Flerledsøvelser


olesen82
 Share

Recommended Posts

Hej¨

Hvordan definerer i flerledsøvelser...?? Som jeg ser det, er det, som ordet jo også siger, en bevægelse der går over flere led, fx squat som går over knæ, hofte og ankelled...

Men er en øvelse som fx. alm. armstrækkere også. ? Da går bevægelsen jo også over 2 led...? Men jeg synes ikke helt den kan "sammenlignes" med øvelser som squat, frivend osv.... Hvis fx armstrækkere er en flerledsøvelse, må brystpres i maskine jo også være....

Hvad er jeres syn på sagen :bigsmile: ?

P.S: jeg skal bruge det til at inddele øvelser i forskellige kategorier, derfor jeg spørger :wink:

Olesen

Link to comment
Share on other sites

En flerledsøvelse er blot når der er bevægelse over to eller flere led i øvelsen.

Armstrækkere virker over skulder og albue, så ja, det er en flerledsøvelse, hvilket brystpres-maskine så teknisk set også vil være.

Men når de fleste anbefaler flerledsøvelser er det jo typisk flerledsøvelser med frie vægte. :smile:

Frihedsgraden i en øvelse kunne være en kategoriinddeling, altså håndvægte har større frihedsgrad end stænger, der igen har større frihedgrad end maskiner.

Link to comment
Share on other sites

fuldstændig enig.... :bigsmile:

er helt med på definitionen rent teknisk, men det er mere i forhold til inddelingen...er sgu i tvivl om hvad jeg skal gøre ved øvelser som brystpres maskine, dips i maskine, skulderpres maskine osv osv.... Teknisk set, som du også siger, er det jo flerledsøvelser, men "forsåtelsesmæssigt" rent trænismæssigt er det måske en anden sag...

Olesen

Link to comment
Share on other sites

...er sgu i tvivl om hvad jeg skal gøre ved øvelser som brystpres maskine, dips i maskine, skulderpres maskine osv osv.... Teknisk set, som du også siger, er det jo flerledsøvelser, men "forsåtelsesmæssigt" rent trænismæssigt er det måske en anden sag...

Hvad er du i tvivl om? Om du skal træne de øvelser, eller?

Link to comment
Share on other sites

Flerledsøvelser er øvelser, hvor den primære bevægelse opstår gennem bevægelser i flere (større) led. Det er underordnet om det er frie vægte, maskiner, kropsøvelser, funktionelle øvelser eller andet.

Armstrækninger, brystpres, benpres og frivend er allesammen flerledsøvelser. Knee extensions og biceps curl er et-leds øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Flerledsøvelser er øvelser, hvor den primære bevægelse opstår gennem bevægelser i flere (større) led. Det er underordnet om det er frie vægte, maskiner, kropsøvelser, funktionelle øvelser eller andet.

Armstrækninger, brystpres, benpres og frivend er allesammen flerledsøvelser. Knee extensions og biceps curl er et-leds øvelser.

Dog vil jeg sige at nogle gange når jeg laver biceps curl så er der tale om flerleds-øvelse :laugh:

EDIT: Line 3 har lige ringet, de vil have deres humor tilbage...

Edited by Lassefar
Link to comment
Share on other sites

fuldstændig enig.... :bigsmile:

er helt med på definitionen rent teknisk, men det er mere i forhold til inddelingen...er sgu i tvivl om hvad jeg skal gøre ved øvelser som brystpres maskine, dips i maskine, skulderpres maskine osv osv.... Teknisk set, som du også siger, er det jo flerledsøvelser, men "forsåtelsesmæssigt" rent trænismæssigt er det måske en anden sag...

Olesen

uanset om det er i maskine eller fri er ovenstående øvelser stadig flerleds øvelser

Link to comment
Share on other sites

ok.,.. tror folk misforstår hvad jeg mener ( forståeligt nok ).....

Opgaven er at inddele en masse øvelser i kategorier.

Så forklar lidt nærmere om hvad der er tanken med de kategorier.

Er det sådan at hver enkelt øvelse kan være i én kategori, eller kan det mere opfattes som labels, så hver øvelse kan have flere labels.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share