Løbeprogram


MotionsGuy123
 Share

Recommended Posts

Hej <b>MotionsGuy123</b>.

Her er et rimlig godt løbeprogram fra DoUrun: http://www.run4fun.dk/begynd_prg.asp

Omkring kost skal du nok spise ganske almindeligt sundt, da det ikke virker til du vil tage på i muskelmasse. Højst 30% fedt, ca. 15% protein og 55-60% kulhydrater. Når du siger dit blodsukker ikke er helt i toppen, ville det sandsynligvis være en god idé at få dine kulhydrater fra andet end sukker(pasta fx).

Hvis du kun løber, får du ikke brug for kosttilskud andet end evt. vitaminpiller.

Hvis du følger det program som jeg linker til, så prøv at fordel de tre ugentlige løb ud over hele ugen, så dine ben har bedre tid til at restituere. Fx mandag, onsdag, fredag.

Link to comment
Share on other sites

Tak - det ser ud til at være et godt begynder program. Hmm - nu spørger jeg af ren nysgerrighed: hvordan kan det være at man skal løbe-gå-løbe-gå?. Forresten så har jeg tænkt mig at løbe udendørs, altså ikke i et fitness center.

Mht. kost, er der nogle bestemte forslag? eller skal jeg bare holde mig til normal mad som du skriver?

Ellers nogle gode svar på alt det andet?

Det er for at gøre det nemmere, så alle kan følge med(uanset hvor dårlig form man er i). Du kan jo evt. starte længere fremme i programmet hvis det er for let for dig den første del. Men pas på ikke at få skader. Hvis du løber på asfalt/fortorv, og du begynder at få ondt i læggen/forsiden af læggen, kan det være en god i idé at løbe på blødere underlag, fx skov samt at lave noget ismassage. Men der jo ikke sikkert du begynder at få ondt.

Tror at normal, sund kost vil være rigtigt godt. Hvis du begynder at løbe rigtigt meget skal du nok tænke på at få ekstra mange kulhydrater, da det er det du brænder af når du løber.

Med mp3-afspillere er det vel op til dig selv. Bruger det selv nogle gange når jeg løber længere ture/løber alene. Tror ikke der er lavet noget musik specifikt til løb. Så vel bare det musik som du kan lide og får dig til at yde mest!

Det eneste råd jeg rigtigt kender til omkring løb er, at det er dårligt at starte ud for hårdt. Det er fx dårligt at starte med at løbe hurtigere, end du kan holde det hele løbet igennem.

Derudover sørg for at lave god opvarmning. Det forebygger skader og gør det rarere at løbe i starten!

Link to comment
Share on other sites

Haha - nej men der må da findes andre alternativer til at være sund, grønsager,salat,kylling,etc. Men ja det har du helt ret i, at det forhindre mig i at spise varieret. Men så må vi jo se om min apetit for sund mad bliver banket helt på plads nu hvor jeg skrotter fast food :)

PS: jeg kiggede på mit løbetøj herinde, og fandt http://www.loebeshop.dk/product/7253/ og http://www.loebeshop.dk/product/6885/

Jeg syntes umiddelbart at det ligner kvalitet, eftersom jeg har haft noget tilsvarende engang. Desværre ka man ikke prøve det først, da det er en webshop. Hvad skal jeg have ud over det? løbesokker, svedtransporterende undertøj?

Link to comment
Share on other sites

Haha - nej men der må da findes andre alternativer til at være sund, grønsager,salat,kylling,etc. Men ja det har du helt ret i, at det forhindre mig i at spise varieret. Men så må vi jo se om min apetit for sund mad bliver banket helt på plads nu hvor jeg skrotter fast food :)

PS: jeg kiggede på mit løbetøj herinde, og fandt http://www.loebeshop.dk/product/7253/ og http://www.loebeshop.dk/product/6885/

Jeg syntes umiddelbart at det ligner kvalitet, eftersom jeg har haft noget tilsvarende engang. Desværre ka man ikke prøve det først, da det er en webshop. Hvad skal jeg have ud over det? løbesokker, svedtransporterende undertøj?

Det er sikkert fint, men unødvendigt for at komme i gang.

Hvis man først skal i gang med at løbe, er det eneste, man har brug for et par gode sko og strømper. Derudover almindelige sportsshorts og en almindelig t-shirt, som er gammel nok til atblive ofret på sagen. Hvis man alligevel kun løber 20 min 3 gange om ugen, får man ikke svedet brystvorterne af eller slid på inderlårene. Når det så bliver køligere hen i oktober, kan du købe en transpirerende langærmet trøje og senere endnu et par tilsvarende bukser.

Det ER altså muligt at foretage sig noget nyt, uden at man skal investere flere tusinde kroner i udstyr. Det er vist en tendens, vi har som xy'ere!

Men KOSTEN er vigtig! Her skal du lytte til de gode råd.

mvh

LarsBj

(der selv lige er gået i gang igen)

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg hjemme. Jeg løb i nogle normale løbebukser og tshirt, og det fungere ok. Men jeg skal bruge noget professionelt. Hvis der ikke er nogen der har noget at sige, tager jeg ud i en tilfædig butik på mandag :)

Hvis du lige er startet med at løbe igen og skal bruge noget professionelt, så er det helt umuligt at løbe en tur i Danmark uden en jakke der er vind og vandtæt. Helt umuligt, og en grænse på 1000 kr, kommer man ikke langt. Lån eventuelt penge i banken til at få følgende helt essentielle udstyr, når man skal løbe-gå-løbe op til 15 minutter på en dag, tre gange om ugen, i de mange første uger. Jeg foreslår denne Gore Running Wear Air System II Jacket Herre fra løberen.dk. Men nogle gange er det jo meget rart at få lidt mere luft så her er en vest god. Du skal naturligvis også have noget svedtransporterende, så denne trøje er fin, og denne når det er lidt varmere

Alle ved at man ikke skal blande mærke, så med hensyn til bukser foreslår jeg disse, og disse når det er lidt lunere, samt disse når det er varmt

Med disse kompressions sokker kan du løbe hurtigere, og når de er lidt sure kan du løbe i disse. Det er umuligt at løbe i andre sokker, særligt på korte distancer betyder sokkerne alt.

Nogle folk løber uden hue, men det ser ikke så godt ud om vinteren, så jeg foreslår denne ligeledes fra gore, så du ikke bryder stilen

Angående, sko, så er det meget individuelt, men det er essentielt at du finder topmodelen, og ikke affinder dig med en sko til under 1400. De er umulige at løbe i, selv hvis der er lavet en løbestils analyse og de passer dig. Ligeledes kan man ikke løbe uden et vandbælte, gps pulsmåler, samt ipod (ikke alle kopierne, de kan ikke spille når man løber). Men det vigtigste i alt dette, når man skal starte med at løbe, det er ikke at købe noget tøj uden først at have forhørt sig på mindst et internet forum og læst reviews fra andre. Det værste man kan gøre er at tage en beslutning selv, når man står i en butik og prøver noget tøj man føler sidder godt. Her skal man holde hovedet koldt, og tage hjem og forhøre sig om hvad andre synes om den

PS: ovenstående er naturligvis sarkasme. Start med at komme igang med at løbe. Når du fryser tager du lidt mere tøj på, gerne svedtransporterende, men man kan klare sig uden. Det vigtigste er skoene, samt at det tøj du løber i ikke er noget du føler dig pinlig i og derfor fravælger at løbe en tur. Få noget ordentligt at spise, og kom ind i en fast rytme, også efter de første 3 uger.

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Du skal gøre rigtigt meget ud af dit løb og løbe på et meget højt niveau, før du får brug for så dyrt udstyr.

De fleste normale træningssæt er gode at løbe i. Det eneste udstyr der kan gøre en forskel, er skoene. Prøv at få en løbetest. Du kan få det i forskellige løbebutikker. Ved du kan få det i Marathon Sport, som jeg ved ligger på østerbro i københavn(hvis ikke flere steder.). Det er vigtigt, da folk træder forskelligt når de løber. Og hvis du får nogle sko som er lavet til en anden løbestil end din, vil du have større chance for at få skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share