Platfod


Tunen
 Share

Recommended Posts

Friends.

Min bedre halvdel har store problemer med smerter under træning og lange gåture, forårsaget af manglende svang - specielt i den ene fod. Hun har skaffet en henvisning til en ortopædkirurg efter eget valg, men det er en svær opgave at finde frem til en kirurg med erfaring og et godt omdømme. Hvis du kender eller har hørt om en dygtig ortopædkirurg med erfaring med operation af platfod vil vi meget gerne have hjælp. Det er selvfølgelig også interessant hvis du har en idé til hvordan man kunne grave een frem.

Tak for hjælpen :icrozzesmyfingerz:

Link to comment
Share on other sites

Friends.

Min bedre halvdel har store problemer med smerter under træning og lange gåture, forårsaget af manglende svang - specielt i den ene fod. Hun har skaffet en henvisning til en ortopædkirurg efter eget valg, men det er en svær opgave at finde frem til en kirurg med erfaring og et godt omdømme. Hvis du kender eller har hørt om en dygtig ortopædkirurg med erfaring med operation af platfod vil vi meget gerne have hjælp. Det er selvfølgelig også interessant hvis du har en idé til hvordan man kunne grave een frem.

Tak for hjælpen :icrozzesmyfingerz:

Ved at dette ikke er helt det du spørger efter, men har hun prøvet at i første omgang benytte sig af konservativ behandling? Afhængig af hvor slemt det er, kan man komme op på rigtigt godt funktionsniveau bare med træning. At gå ind i et led, især noget så kompliceret som alle led i foden, kan risikere at give lang rehabperiode og begrænset funktion.

Men, skulle det være OP det bliver til, så ville jeg gøre som jeg gjorde den gang jeg skulle operere min skuldre. Jeg prøvede at søge mig frem til den fysioterapeut indenfor fornuftigt afstand, som var den som skrevet og forsket mest om genoptræning af skulderledet efter OP og skader. Og så spurgte jeg ham, hvilken kirurg han haft størst og bedst samarbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Ved at dette ikke er helt det du spørger efter, men har hun prøvet at i første omgang benytte sig af konservativ behandling? Afhængig af hvor slemt det er, kan man komme op på rigtigt godt funktionsniveau bare med træning. At gå ind i et led, især noget så kompliceret som alle led i foden, kan risikere at give lang rehabperiode og begrænset funktion.

Men, skulle det være OP det bliver til, så ville jeg gøre som jeg gjorde den gang jeg skulle operere min skuldre. Jeg prøvede at søge mig frem til den fysioterapeut indenfor fornuftigt afstand, som var den som skrevet og forsket mest om genoptræning af skulderledet efter OP og skader. Og så spurgte jeg ham, hvilken kirurg han haft størst og bedst samarbejde med.

Tak for det poul. Hun har været i behandling igennem fem år efterhånden uden resultater, så der skal ske noget nu. Skal vi kontakte en fys eller hvad synes du? Og så spørge på samme måde som du gjorde?

Link to comment
Share on other sites

Tak for det poul. Hun har været i behandling igennem fem år efterhånden uden resultater, så der skal ske noget nu. Skal vi kontakte en fys eller hvad synes du? Og så spørge på samme måde som du gjorde?

Det var nu linis, og ikke jeg på Linis' login.

Min svage bænkpres kan desværre ikke bortforklares med at jeg er svensker eller at jeg har haft en skulderoperation :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da huske at jeg som barn har haft støbte indlæg i skoene så jeg har kunnet opretholde svangen grundet platfod... jeg ved ikke om det kun er en mulighed under opvækst eller om voksne også kan gøre brug af dette men det havde en positiv effekt... er det noget I har undersøgt

Link to comment
Share on other sites

Platfod - pes valgus

Af Jens V. Bruun, , speciallæge i ortopædisk kirugi

Hvad er platfod?

Platfod er et begreb, der dækker to tilstande. Fælles for dem er, at den normale fodsål hvælver sig, så foden aldrig rører underlaget med svangen. Ved platfod er fodens svangbue delvist udslettet, således at forfoden drejer udad og ydre fodrand er længere ude end anklens ydre knyst. Det giver fodsmerter, især efter længerevarende og stillestående arbejde.

Indlæg til afhjælpning af mobil platfod. Indlægget til højre har Schoites præg. Indlægget er cirka to centimeter højt.

Man skelner mellem en såkaldt bevægelig platfod (mobil) og en stiv platfod (rigid). Ved den bevægelige (mobile) kan foden indstilles i normalstilling, og en svangbue vil fremkomme når man står på tæer. Ved den stive (rigide) platfod vil der ikke fremkomme en svangbue, når man står på tæer, og fodens normale stilling kan ikke opnås helt, selv ved ubelastet fod.

Hvorfor får man platfod?

* Det kan skyldes arvelige forhold.

* Det kan skyldes, at akillessenen er for kort.

* Det kan være fordi oprettermusklen i foden (m.tib.post.) er for svag.

* Det kan skyldes polio eller leddegigt.

* Endelig kan platfod opstå efter visse kvæstelser, der ødelægger ledbåndene i foden eller direkte forårsager svære brud i foden.

Hvordan føles platfod?

De lettere mobile platfødder er i reglen symptomfrie. De rigide er dem, der giver symptomer. Børn bliver trætte i fødderne, og vil hurtigt bæres på skovture og lignende. Man får smerter, og har svært ved at passe almindelige sko.

Hvad er faresignalerne

Hos de små børn skal man ikke ignorere, hvis de for hurtigt mister modet på at gå og hellere vil bæres. Hos unge skal man se efter, om der fremkommer en svangbue på indersiden, når de står på tæer. Gør der ikke det, bør de snarest ses af en speciallæge i ortopædkirurgi.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Ved at se om ydre fodrand står mere yderligt end ydre ankelknyst, og om der kommer en svangbue når man står på tæer.

Hvordan behandles platfod?

* Mobil platfod: Den mobile platfod kan behandles med et indlæg, der løfter tilstrækkeligt i svangen. Det gør de fleste indlæg desværre ikke, men der er lavet ét indlæg, der gør. Det er det såkaldte indlæg med Schoites præg, som ses på billedet foroven.

* Rigid platfod: For den rigide platfod er det vigtigt, at finde årsagen til tilstanden og så rette behandlingen mod tilstanden. Behandlingen kan være indlæg eller håndsyede sko. Det kræver stor erfaring og indsigt, at planlægge sådanne sko for at opnå et godt resultat. I sjældne tilfælde kan det blive nødvendigt at operere.

Motion

Hvis ens børn har mobile platfødder, kan man roligt lade børnene løbe barfodede rundt. Det har vist sig statistisk at give bedre resultater end at gå med skoindlæg.

Udsigt for fremtiden

Hvis man har mobile platfødder, er prognosen i reglen god. Ved de fleste lette tilfælde af mobile platfødder får man aldrig gener. Ved de sværere mobile tilfælde kan man få slidgigt i foden, når man bliver over 50 år gammel. Har man rigide platfødder, får man ofte slidgigtsgener, når man når op i årene. Der er dog stor individuel forskel, blandt andet afhængigt af hvilket erhverv, man har bestridt gennem livet. Det er i den sammenhæng mindre farligt at sidde ned og arbejde, end det er at mase rundt med tunge løft gennem livet.

Hvilke hjælpemidler kan anvendes?

Er man ung og har en mobil platfod, skal den behandles med et indlæg med det såkaldte Schoites præg. Dette indlæg kan også bruges som behandling imod den stive (rigide) platfod i de tidlige faser. Men opdages den rigide platfod først senere, er der brug for et individuelt program tilrettelagt af en ortopædkirurg.

Fandt dette på netdoktor, ved ikke om det kan bruges

Link to comment
Share on other sites

Begge mine knæer er blevet godt og grundig smadret af platfod ... har af uransaglige grunde aldrig fået gjort noget ved det ... har ikke de store problemer med at gå - men passer sko ret dårligt - nu hvor knæproblemerne er manifeste har jeg aldrig rigtig fået taget mig sammen til at få sko med ordentlige indlæg - men er i stedet begyndt at styrketræne - efter min nyerhvervede skulderskade er jeg ved at være i seriøse problemer med træningsaktiviter så er med på en lytter her - må dog indrømme at jeg selv har minimal tillid til ortopædkirurgisk intervention.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det poul. Hun har været i behandling igennem fem år efterhånden uden resultater, så der skal ske noget nu. Skal vi kontakte en fys eller hvad synes du? Og så spørge på samme måde som du gjorde?

Min tanke bagved hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde var, at det er fysioterapeuten som ser patienten mest i efterforløbet og derfor kan have en god idé om hvorvidt operationen lykkedes eller ej. Genoptræningen er nu også alfa og omega, selvfølgelig, men med tanke på hvor stor forskel der har været på de ortopædiske kirurger jeg har stået sammen med til operation, vil jeg gerne tro at der kan være forskel på hvordan de ville få arbejdet udført.

Jeg er i dag mere end tilfreds med min operation - efter over 7 års træning hos fem forskellige fysioterapeuter, fik operationen og den rette fys virkelig styr på tingen! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Begge mine knæer er blevet godt og grundig smadret af platfod ... har af uransaglige grunde aldrig fået gjort noget ved det ... har ikke de store problemer med at gå - men passer sko ret dårligt - nu hvor knæproblemerne er manifeste har jeg aldrig rigtig fået taget mig sammen til at få sko med ordentlige indlæg - men er i stedet begyndt at styrketræne - efter min nyerhvervede skulderskade er jeg ved at være i seriøse problemer med træningsaktiviter så er med på en lytter her - må dog indrømme at jeg selv har minimal tillid til ortopædkirurgisk intervention.

Hehe, det er ikke ligefrem ortopæden man går til hvis man vil have et pænt udført arbejde - det er da helt sikkert lidt slagteri over meget af det. Men til gengæld har jeg også været med og set dem rette op på de vildeste ting med et rigtigt godt resultat.

Hvad er der sket med din skuldre?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er ikke ligefrem ortopæden man går til hvis man vil have et pænt udført arbejde - det er da helt sikkert lidt slagteri over meget af det. Men til gengæld har jeg også været med og set dem rette op på de vildeste ting med et rigtigt godt resultat.

Hvad er der sket med din skuldre?

Naej jeg har ikke ligefrem indtrykket af finkirurgi i hvad der er sket med mine knæer - tror også ortopædkirurgien viser sig at være mere hårdhændet i virkeligheden end mange forestiller sig den :smile:

Jeg ved endnu ikke hvad der er sket med mine skuldre 100%.

I slutningen af juli var jeg nede og træne og kørte i den forbindelse et sæt med relativt lav-vægte barbell lying triceps extensions, jeg ligger af pommern til på bænken der nok er for tynd til at understøtte min ryg ordenligt, men får i hvert fald overstrukket højre skulder mens jeg sænker den ned i en af de sidste sæt - det gør lidt nas men ikke stort. Stopper træningen og cykler hjem og tar' mig en lille lur som jeg nu altid har lyst til efter træning - kan godt mærke jeg er meget svag i højre skulder men tænker det er go' træning i stedet for skadeorienteret.

Næste dag er jeg så fortsat ekstremt svag i skulderen (er ikke i stand til at abducere en liter mælk over horisontalplanet) - impingement og enhver udstræk af skulderen er relativt øm og har diffuse smerter i hele skulderen - også i hvile - ikke noget 4x1g paracetamol og 3x600mg ibuprofen (+syrepumpehæmmer :smile:) ikke ka' dæmpe tilstrækkeligt til at jeg kan være til - i løbet af ugen går smerten delvist væk men styrken kommer overhovedet ikke tilbage i skulderen. Går ikke til praktiserende læge da jeg, med al respekt for den almene medicin, ikke sætter deres viden om komplicerede led ret højt.

Efter en uge smutter jeg hjem og besøger hos mine forældre weekenden over, i løbet af ugen har smerten næsten foretaget sig men stadig ingen fremgang hvad angår brug af armen. Har også holdt skulderen helt i ro. Men pludselig vågner jeg så op lørdag nat med helt åndsvage kraftige smerter, kan overhovedet ikke være til - og paracetamol og ibuprofen hjælper ikke det fjerneste - får vækket forældrene og bliver kørt til skadestuen (vagtlægen har lukket :S) og får en blokade med markain - denne seance gentager sig næste aften (dog hos vagtlægen) da smerterne kommer tilbage efterhånden som markainen holder op med at funke. Efter 2. blokade forsvinder smerterne og har sådan set ikke været der siden imidlertid er der intet sket med mine manglende kræfter i skulderen.

Tager så endelig til egen læge der, til min relative utilfredstillelse mener der er tale om en bursit. Måske fordi jeg kommer til ham fuldstændig smertefri (dumt), har kun relative gener ved impingement og ingen palpationsømhed. Så bliver bedt om at se' tiden an.

Personligt er jeg overbevist om det ikke er bursit, synes ikke anamnesen passer (hyperakut indtrådt bursit?) - havde holdt træningspause umiddelbart før dette og brugte relativt let vægte - endelig understregede jeg flere gange at kraftnedsættelsen ikke skyldtes smerte, hvilket som jeg ser det ville være mere typisk en bursit. Tænker evt. rotatorcuflæsion (måske en mindre ruptur i m. supraspinatus senen) - frygter i højeste grad SLAP-tear. Men det er nok også bare mig der er sortseer.

Har nu konstateret at jeg har en væsentlig nedsat smertedetektionsgrænse i højre skulder i forhold til venstre hvilket til en hvis grad bekræfter min teori om roderi i skulderleddet - håber på jeg kan få tid hos en skulderkirurger, evt. en UL, eller hvis det skal være rigtig frækt MR af skulderen - men nu må vi lige se....

EDIT: uups :blush: nu skrev jeg igen een af mine åndsvagt lange posts ... og har jo fuldstændig kapret tråden :crazy: - tun du må lige skrive hvis jeg skal fjerne indlægget igen

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Interessante indlæg. Der skal selvfølgelig ikke slettes noget :smile:

Hun har brugt indlæg igennem lang tid uden det store resultat. Svangen er helt fraværende på venstre fod. Hun styrketræner på regelmæssig basis - ikke koncentreret omkring svang-problemerne selvfølgelig, men squat, lunges og forskellige overkropsøvelser.

Er der ingen der tilfældigvis kender en ortopædkirurg der evt. kan udtale sig?

Lunau>> tak for indlægget. Kigger lige på det i morgen. Vi skal i seng :smile:

Link to comment
Share on other sites

@ Sortiarius

Lyder sgu ikke sjovt... Jeg er enig med dig om bursit - det lyder det ikke umiddelbart som, siden det typisk er et tilstand hvor man kan huske tiltagende problemer - som med de fleste inflammatoriske tilstande. Den nedsatte kraft lyder meget troligvis som noget som skyldes enten nedsat mekanisk funktion, eller neuralt. Men siden du læser det samme so mig, går jeg ud fra at du allerede har tjekket evt nedsat følelse i de aktuelle dermatom :wink:

Jeg har mødt flere patienter som haft en tear i supraspinatus og som efter operation fik det rigtigt godt igen :smile: For min egen del, havde jeg revet labrum af, efter gentagne luxationer og subluxationer, som også blev virkelig god efter kirurgi. :smile:

God bedring med den! Sgu aldrig sjovt at være skadet... :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Går ikke til praktiserende læge da jeg, med al respekt for den almene medicin, ikke sætter deres viden om komplicerede led ret højt.

Quote of the year! Den medicin studerende der ikke har for høje tanker om læger :laugh:

Jeg er i dag mere end tilfreds med min operation - efter over 7 års træning hos fem forskellige fysioterapeuter, fik operationen og den rette fys virkelig styr på tingen! :smile:

Og Linnéas svar viser bare hvordan der er så mange kvaksalver der gør man helt mister respekten for titlen. Virkelig synd for de få dygtige og engagerede læger, fysioterapeuter, kiropraktorer mv. der er derude. har selv møde alt for mange af de mindre dygtige.

Link to comment
Share on other sites

@ Sortiarius

Lyder sgu ikke sjovt... Jeg er enig med dig om bursit - det lyder det ikke umiddelbart som, siden det typisk er et tilstand hvor man kan huske tiltagende problemer - som med de fleste inflammatoriske tilstande. Den nedsatte kraft lyder meget troligvis som noget som skyldes enten nedsat mekanisk funktion, eller neuralt. Men siden du læser det samme so mig, går jeg ud fra at du allerede har tjekket evt nedsat følelse i de aktuelle dermatom :wink:

Jeg har mødt flere patienter som haft en tear i supraspinatus og som efter operation fik det rigtigt godt igen :smile: For min egen del, havde jeg revet labrum af, efter gentagne luxationer og subluxationer, som også blev virkelig god efter kirurgi. :smile:

God bedring med den! Sgu aldrig sjovt at være skadet... :sneaky2:

Man kan sagtens få en akut bursit, den behøver nødvendigvis ikke komme snigende. En bursit kan godt give stærke nattelige smerter og funktionsnedsættelse, uden der behøver at være andet galt. En slap læsion lyder ret usansynlig da den som regel kommer fra et fald på skulderen, eller på strakt arm.

Men få det dog undersøgt af en erfaren ortopæd og slip for flere gisninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share