Fremtiden?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 16 år, spiller basket 3-4 gange ugeligt og træner styrketrænet 3 gange ugeligt her i sæsonen. ( har styrketrænet i 1 år)

Jeg er glad for mine resultater, men jeg kom en dag til at tænke på: "Har min krop, på lang sigt, egentlig godt af dette?"

Jeg mener jeg kan ikke leve uden sport, og skal "bevæge" mig på en eller anden måde hver eneste dag - ellers keder jeg mig. Men når jeg om 30-40 år er omkring de 50, vil jeg også gerne være fit, jeg vil gerne kunne cykle sjælland rundt(årligt cykelløB) hvis jeg lyster, jeg vil gerne kunne løbe en 5-10 kilometer og i det hele taget vil jeg gerne have muligheden for at være fysisk aktiv.

- Men vil dette være muligt? ved godt at man ikke kan se frem i tiden. Men et eksempel jeg lige kan nævne:

Europæiske basketspillere er tit meget mindre i kropsbygningen end amerikanske, tilgengæld har de europæiske tit en længere karriere.

- Jeg elsker styrketræning nu, og elsker squat og dødløft samt alle andre øvelser med tunge belastninger - bl.a. for at kunne hoppe højere og løbe hurtigere - men jeg vil også gerne kunne gå normalt om 50 år?

Jeg har tit hørt at ens sener er flere måneder bag ens muskler i udviklingen, og de derfor kan tage skade. Men har samtidig også hørt at styrketræning er skadesforebyggende og at dine sener kan have godt af noget vægttræning.

Men hvis man fortsætter som mig - har været meget aktiv hele mit liv - vil jeg så realistisk set være i stand til at kunne gøre mere end den gennemsnitlige mand om 40 år?

på forhånd tak for svarene. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Elitesport er næsten altid usundt i det lange løb, men det lader ikke til at du træner til at blive Danmarks NBA superstar, så meget træner du vel heller ikke? Ingen grund til at stoppe (eller trappe ned for den sags skyld) på nuværende tidspunkt, hvis du ikke render rundt med konstante skader og fysisk ubehag og det regner jeg ikke med du gør.

Link to comment
Share on other sites

Elitesport er næsten altid usundt i det lange løb, men det lader ikke til at du træner til at blive Danmarks NBA superstar, så meget træner du vel heller ikke? Ingen grund til at stoppe (eller trappe ned for den sags skyld) på nuværende tidspunkt, hvis du ikke render rundt med konstante skader og fysisk ubehag og det regner jeg ikke med du gør.

Jeg Har en skad i foden - men den er ikke kommet ved overtræning.

- derudover har jeg engang haft problemer med mine knæ, men synes jeg er forsvundet efter jeg har styrketrænet. ( men bliver det slemmere på lang sigt så?)

- Jeg har haft noget springer knæ/ skindebensbetændelse, men har nok været på grund af min alder..

når jeg træner basket, er det 3 timer hver gang, da jeg spiller på ynglinge samt herreholdet.

Jeg styrketræner i 1-2 timer, og har én af mine "styrketræningsdage" også smidt en motionsboksning oveni.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er vist den ældste aktive MOL'er. Jeg har trænet ganske seriøst i mere end 35 år. Jeg har et antal kroniske skader. Jeg tør godt love, at det vil også gælde trådstarter om 30-50 år, hvis han holder ved.

Men, ganske ubeskedent:

-min seneste helbredsundersøgelse var i top

-min fedtprocent er 11

-jeg løfter mere og løber bedre end de fleste på det halve af min alder

-osv.

Det er altså et trade-off: Vil du acceptere lidt kronisk ømhed her og der for en fysik, der er en yngre person værdig? Jeg synes i grunden, at valget er let!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vist den ældste aktive MOL'er. Jeg har trænet ganske seriøst i mere end 35 år. Jeg har et antal kroniske skader. Jeg tør godt love, at det vil også gælde trådstarter om 30-50 år, hvis han holder ved.

Men, ganske ubeskedent:

-min seneste helbredsundersøgelse var i top

-min fedtprocent er 11

-jeg løfter mere og løber bedre end de fleste på det halve af min alder

-osv.

Det er altså et trade-off: Vil du acceptere lidt kronisk ømhed her og der for en fysik, der er en yngre person værdig? Jeg synes i grunden, at valget er let!

hvad er det for nogle kroniske skader?

Link to comment
Share on other sites

2 x kronisk inflammation i akillessenerne

permanente smerter i lænden, højre side

diverse ømhed i hofte- og knæled

Som min kone siger: Lige, når du rejser dig, ser du ud, som om du var 70. Når du bevæger dig, ser du ud, som om du var 30. Det er vel OK, når man er 51.

Har du fået nogle af disse skader diagnosticeret af en ekspert? Kronisk inflammation i akillessenerne har man nu ganske effektive behandlinger for.

de permanente smerter kan sagtens skyldes styrkeubalancer og/eller holdningsproblemer

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en dreng på 16 år, spiller basket 3-4 gange ugeligt og træner styrketrænet 3 gange ugeligt her i sæsonen. ( har styrketrænet i 1 år)

Jeg er glad for mine resultater, men jeg kom en dag til at tænke på: "Har min krop, på lang sigt, egentlig godt af dette?"

Jeg mener jeg kan ikke leve uden sport, og skal "bevæge" mig på en eller anden måde hver eneste dag - ellers keder jeg mig. Men når jeg om 30-40 år er omkring de 50, vil jeg også gerne være fit, jeg vil gerne kunne cykle sjælland rundt(årligt cykelløB) hvis jeg lyster, jeg vil gerne kunne løbe en 5-10 kilometer og i det hele taget vil jeg gerne have muligheden for at være fysisk aktiv.

- Men vil dette være muligt? ved godt at man ikke kan se frem i tiden. Men et eksempel jeg lige kan nævne:

Europæiske basketspillere er tit meget mindre i kropsbygningen end amerikanske, tilgengæld har de europæiske tit en længere karriere.

- Jeg elsker styrketræning nu, og elsker squat og dødløft samt alle andre øvelser med tunge belastninger - bl.a. for at kunne hoppe højere og løbe hurtigere - men jeg vil også gerne kunne gå normalt om 50 år?

Jeg har tit hørt at ens sener er flere måneder bag ens muskler i udviklingen, og de derfor kan tage skade. Men har samtidig også hørt at styrketræning er skadesforebyggende og at dine sener kan have godt af noget vægttræning.

Men hvis man fortsætter som mig - har været meget aktiv hele mit liv - vil jeg så realistisk set være i stand til at kunne gøre mere end den gennemsnitlige mand om 40 år?

på forhånd tak for svarene. :4thumbup:

Dem der har de længste karrierer er uden sammenligning de amerikanske spillere. De er konstant omgivet af eksperter, der passer på dem fra top til tå.

Og helt generelt: hvis du gerne vil være fysisk aktiv som en gammel gut, så holder du fast i styrketræning og basket, men du sætter dig 100% ind i skadesforbyggelse og mobilitetstræning.

Link to comment
Share on other sites

Har du fået nogle af disse skader diagnosticeret af en ekspert? Kronisk inflammation i akillessenerne har man nu ganske effektive behandlinger for.

de permanente smerter kan sagtens skyldes styrkeubalancer og/eller holdningsproblemer

Nu er det jo lidt uden for selve tråden - men det tør jeg nok sige, at jeg har! Som mine få og udvalgte loglæsere vil vide har jeg:

-trænet excentriske hælsænkninger til det punkt, hvor Alfredsson siger, at det ikke længere giver mening (180 stk pr ben dagligt med 60 kg's belastning ud over kropsvægt)

-forsøgt med ESWT

-forsøgt med akupunktur

Tilbage står så enten operation eller behandling med Polidocanol/aethoxyschlerol (staveplade). Det nægter min læge at indstille mig til, for, som han siger - jeg er jo funktionel i et omfang, som kun kan karakteriseres som misundelsesværdigt. Han interesserer sig jo ikke for betydningen af en høj smertetærskel.....

Om styrkeubalancer i al almindelighed har jeg sådan set ikke en kvalificeret mening. Inderst inde har jeg muligvis en opfattelse af, at det er noget, som behandlerindustrien påkalder sig, når man ikke er klar over, hvad der er fat..... Det er umuligt af bevise eller modbevise rigtigheden af dette rent empirisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share