sundeste dressing ?


pellergnu
 Share

Recommended Posts

Hej dav i forummet

jeg har for nylig lagt min kost om så den blev noget sundere, og dette involverer jo en masse grønsager.

spørgsmålet er så hvilken dressing der er sundest til salat, eller sakl man helt undgå det

hvis der kunne blive anbefalet nogle mærker ville det være konge

på forhånd tak

jesper kristjansen

Link to comment
Share on other sites

Hej dav i forummet

jeg har for nylig lagt min kost om så den blev noget sundere, og dette involverer jo en masse grønsager.

spørgsmålet er så hvilken dressing der er sundest til salat, eller sakl man helt undgå det

hvis der kunne blive anbefalet nogle mærker ville det være konge

på forhånd tak

jesper kristjansen

Jeg tror, at en olie/eddike dressing baseret på oliven- eller solsikkeolie er det bedste. Solsikkeolie har et ret stort indhold af den essentielle linololie, og smager bedre end tidselolie, der er endnu bedre i den henseende (75% mod nogle og halvtreds i solsikke). Olivenolie har mange fåumættede fedtsyrer og antioxidanter og regnes for meget sund.

Man kan evt lave en vinaigrette med lidt sennep (pulver eller Dijon), salt ,peber og en smule sukker. Så smager det endnu bedre.

Men det er muligvis ikke kulinariske udfordringer, du søger? :-)

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

LarsBJ skriver:"Jeg tror, at en olie/eddike dressing baseret på oliven- eller solsikkeolie er det bedste. Solsikkeolie har et ret stort indhold af den essentielle linololie, og smager bedre end tidselolie, der er endnu bedre i den henseende (75% mod nogle og halvtreds i solsikke). Olivenolie har mange fåumættede fedtsyrer og antioxidanter og regnes for meget sund".

Jeg er ikke enig. Solsikke- og tidselolie har godt nok et højt indhold af den livsnødvendige n-6-fedtsyre linolsyre. Men disse oliers indhold af n-3-fedtsyrer er lavt, dersom der ikke er kommet nye sorter på markedet. Med andre ord har solsikke- og tidsel et alt, alt for højt n-6/n-3-indhold. HVis man ønsker at bruge disse olier, bør man supplere med en hørfrøolie. Det nemmeste er nu blot at bruge en rapsolie, da denne har et n-6/n-3-forhold på 2 til 1 eller 4 til 1.

Olivenolie er en udmærket olie. Men denne indeholder langt færre af de livsnødvendige n-6- og n-3-fedtsyrer end rapsolie.

Jeg vil anbefale læserne at læse tråden "Forskellige olier", som jeg synes, er den bedste tråd om olier.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=44776

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej Apprenti. :wink:

Pellergnu skriver ikke, at det er i forbindelse med vægttab. Han/Hun skriver blot, at den sundere kost involverer nogle flere grøntsager. De fleste af os bør vel spise noget mere grønt - og det uafhængigt af, om man er på en supermager, en mager eller en halvfed kost.

Min reaktion var rettet mod LarsBJs indlæg.

Man kan vel diskutere, om tomatpure eller rapsolie-dressing er sundest.

I tomater får du stoffet lycopen/lycopene, som måske optages af kroppen. Dette stof regnes for at være sundt.

I en dressing med 10 ml/mg uhærdet rapsolie får man til gengæld 2,0-2,5 gram n-6-fedtsyrer og 0,7-1,2 gram n-3-fedtsyrer.

Så om tomatpure eller en rapsolie-baseret dressing er sundest, er vel svært at svare på.

Det må jo afhænge af, om pellergnu er i vægtbalance eller ej. Og det må afhænge af, om han/hun er på en supermager kost, en mager kost med under 30 E% fedt eller en halvfed kost med 35 E% fedt. E% er procent af fødens og tilskuds samlede energimængde.

Der findes iøvrigt en teori om, at de fedtsopløselige stoffer i råkost m.m. optages bedre, hvis der er tilført lidt fedt (her rapsolie). Om denne teori er rigtigt eller forkert ved jeg ikke. Som privatperson kommer jeg rapsolie over min råkost p.g.a. denne teori. Men jeg ved som sagt ikke, om teorien passer.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Der findes iøvrigt en teori om, at de fedtsopløselige stoffer i råkost m.m. optages bedre, hvis der er tilført lidt fedt (her rapsolie). Om denne teori er rigtigt eller forkert ved jeg ikke. Som privatperson kommer jeg rapsolie over min råkost p.g.a. denne teori. Men jeg ved som sagt ikke, om teorien passer.

Jeg har også hørt den teori, og jeg var lige ved at nævne den i mit forrige indlæg, men jeg har heller ikke reference til nogen undersøgelse e.l.

Jeg er enig med dig i, at det er et faktum, at rapsolie har en bedre fordeling mellem n-3 og n-6 fedtsyrer end solsikkeolie og tidselolie. Koldpresset rapsolie må være det bedste valg til en sund og velsmagende dressing, der giver de nødvendige fedtsyrer. Tomaterne kan man med fordel spise hele!

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

hvor kan man købe koldpresset rapsolie, og er der nogen der har nogle opskrifter eller nogle ideer til nogle krydderier der kunne komme i

Man kan købe det alle vegne. Jeg synes ikke, der behøves andet end olie-syre af en slags-lidt sennep(spulver)-salt og peber.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share