Marathon træning og pulsure


Scholes
 Share

Recommended Posts

Marathon træning med pulsur?

I forbindelse med at jeg er begyndt at løbetræne, i håbet om at opnå en tilpas mængde kilometer i benene inden forårets marathon, har jeg også fået interesse for at gøre dette lidt mere systematisk.

Af den grund overvejer jeg at anskaffe mig et pulsur. Jeg har derfor surfet lidt rundt på forskellige sider (polar, pulsure.dk m.fl.) for at se på mulighederne, men det er jo en jungle af ure der findes.

Derfor villle jeg høre jer andre løbefreaks, om anbefalinger af pulsure til marathon træning. Hvad skal uret kunne (hvor meget hukommelse, hvilke basis egenskaber osv.) til dette formål

;) Scholes

Link to comment
Share on other sites

Intet over og intet ved siden af Polar - hvad entenn det er til løb, triatlon eller cykling. Hvis du vil kunne analysere på PC efter træning - hvilket er en fantastisk ting, så skal du op i S-serien. Ike billigt, men det virker og det holder.

Link to comment
Share on other sites

Hej Scholes (og arne)

Hvorfor købe et pulsur for at sætte træningen i system. Du kan sagtens lave en meget fornuftig træning uden. Jeg har selv løbet marathon uden brug af pulsur og kender flere der har præsteret at løbe deres første marathon under 3 timer uden at have trænet med pulsur. Med en god varieret træning er det ikke noget problem. Jeg ville bruge pengene til noget andet (lidt bedre løbesko, ture ud i skoven, stranden osv.)

Hvis du følger de anvisninger, som der er masser af, her på MOL så er du godt hjulpet på vej. Og så nogle almindelige fif:

Dauerlauf (tænk det kalder de det også på engelsk) hvor det handler om at løbe langt med lav intensitet, skal du kunne tale med sidemanden uden at miste vejret.

AT træning (hvis man da tør bruge betegnelsen AT) handler om at løbe så du kun lige kan klare det så lang tid som muligt, det vil sige blot det at skulle forcere en kantsten gør at vejrtrækningen bliver utilstrækkelig.

Intervaltræning, siger næsten sig selv, alle mulige intervaller af forskellige varigheder. Så hurtigt som muligt i det valgte tidsrum eller så hurtigt som muligt om at tilbagelægge de nævnte intervaller (øh det er da vist det samme). Til marathon træning er det nok en god ide lave nogle lange intervaller (ex. 2km), men alt hvad der kan få iltoptagelseshastigheden til at stige vil være en hjælp.

Bakke-træning/terræn-træning, (min foretrukne) giver dig stort set det bedste fra ovenstående og så er tit meget sjovere.

Og husk "det er pauserne der tæller"

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

saaamdaars - selvfølgelig kan man træne uden et pulsur! Dine forslag til metoder er glimrende, uden og med pulsur!

Et pulsur kan først og fremmest fungere som en fantastisk motivator - og tilbyder nogle gode muligheder for at evaluerepå sin træning - længere er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal uret kunne (hvor meget hukommelse, hvilke basis egenskaber osv.)

De nyeste ure kan en masse, som i første omgang (og muligvis også på sigt) er dybt unødvendigt.

Jeg vil sige at de vigtigste krav er at uret kan:

- Vise pulsen løbende (ret oplagt)

- Tage mellemtider ("mange" - eksempelvis hver km på en marathon)

- Efter endt løbetur kunne vise gennemsnits- og max-puls for hvert interval og samlet.

Det med mellemtider og hukommelse indenfor hver mellemtid kan bruges til at adskille opvarmning fra sprint/interval/bakke-træning, så man direkte kan se om man fik trykket max.

Derudover kan mange ure en masse med at måle konditest, forbrænding, have mange ture i hukommelsen, overførsel til computer, osv. Generelt ikke ting, som jeg anser for specielt vigtige.

Eneste "avancerede" egenskab ved mit eget Polar-ur, som jeg rent faktisk bruger, er dets evne til at vælge en tilfældig frekvens blandt 30 mulige. Jeg har oplevet et par gange at jeg målte pulsen på andre end mig selv oveni min egen - og kunne derefter bare starte forfra på en anden frekvens. Og det ville jo nok være sket oftere, hvis jeg brugte den samme frekvens altid - men hvor stort problemet ville være i praksis er jo lidt svært at gætte på. Hvis man løber alene er det jo i hvert fald ikke et problem.

Jeg vil i øvrigt give både Saarndaars og Arne ret. Men behøver absolut ikke et puls-ur, men det er til gengæld en glimrende træningspartner til motivation og underholdning.

Link to comment
Share on other sites

Pulsuret kan sagtens undværes i træningen, men jeg har fundet god brug af det specielt disse lejligheder:

- Intervaller, det er nemt at komme til at løbe for hurtigt ift. hvad man har planlagt

- Det kan også være godt til at fange at kroppen ikke er helt restitueret, pulsen vil fare i vejret selvom man ikke skyder den fart man gerne vil

- Analysere en pulskurve fra et løb og se hvad der kan ændres/om jeg gav mig nok osv

- Bruges til at holde farten nede i starten af eksempelvis et marathon, noget som mange nye løbere godt kunne bruge

- Overføre data til pc og bearbejde dem

Jeg har selv kun prøvet Polar og været ganske godt tilfreds. Dog er det et dyrt ur, så vurder nøje hvad du skal bruge uret til og især hvilken model du skal købe.

Vær sikker på at du køber det rigtige ur, så du ikke skal ud og investere i et nyt om 6 måneder. Prøv at se om du ikke kan låne et, så du også kan være sikker på at det er et værktøj som du overhovedet gider at bruge tid på!

Krunch og kage

Link to comment
Share on other sites

Hej Scholes (og i andre)

Jeg skulle selv prøve at løbe mit første marathon i København i sommers, og købte i den andledning et Polar S-410. Jeg må sige at det ikke har været et dårligt køb, jeg fandt det meget motiverende at løbe efter en forudbestemt intensitet. Polar uret kan jo vise din intensitet i % hvilket jeg finder meget nemmere at løbe efter da der skal 2-4 slag til at ændre intensitetstallet (lidt krybtisk formuleret).

Eks: hvis du løber efter "almindelig" puls og du har bestemt at du skal løbe imellem 160-170 så har man (jeg) tendens til at hvis pulsen falder ned på under 160 og give den gas for at komme på igen med det resultat at du hurtigt kommer over de 170. Og der kan du "ping ponge" frem og tilbage og bruge mere energi på at holde pulsen end at nyde turen.

Derfor finder jeg det nemmere at holde en intensitet på ca. 85% når jeg løber.

Er det til at forstå?? :retard:

Men som de andre også har sagt, så er det ikke en nødvendighed at have et pulsur, men det er en god træningspartner hvis du løber meget alene.

God træning - Tolle

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle rådene, jeg har søgt videre og synes at det er mange penge der skal ofres, hvis man skal have ure med pc overførselsmulighed, så denne tanke droppes. Jeg har nu fundet et ur med nedenstående funktioner og vil så lade jer vurdere hvad dette mangler for at være "maraton-ur"

Standard Funktioner:

Ur, dato og alarm; brystsender; Vandtæt ned til 20m; Dansk brugervejledning medfølger; Opbevaringsboks; 1 års garanti

Ekstra Funktioner:

Øjeblikkelig puls; Gennemsnitspuls (lagres i hukommelsen); Minimums puls (lagres i hukommelsen); Maksimum puls (lagres i hukommelsen); Forbrugt tid (Stopur); Scrolling DOT MATRIX display;

Key press pulsmåling; Scan funktion; % af maksimum puls; Stopur indbygget i uret; Alarm ved øvre og nedre pulsgrænse; Hukommelse for 50 omgange og gennemsnitspuls for hver omgang; Hukommelse for tid i/over/under pulsgrænse; Hurtig start; Natlys; Træningshæftet "Pulstræning".

Med venlig hilsen Scholes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share