Kyssesyge! DOH!


Eagle
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Ja.. jeg tror desværre jeg har fået kyssesyge. Skal til læge her om 2 timer og få taget en blodprøve.

Lørdag d. 30 august kyssede jeg en pige med kyssesyge (ja for satan det var dumt). Men normalt går det lang tid fra man er smittet til man er syg. Men altså, dagen efter, og så indtil i dag (ca. 2 uger efter), har jeg haft det skidt.

Jeg har følt:

Utilpashed

Let kvalme

Ikke "ondt" i halsen, men jo lidt sådan.. i ved :b

Svimmelhed

Og ikke mindst TRÆTHED!

Det er en del af de symptomer på kyssesyge.

Nå, men det jeg egentlig ville høre om var, at jeg havde hørt, at hvis man har kyssesyge, skal man ikke træne fordi man kan spræge milten og beskadige leveren hvis man drikker osv..

Altså, jeg er 15 år, og har ikke lyst til at dø pga. en sprængt milt, så derfor ville jeg høre om hvor vidt I tror man kan styrketræne og tage til fodboldtræning? Fordi til fodbold træner jeg 3 gange om ugen, og styrketræner 1 gang om ugen. Skal jeg stoppe med det, eller bare skrue ned for det?

Og, når man er i den alder hvor man begnder at tage til fester, skal jeg så lade være med at drikke pga kyssesyge?

Men altså, det er jo ikke sikkert at jeg har det, men det er bare et "worst case scenario".. :b

På forånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er inkubationstiden for kyssesyge 30 - 50 dage, så det lyder usandsynligt at det viser sig allerede nu. Skulle det mod forventning vise sig at være kyssesyge, så synes jeg du skal følge lægens råd - der er ingen grund til at løbe en unødig risiko. Kan dog berolige dig med, at en af mine kammerater, der var hårdt ramt af kyssesyge relativt hurtigt kunne genoptage træningen - og drukturene da levertallene var næsten normale igen :wink:

Edit: Kommafejl galore..

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Efter min erfaring er det meget individuelt hvor kraftigt kyssesygen er og hvor lang tid det tager at komme sig efter det. Personligt var min kyssesyge kombineret med en kraftig halsbetændelse, så jeg kunne slet ikke noget i en måneds tid. Det tog ca en halvt år før jeg var helt på toppen igen. Men lyt til hvad din læge siger og ikke mindst din egen krop!!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan bare ikke se hvorfor jeg så skulle have det sådan her ? :S Altså, jeg er aldrig syg.. i hele 8 klasse havde jeg 4 sygedage (1 var pjæk godt nok) men altså, 3 dage hvor jeg var syg på et HELT år.. der er ikke ret meget?

Men altså, lytte til min krop? Fx når det gør nas så stop? Stop når man er træt osv osv?

=)

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo alttid være uheldig selvom man generelt har et godt helbred.

Jeg har selv haft det da jeg var 22 og selvom, som det allerede er bemærket tidligere, det er meget individuelt hvilke symptomer den enkelte bliver ramt af, så vil jeg BESTEMT anbefale dig at lytte til din læge. Var selv meget glad for at dyrke sport dengang (er det iøvrigt stadig) men der måtte jeg indstille mig på at det kunne der ikke blive så meget grundet lægens anbefalinger (nogen der egentlig ved helt præcist hvorfor man ikke må dyrke sport?). Så hold en god pause og kom ovenpå og start meget stille - også selvom du måske umiddelbart føler du kan skrue op for intensiteten, bare for at play-it-safe.

Så hvis det rent faktisk er kyssesyge ville jeg holde en pause fra fodbold og styrketræning.... sorry, men det vælger man nu engang ikke selv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft det tidligere. Jeg var abnorm træt og havde nogle dage hvor jeg slet ikke tog i skole. Jeg måtte droppe min svømning og der gik næsten et år før jeg kunne begynde på noget igen. selv de ca. 400 meters cykling i roligt tempo til skole gav mig kvalme og var virkeligt hårdt når jeg havde det værst.. da min bror havde det kunne han næsten ikke snakke pga det gjorde så ondt og fik smertestillende så han bare kunne spise og drikke en lille smule.. Der er andre der kun bliver lidt mærket og bare skal skruge ned for aktiviteterne. Hvor meget du er ramt og hvorvidt du skal holde dig i ro kan kun din læse sige, og så ellers lyt til din krop..

Håber for dig det bare viser sig at være en lille virus eller noget og ikke kyssesyge:)

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL!

Ja.. jeg tror desværre jeg har fået kyssesyge. Skal til læge her om 2 timer og få taget en blodprøve.

Lørdag d. 30 august kyssede jeg en pige med kyssesyge (ja for satan det var dumt). Men normalt går det lang tid fra man er smittet til man er syg. Men altså, dagen efter, og så indtil i dag (ca. 2 uger efter), har jeg haft det skidt.

Jeg har følt:

Utilpashed

Let kvalme

Ikke "ondt" i halsen, men jo lidt sådan.. i ved :b

Svimmelhed

Og ikke mindst TRÆTHED!

Det er en del af de symptomer på kyssesyge.

Lyder sgu nærmere som symptomerne på forelskelse Superman, den slags sker når man kysser piger!

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være mononukleose udfra din historie. Det er normalt at have halsbetændelse under den akutte fase da virussen der forårsager syndromet netop (med kroppens respons herpå) resulterer i de ting der giver "ondt i halsen".

Langt størstedelen af alle har været inficeret med Epstein Barr virus som kan give mononukleose - oftest sker det i barndommen og her giver det som regel ingen, eller meget få symptomer, hvis man derimod ikke bliver smittet i barndommen, men får det i de sene teenageår eller endnu værre i tyverne så reagerer kroppen langt kraftigere på virus og derfor bliver symptomerne tilsvarende værre jo ældre man som ung er.

Det lyder til på din historie at det godt kunne være værd at tage til lægen for et besøg, du kan evt. prøve at mærke om du selv har forstørrede mandler eller lymfeknuder på halsen som er et uspecifikt (men godt) symptom, men det ændrer nu ikke på at du bør gå til lægen alligevel.

Indtil da behøver du ikke gå at være nervøs for din milt sådan rumperer, eller leveren giver op - akutfase kysseyge kan godt give en rimelig habil leverbetændelse og en smule forstørret milt hos de fleste hvorfor rådene om ro og alkohol nu engang er som de er, men det er ikke noget du behøver at gå at bekymre dig vildt om, dødsfald af mononukleose i bare nogenlunde civiliserede lande er så godt som nul :smile:

Link to comment
Share on other sites

Well guys! Tak for de mange svar!

Men til om det kunne være forelskelse, det tror jeg ikke ;)

Har været til læge, og har fået taget en blodprøve (for helvede det er ubehageligt).. så jeg får at se! =)

Synes du det er ubehageligt at få taget en blodprøve? :tongue:

Så skulle du tage at blive bloddonor eller få taget en muskelbiopsi. (Det første er ikke så galt, men biopsien kan være slem)

Link to comment
Share on other sites

eller blive stukket med en grøn venflon 2 x 15-20 gange samtidig med du faster for al energi mad + væskeholdig i +60 timer og bagefter udvikler sepsis af stikkene

:cry:

arh medmindre sygeplejersken er en blind studerende med mangel på kontrol af fingermuskulaturen burde en blodprøve ikke være det værste du kunne komme ud for i forbindelse med mononukleose :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

eller blive stukket med en grøn venflon 2 x 15-20 gange samtidig med du faster for al energi mad + væskeholdig i +60 timer og bagefter udvikler sepsis af stikkene

:cry:

arh medmindre sygeplejersken er en blind studerende med mangel på kontrol af fingermuskulaturen burde en blodprøve ikke være det værste du kunne komme ud for i forbindelse med mononukleose :smile:

Jeg er ikke nok inde i venflon farverne til at vurdere hvor på skalaen de grønne er... Er det de helt store? (De er gustne)

Link to comment
Share on other sites

de grønne er de største til "almindelig brug"

rækkefølgen er noget i stil med blå, rosa, grøn og så kommer de helt nasty som brun grå og orange som bruges til folk der pisbløder in- eller eksternt

men :cry: i den sætning var nu lige så meget outcommet med sepsis med dicillin resistente stafylokker der efter sigende skulle have en forsmag for hjerteklapper :smile: - nå den her tråd er vidst på vej godt ud i off-topic skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share