Forskellige olier


Lundiq
 Share

Recommended Posts

Hej

Sidder pt. og kigger på olie, og har kigget på specielt 3.

Den første er Udo's Choice, som de fleste kender.

De andre er Oil of Life og bestrong OMEGA 369

Bestrong OMEGA 369 er en blanding af: Hørfrøolie, rapsolie og lecitin.

Fordelen ved denne olie er, at en kan fåes med citron smag

Lidt mere info om olierne.

Bestrong OMEGA 369

OMEGA 369 er fremstillet af hørfrø, rapsfrø og lecitin.

Indhold af omega fedtsyrer:

Omega-3 - 40%

Omega-6 - 17%

Omega-9 - 33%

Udo's Choice

Omega-3 fedtsyrer - 40-46%

Omega-6 fedtsyrer - 20-26%

Omega-9 fedtsyrer - 20%

Oil of life

Alfa-linolensyre (omega-3): 52%

Linol-syre (omega-6): 19%

Olein-syre (omega-9): 21%

Stearinsyre: 3%

Palmitoleinsyre: 4%

Rester, blandt andet fosfolipider: 5%

Derudover er der GLA (gammalinolensyre) ca. 80 mg pr. 15 ml. olie.

Hvilken olie ville i foretrække, og hvorfor? (også gerne olier der ikke er nævnt) Og gerne en begrundelse for, hvorfor i har fravalgt de andre.

/L..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Lundique. :wink:

Først vil jeg lige sige, at jeg ikke har forstand på ernæring hos personer, der dyrker intens/meget sport. Så mit svar til dig gælder kun den del af læserne, der kun dyrker mindre mængder motion.

Jeg har nævnt bestemte produkter, for det har jeg fået lov til.

A. MIT EGET PROGRAM:

De 3 nævnte olier er spændende. Personligt har jeg dog fravalgt dem alle 3.

Som privatperson bruger jeg "Becel Flydende oliemargarine" som fedtstof på rugbrød og til stegning. Den har nemlig et godt n-6/n-3-forhold sidst jeg undersøgte det. Om man så vil spise en billig renset industriolie, må man gøre op med sig selv. Og det er nok de færreste, der kan finde på at hælde det på rugbrød.

På hvidt brød bruger jeg blandingsproduktet Kærgården. Dette produkt har en betydelig mængde mættede fedtsyrer. En betydelig del af disse er de såkaldte "usunde" typer. Derfor skal man ikke spise for meget Kærgården.

Til min råkostsalat bruger jeg skånsomt behandlet rapsolie.

Som tilskud tager jeg bl.a. :

2 "Pikasol"-fiskeolie-kapsler

1 "Lignanflax"-hørfrøolie-kapsel

1 "Bioglandin"-kapsel, som er en af 2 GLA-rige olie (GLA bør ikke forveksles med CLA)

1 "Kæmpenatlys"-kapsel, som er den anden GLA-rige olie

Det er nok kun en fedt-nørd som mig, der gider bruge penge på så mange forskellige kapsler.

Til de personer, der ikke gider spise så mange kapsler, kan de overveje, om de behøver GLA-kapslerne.

Man kan også overveje, om man vil bruge KAL Omega 3-6-9 samt en Pikasol-fiskeolie-kapsel.

B. N-6/N-3-FORHOLDET:

Alle de 3 olier, som du nævner, tilhører den gruppe af olier, der indeholder langt mere n-3-fedtsyrer end n-6-fedtsyrer.

Det er blevet vældigt populært at indtage disse olier. Det er både godt og ondt.

Det er godt til de personer på vestlig kost, der har et n-6/n-3-forhold, der er større end 4 til 1. Så for en del mennesker er det en god ide at indtage en mindre mængde ren hørfrøolie eller en af de 3 nævnte olier. Med andre ord kan ren hørfrøolie og de 3 olier, som du nævner, rette op på en ubalance i kosten.

Men det er "ondt" til de mennesker, der er ukritiske. F.eks var der en kostvejleder, der sagde, at man kan frådse i disse olier. det kan man i den grad ikke. En del mennesker kommer nemlig til at opbruge deres N-3-kvote, som jeg har sat til 3 E% n-3-fedtsyrer. E% er energiprocent; det vil sige procent af fødens og tilskuds samlede energimængde.

Hvis man bruger (for) store mængder af disse olier, risikerer man at ende i den anden grøft, hvor man indtager for meget n-3 i forhold til n-6. Det er ikke nødvendigvis usundt. Men det er ihvertfald ikke optimalt med vores nuværende viden.

C. RAPSOLIE:

Rapsolie er den olie, som ligger tættest på det, som kroppen - med vores nuværende viden - ønsker at indtage. De rapsolier, som jeg har set på, indeholder nemlig 2-4 gange flere n-6 end n-3. Og et godt bud på det optimale forhold er 3-4 gange flere n-6 end n-3. Så rapsolie er den olie, som man kan gøre mindst skade med.

Mit råd til dig er derfor at lægge bunden/grunden med rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan du så supplere med en af de 3 olier, som du nævner.

Hvis du ikke spiser ret meget fed fisk, kan du overveje 1-2 Pikasol eller lignende fiskeolie-kapsler. En anden mulighed fremfor fiskeoliekapsler er muligvis en ny olie fra kræfterne bag Udos Choice. I denne er der fedtsyrer fra tang eller alger - dem som man forbinder med fiskeolier.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Så fandt jeg lige nogle oplysninger om den spændende Udos Choice DHA Oil Blend.

Ifølge en varedeklaration på nettet indholder 20 ml:

EPA: 7 mg

DHA: 200 mg

GLA: 60 mg

Til sammenligning indeholder 1 Pikasol-fiskeolie-kapsel:

600 mg n-3-fedtsyrer

heraf

300 mg EPA

210 mg DHA

Så man får ca. den samme mængde DHA i 20 ml UDOS og i en Pikasol-fiskeolie-kapsel. Men man får langt, langt mere EPA fra Pikasol end fra UDOS. Derfor vil jeg som privatperson vælge Pikasol fremfor UDOS.

Dog er UDOS blevet spændende, da den nu indeholder mere GLA end i den oprindelige Udos Choice.

VH jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik at vide jeg skulle vælge "Oil of Life - Man" da jeg spurgte til olier. Ved ikke præcis hvorfor og da første flaske er ved at være tom følger jeg emnet.

@ Jan: Er det muligt du kan skrive konklusioner i bunden af dit indlæg eller lignende?

Jeg får 2 skeer Olie of life + 5 kapsler Eskimo fiskeolie + 2 vitaminpiller dagligt fwiw

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet mange indlæg tidligere om netop dette så vil ikke gøre det igen.

Men vil godt kommentere på cookie_sq's indlæg.

2 spsk olie = cirka 30 ml = cirka 26 gram olie.

Heraf 52% alfa-linolensyre = cirka 13 gram alfa-linolensyre

5 kapsler Eskimo (afhængig af størrelse og koncentration) = 1-2 gram omega-3 oveni.

Denne mængde omega-3 er ikke noget du bør tage i længere tid så rykker du balancen i en uheldig retning og i det lange løb så kan det betyde ændringer for immunrespons, cellefunktion, blod m.m.

De normale anbefalinger går på højest 3 gram omega-3 dagligt (dette må dog formodes at være meget forsigtig sat). Grønlændere spiste, i hvert fald førhen, store mængder omega-3 (som jeg husker det omkring 11 gram). Og det af den mere aktive omega-3. EPA/DHA er langt mere aktiv end alfa-linolensyre. Kun cirka 10-15% af alfa-linolensyre omdannes til EPA og endnu mindre til DHA. Men det kort og lange er at jeg ikke ville tage så store mængder over lang tid.

Oil of Life:

Med 52% alfa-linolensyre så har du en olie der formentlig er tæt på ren hørfrøolie. Hertil er så tilsat små mængder af andre olier. En god hørfrøolie vil næsten matche denne olie (typisk omkring 55% alfa-linolensyre) - det eneste egentlige forskel er lidt GLA i Oil of Life.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet mange indlæg tidligere om netop dette så vil ikke gøre det igen.

Men vil godt kommentere på cookie_sq's indlæg.

2 spsk olie = cirka 30 ml = cirka 26 gram olie.

Heraf 52% alfa-linolensyre = cirka 13 gram alfa-linolensyre

5 kapsler Eskimo (afhængig af størrelse og koncentration) = 1-2 gram omega-3 oveni.

Denne mængde omega-3 er ikke noget du bør tage i længere tid så rykker du balancen i en uheldig retning og i det lange løb så kan det betyde ændringer for immunrespons, cellefunktion, blod m.m.

De normale anbefalinger går på højest 3 gram omega-3 dagligt (dette må dog formodes at være meget forsigtig sat). Grønlændere spiste, i hvert fald førhen, store mængder omega-3 (som jeg husker det omkring 11 gram). Og det af den mere aktive omega-3. EPA/DHA er langt mere aktiv end alfa-linolensyre. Kun cirka 10-15% af alfa-linolensyre omdannes til EPA og endnu mindre til DHA. Men det kort og lange er at jeg ikke ville tage så store mængder over lang tid.

Oil of Life:

Med 52% alfa-linolensyre så har du en olie der formentlig er tæt på ren hørfrøolie. Hertil er så tilsat små mængder af andre olier. En god hørfrøolie vil næsten matche denne olie (typisk omkring 55% alfa-linolensyre) - det eneste egentlige forskel er lidt GLA i Oil of Life.

Takker for advarslen. Tjekker kapslerne næste gang jeg har chancen. Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt så er Oil of life ikke noget godt valg. Hvad vil det bedste valg være?

Link to comment
Share on other sites

Takker for advarslen. Tjekker kapslerne næste gang jeg har chancen. Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt så er Oil of life ikke noget godt valg. Hvad vil det bedste valg være?

Sådan set ikke noget i vejen med olien. Den er bare meget dyr i forhold til den i princippet er tæt på at være en ren hørfrøolie.

Jeg vil tage væsentlig mindre, hvis det skal være over lang tid. En teske fuld hvis det er over meget lang tid.

Eskimo produktet indeholder ikke meget omega-3 i forhold til at man tager 5 kapsler.

Når jeg tager olie så tager jeg en rigtig god olivenolie (ekstra jomfru - helst en ufiltreret - en der er uklar hvor man ligefrem kan se plantestofferne flyde - disse olier er dog ret sjældne i alm. forretninger). Rykker ikke balance i uheldig retning. (ikke omega-3 tilskud). Der begynder at komme flere gode studier som viser at netop den type olier er bedre end de forarbejdede. Olivenolie har gode studier bag sig, men er som sagt ikke et omega-3 tilskud.

Skal man have omega-3 så vælg en god hørfrøolie eller fiskeolie kapsler - eller begge, men pas på med for store mængder omega-3 over lang tid.

En mindre mængde kan man sagtens tage over lang tid.

En god rapsolie er også fin (7-10% omega-3). Denne olie er bedre balanceret hvis man ønsker at tage større mængder over lang tid.

Det bedste er en veksling mellem disse olier.

Normalt får man nok omega-6. Ved man at det kniber så kan man selvfølgelig vælge en god solsikke, tidsel eller anden omega-6 rig olie.

Du skal selvfølgelig også sørge for at du ikke får for store mængder fedt. Det hele skal jo passe sammen. Omega-3/omega-6 forhold. Samlet mængde fedt i forhold til kulhydrat og protein osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg lokke dig til at tage et kig på denne tråd

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=45019&st=0

Bor i Århus hvor der ligger en forretning der hedder Ganefryd der sælger kosttilskud, de har et meget varieret sortiment.

http://www.ganefryd.dk/default.aspx - kan ikke umiddelbart finde et varesortiment.

Men lad os gå ud fra de har alt. Hvad bør jeg så købe?

Link to comment
Share on other sites

Anateaus: Er pt. på diæt og supplerer med hørfrøolie (O3) fiskeoliekapsler (O3/O6) og valnødder (O3/O6). Ekstra fedt kommer fra mandler (kan ikke lide olivenolie).

Hvor meget vil du anbefale min/max? Går ud fra et mandler er fint at supplere op med.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie.

Jeg er - stort set - enig i alt det, som Antaeus skriver.

KONKLUSION:

Som sagt er rapsolie den olie, som ligger tættest op af det, som kroppen - med vores nuværende viden - ønsker. Derfor synes jeg, at det er lettest at tage udgangspunkt i denne olie.

Hvis jeg skal koge alt det ned, som jeg mener, så vil jeg sige:

Man kan lægge bunden/grunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan man så bygge videre op og supplere med ren hørfrøolie og/eller fiskeolie. Derefter kan man overveje, om man bør tage tilskud af fedtsyren GLA. (GLA må ikke forveksles med CLA).

Istedet for ren hørfrøolie kan man vælge den originale Udos Choice, Oil of Life, Udos DHA Oil Blend, den oprindelige Nutridan eller lignende olier. Hvis man vælger Oil of Life, har man mindre behov for tilskud af GLA.

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul (og Projekt trafiksikkerhed).

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jeg har idag sammenlignet den oprindelige Udos Choice med den nye Udo Choice DHA Oil Blend. (Jeg ved dog ikke, om der er lavet lidt om på den oprindelige).

Den nye DHA Oil Blend indeholder betydeligt mere GLA end den oprindelige Udos. Så hvis der ikke er kommet mere GLA i den oprindelige Udos siden sidst, har den nye DHA Blend et stort plus her.

Ligeledes indeholder den nye DHA Blend betydelige mængder DHA. Det er - umiddelbart - også et stort plus i forhold til den gamle Udos.

Så hvis jeg skulle vælge mellem disse 2 olier, ville jeg tage den nye DHA Blend.

Ifølge en forhandlerside må man - ifølge lovgivning fra EU - kun få 200 mg DHA som tilskud, hvis kilden er den alge, som findes i DHA Blend. Jeg ved ikke hvorfor. Måske er der skadelige stoffer i denne alge. Måske ikke. Men under alle omstændigheder må man så nøjes med 20 ml DHA Blend, da dette giver de maksimale 200 mg DHA .

Disse 20 ml DHA Blend fra Udos Choice giver langt, langt mindre af n-3-fedtsyrerne EPA/DHA end 1 Pikasol-fiskeolie-kapsel. Så jeg synes ikke, at den nye DHA Blend er et alternativ til fiskeolie. Hvis DHA Blend skulle være et alternativ til fiskeolie, skulle det indeholde langt større mængder af n-3-fedtsyren EPA.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Det nemmeste er som sagt at tage udgangspunkt i rapsolie. Men man kan godt undvære denne olie og vælge andre løsninger. Jeg har her lavet nogle løsninger med og uden rapsolie.

LØSNING A:

Stegning: Olivenolie eller kokosfedt. Indeholder betydelig færre n-6- og n-3-fedtsyrer end rapsolie, så nu kan vi vælge nogle n-6- og n-3-rige olier til kolde formål.

Kolde formål: n-6-rig tidselolie og n-3-rig hørfrøolie. Disse olier skal man ikke frådse med.

Rugbrød: Becel-margarine, da dette har et godt n-6/n-3-forhold.

Tilskud: Fiskeolie samt evt. en af 2 GLA-rige olier.

LØSNING B:

Stegning: Rapsolie

Kolde formål: Rapsolie

Rugbrød: Becel-margarine med det gode n-6/n-3-forhold

Tilskud: Eventuelt 3-4 kapsler KAL OMEGA 3-6-9, som indeholder både hørfrøolie, GLA-rig olie og fiskeolie. Det er en dyr men nem løsning.

LØSNING C:

Stegning: 50 % oprindelig Nutridan + 50 % ren rapsolie

Kolde formål: 50 % oprindelig Nutridan + 50 % rapsolie

Rugbrød: Måske en LILLE mængde af blandingsproduktet Kærgården. Det kan vel gå an, hvis det er skrabet.

Tilskud: Eventuelt fiskeolie +/- en af 2 olier med GLA.

Der er vist stadig ikke enighed om, om man kan stege i rapsolie og Nutridan. Hvis man vælger at gøre det, kan man skabe en meget spændende olie med halvt rapsolie og halvt oprindelig Nutridan. Hvis man bruger denne olie til både stegning og kolde formål, ja så behøver man ikke at tænke mere på n-3-tilskud fra hørfrøolie. Så kan man glemme alt om Udos Choice og den andre nævnte olier.

Jan, 2 projekter

Link to comment
Share on other sites

A. N-3-KVOTEN:

Som sagt skal man passe på med ikke at opbruge sin n-3-kvote på 3 E%. (E% er procent af den samlede mængde energi, som man får fra føden og tilskud).

Hvis man kender fødens/tilskuds samlede energimængde, kan man nemt regne sin n-3-kvote ud.

Jeg snakker kun om ernæring til op til 12.000 kj.

Lad os tage 10.000 KJ.

3 % af 10.000 KJ er 300 kj.

Et gram fedt indeholder 38 eller 39 kj.

N-3-kvoten er så på 300 divideret med 38 kj. Så har man mængden i gram.

B. KOKOSFEDT:

Jeg kom til at skrive, at man kan vælge at stege i kokosfedt. ( En eller flere alternative kostvejledere mener nemlig, at olivenolie er mindre egnet til opvarmning end det, som man mente førhen).

Men jeg har ikke styr på de mættede fedtsyrer i kokosfedt. Så måske er stegning i kokosfedt en dårlig ide.

C. PRODUKTER:

Som jeg har skrevet i tidligere tråde, så kan jeg ikke garantere, at produkter som Pikasol-fiskeolie-kapsler, den oprindelige Nutridan, Becel-margarine er gode. Så - rent teoretisk - kan en del af fedtsyrerne i Pikasol være ødelagte. Så når jeg nævner bestemte produkter, skal det kun opfattes som en mulighed, som man selv kan undersøge nærmere.

Jan, Projekt Smørhul (og Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

B. KOKOSFEDT:

Jeg kom til at skrive, at man kan vælge at stege i kokosfedt. ( En eller flere alternative kostvejledere mener nemlig, at olivenolie er mindre egnet til opvarmning end det, som man mente førhen).

Men jeg har ikke styr på de mættede fedtsyrer i kokosfedt. Så måske er stegning i kokosfedt en dårlig ide.

Kokosfedt er generelt temmelig højt indhold at mættede fedtsyrer, hvilket gør det ikke er supersundt. Personligt synes jeg dog ikke man skal gå alt for meget op i de fedtsyrer sålænge man ved man får umættede en gang i mellem.

indeholder meget mættet fedt: kokosfedt,mel,mælk og –olie samt hærdet palmeolie.

http://www.hjerteforeningen.dk/sw18454.asp

En wokret med grøn karry smager nu engang bedre med kokosmælk end madlavningsfløde eller almindelig mælk. Det samme gør sig naturligvis gældennde for det fedt man bruger til at stege med...

- jeg mener at have læst at Becel er en af de bedre olier/margeriner at bruge til stegning da dens umættede fedtsyrer kan tåle mere opvarmning end fx (jomfru) olivenolie - jeg kan desværre ikke finde nogen kilder.

edit:

det ser ud til olivenolie er noget af det bedste til stegning pga sit høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer

http://www.diabetes.dk/wm2494

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Anateaus: Er pt. på diæt og supplerer med hørfrøolie (O3) fiskeoliekapsler (O3/O6) og valnødder (O3/O6). Ekstra fedt kommer fra mandler (kan ikke lide olivenolie).

Hvor meget vil du anbefale min/max? Går ud fra et mandler er fint at supplere op med.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Det afhænger jo helt af hvad du ellers spiser.

Alle de nævnte er gode fedtkilder, men skal tages så det giver en god balance mellem de forskellige fedtsyrer samt den samlede fordeling af makronæringsstoffer. Er det ment som et tilskud over lang tid eller kort tid for at rette nogle ting op?

Umuligt at give et fyldestgørrende svar på baggrund af de få oplysninger.

Min/max afhænger fuldstændig af historisk indtag og nuværende indtag af andre fødevarer.

Link to comment
Share on other sites

Sådan set ikke noget i vejen med olien. Den er bare meget dyr i forhold til den i princippet er tæt på at være en ren hørfrøolie.

Jeg vil tage væsentlig mindre, hvis det skal være over lang tid. En teske fuld hvis det er over meget lang tid.

Eskimo produktet indeholder ikke meget omega-3 i forhold til at man tager 5 kapsler.

Når jeg tager olie så tager jeg en rigtig god olivenolie (ekstra jomfru - helst en ufiltreret - en der er uklar hvor man ligefrem kan se plantestofferne flyde - disse olier er dog ret sjældne i alm. forretninger). Rykker ikke balance i uheldig retning. (ikke omega-3 tilskud). Der begynder at komme flere gode studier som viser at netop den type olier er bedre end de forarbejdede. Olivenolie har gode studier bag sig, men er som sagt ikke et omega-3 tilskud.

Skal man have omega-3 så vælg en god hørfrøolie eller fiskeolie kapsler - eller begge, men pas på med for store mængder omega-3 over lang tid.

En mindre mængde kan man sagtens tage over lang tid.

En god rapsolie er også fin (7-10% omega-3). Denne olie er bedre balanceret hvis man ønsker at tage større mængder over lang tid.

Det bedste er en veksling mellem disse olier.

Normalt får man nok omega-6. Ved man at det kniber så kan man selvfølgelig vælge en god solsikke, tidsel eller anden omega-6 rig olie.

Du skal selvfølgelig også sørge for at du ikke får for store mængder fedt. Det hele skal jo passe sammen. Omega-3/omega-6 forhold. Samlet mængde fedt i forhold til kulhydrat og protein osv osv.

Hvad er bivirkningerne ved for store dose omega-3 over længere tid? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger jo helt af hvad du ellers spiser.

Alle de nævnte er gode fedtkilder, men skal tages så det giver en god balance mellem de forskellige fedtsyrer samt den samlede fordeling af makronæringsstoffer. Er det ment som et tilskud over lang tid eller kort tid for at rette nogle ting op?

Umuligt at give et fyldestgørrende svar på baggrund af de få oplysninger.

Min/max afhænger fuldstændig af historisk indtag og nuværende indtag af andre fødevarer.

Er som sagt pt. på diæt og får derfor stort set ingen fedt i min mad ud over havregrynene hver morgen og lidt laks en gang imellem (lever basalt af kylling, rejer, laks, kvark, proteinpulver og grønsager + maltodextrin efter træning). Al fedt kommer derfor fra nødder og olie.

Ud fra dette har du så en anbefaling?

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jan eller Anteus.. eller en anden.

Er der en der kan fortælle mig præcis hvilken olie og hvor meget af denne jeg skal indtage?

Min kost:

En standard dag ser sådan her ud:

Vågner mellem 10 og 13 ish.

Indtager 500 gram ylette + to kapsler fiskeolie + 1 vitaminpille (+lidt havregryn på dag B) + en ske Oil Of Life Man

(Bolle med kylling og et stykke bacon uden dressing Dag A)

Tager over og træner. Her indtages shake (Shake 45g prot + 60 g druesukker)

(Pasta salat med mindre pasta og mere kylling Dag B)

Når jeg kommer hjem tilbereder jeg ca 400 g oksekød (3-7%) og en lille gryde grøntsager. Tager ca halvdelen af kødet fra i en skål.

Grøntsager og kød + 3 fiskeolie kapsler + 1 vitaminpille + 1 kop kaffe + en ske Oil of life Man

Ca 4 timer senere får jeg resten af kødet + ca 200 g hytteost + en kop kaffe.

Nogle dage rammer timing således at hytteost måltidet ligger lidt tidligt, så spiser jeg 500g ylette mere senere på aftenen.

Og jeg går så i seng omkring klokken 4.

Dag A træner jeg i AAK, jeg spiser bollen på cykelturen derud, ca 4.5 km. Tager afsted ca klokken 16.

Dag B træner jeg I ÅRhus Helsesport, denne dag cykler jeg på motions cykel 30 min efter vægtene, her træner jeg ca klokken 2 aka umiddelbart efter min morgenmad. Da jeg er tidligere færdig med træning denne dag er det lidt tidligt at lave aftensmad lige efter, derfor pasta med kylling.

Planen giver 187g prot, 103 gram carbs, 38,5 g fedt. 1508 kcal dagligt. Dette er ikke medregnet de 2 skeer olie, fiskeoliekapsler og bolle/pasta.

Jeg træner hver dag.

Takker :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie.

Jeg kan desværre ikke give dig et godt svar. Det kræver nemlig, at man ligger oplysningerne ind i Dankost eller hvad programmet hedder i dag. Så kunne man finde n-6-mængden. Og det kræver også, at man ved, hvordan din kost var førhen.

Men jeg vil spørge, hvor meget EPA og hvor meget DHA er der i en af dine fiskeolie-kapsel? Eller hvad er den samlede mængde n-3-fedtsyrer i en enkelt kapsel? 5 kapsler lyder af meget, hvis det er Pikasol.

Og hvis "Oil of Life Man" er det samme som "Oil of life", så virker 2 skefulde som i overkanten, da det er en meget n-3-rig olie.

Umiddelbart virker det som om, at du har et (for) lavt n-6/n-3-forhold. Det virker som om, at n-6/n-3-forholdet er mindre en 3 til 1.

Det ville virke fornuftigt at skifte en skefuld "Oil of Life man" ud med en skefuld rapsolie. Så får du jo 1 skefuld rapsolie og 1 skefuld n-3-rig olie.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul og Trafiksikkerhed

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan lure er det vel en god ide at supplerer med en omega3 rig olie (hørfrø/udo's choice/oil of life), hvis man samtidig får fedt fra mandler eller andre nødder.

I nødder findes der jo både omega6 og omega9 fedtsyrer, hvilket vel vil gå ind og påvirke den fordeling der er mellem omega3/6 man får fra rapsolien.

Så hvis man spiser mange nødder vil det vel være bedst at supplere med hørfrøolie, eller er jeg galt på den?

Link to comment
Share on other sites

Fiskeolie kapslerne

Eskimo med pufanox^TM:

Indhold pr 5 kapsler(dagdosis):

(D-alfa-tocopherol) 7.5 mg

Omega-3 fedtsyrer 0.95 g

- heraf

EPA 0.45 g

DHA 0.35 g

Oil for Life Man:

Livets Olie for kvinder er en blanding af hørfrø, kæmpenatlysolie og græskarkerneolie. Den adskiller sig fra Livets Olie Standard ved at der er tilsat græskarkerneolie. Olien indeholder den optimale mængde og sammensætning af Omega 3, Omega 6, GLA/Gammallinolensyre samt Omega 9. Indeholder Omeaga 3 og Omega 6 i forholdet 2:1.

Omega 3/N3 LNA 51%

Omega 6/N6 LA 20%

Omega 9/N9 OA 20 %

Stearic Acid 3%

Palmitic Acid 5%

Hvilken rapsolie anbefaler du/i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share