - hvilket svarer til 73 gr. pr. liter - er det meget varmt bør det nok være lidt tyndere - men så igen som Morten Z har skrevet så kan maven godt klare RIMELIGT koncentrerede mængder maltodextrin.

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste er at der er sukker og salt i "energidrikken". Om det er druesukker eller alm. er mindre vigtigt. Jeg lærte flg. opskrift at kende mens jeg boede i USA:

½ l. koffeinfri te (koffeinfri citronte er det bedste, men kamillete kan også bruges)

2 spsk sukker

1 knivspids salt

Det hele røres sammen mens teen stadig er varm og så køles den af. Smager lidt ligesom Gatorade...

Det skal dog lige understreges, at alle undersøgelser viser, at energidrikke kun er relevante ved træning i meget varmt vejr eller ved lange træningspas, over 2 timer. Ellers er vand lige så godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share