MÅ jeg træne?


Eagle
 Share

Recommended Posts

Hej MOL! Har brug for jeres hjælp igen! :/

Altså, nu i et par dage har jeg trænet lidt. Måske har jeg gået lidt hårdt til den, hvilket har medført jeg har haft ondt i ryggen i et par dage.

Derfor kunne jeg ikke være med til idræt. Da jeg kom derover spurgte drengene mig jo så "hvorfor kan du ikke være med", og svarede "fordi jeg har f***ing ondt i ryggen efter styrketræning".. det hørte min lærer så, og siger til mig at jeg slet ikke må styrketræne i min alder.

Jeg er 170 høj, er stadig lige 10 cm lavere end min far. Jeg er vel normalt bygget.

Har læst lidt på nettet om "myten" der siger at styrketræning hos børn (hvilket jeg jo er, 15 år), kan hæmme deres vækst. Så nu sidder jeg jo her i frygter alt muligt!

Men ville lige høre jer, som jo træner en del og ved meget om det, om det altså er sandt, og om jeg skal stoppe med træningen?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har læst frarådes styrketræning til unge i voksealderen kun i forbindelse med de vækstspurter der kommer med jævne mellemrum. Hvornår disse vækstspurter så dukker op er jo et vildt gæt, men man kunne jo tro at det var i forbindelse med den ømhed der af og til føles i kroppen når man er i voksealderen.

Så kunne man jo bare lade være med at træne virkelig hårdt i de perioder hvor kroppen spurter afsted, og så ellers træne igennem når kroppen er gået på standby.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det i hvert fald ikke udelukket, at en dreng på 15 kan/må træne. Jeg begyndte selv i den alder, og det samme har flere andre MOL-brugere gjort.

Det er vel muligt, at dine rygsmerter kan skyldes noget vokseværk?

Spørg evt. din læge/en fysioterapeut. Og naturligvis skal du have en GOD fitnnes-instruktør.

Good luck med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har læst frarådes styrketræning til unge i voksealderen kun i forbindelse med de vækstspurter der kommer med jævne mellemrum. Hvornår disse vækstspurter så dukker op er jo et vildt gæt, men man kunne jo tro at det var i forbindelse med den ømhed der af og til føles i kroppen når man er i voksealderen.

Så kunne man jo bare lade være med at træne virkelig hårdt i de perioder hvor kroppen spurter afsted, og så ellers træne igennem når kroppen er gået på standby.

Må jeg bede om kilden til dit udsagn? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu noget fis med at man skal vente med at træne til man er udvokset, styrketræning hæmmer ikke væksten osv.

Du skal selvfølgelig gøre det ordentligt, lige som alle andre bør, så er de ringen ko på isen.

De fleste fitness centre vil først ha at man er 15 eller over før man dyrker seriøs styrketræning.

Man høre jo om "gymnast piger" historien, at de er startet så tidligt at deres vækst er blevet hæmmet og selv efter deres storheds tid forlængst er forbi feks snart 30 år har de stadig en meget lille figur.

Måske bare en røver?

Men jeg er helt ening i at man ikke skal over dramatisere tidlig træning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

De fleste fitness centre vil først ha at man er 15 eller over før man dyrker seriøs styrketræning.

Man høre jo om "gymnast piger" historien, at de er startet så tidligt at deres vækst er blevet hæmmet og selv efter deres storheds tid forlængst er forbi feks snart 30 år har de stadig en meget lille figur.

Måske bare en røver?

Men jeg er helt ening i at man ikke skal over dramatisere tidlig træning. :smile:

Jeg tror, at der primært er andre årsager til den regel. Fx at børn og unge under 15 har en anden tilgang til "seriøsitet" og har større behov for at kunne lege. Det er selvf. kun en del af den sande historie. Nogle centre tilbyder netop styrketræning for de unge under kontrollerede forhold.

Link to comment
Share on other sites

De fleste fitness centre vil først ha at man er 15 eller over før man dyrker seriøs styrketræning.

Man høre jo om "gymnast piger" historien, at de er startet så tidligt at deres vækst er blevet hæmmet og selv efter deres storheds tid forlængst er forbi feks snart 30 år har de stadig en meget lille figur.

Måske bare en røver?

Men jeg er helt ening i at man ikke skal over dramatisere tidlig træning. :smile:

jeg har nu set studier på gymnaster der viser deres vækst ikke er hømmet den udsættes blot af den hårde træning.

Sagen er nærmere den, at man kun bliver god top gymnast hvis man er lille, så alle der er for store naturligt sies fra.

Styrketræning for unge mennesker er ikek skadeligt hvis dne udføres korrekt. Får man ondt i ryggen efter træning skal det tages alvorligt og fikses.

Det giver ingen mening at få ondt i leddene af styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nu set studier på gymnaster der viser deres vækst ikke er hømmet den udsættes blot af den hårde træning.

Sagen er nærmere den, at man kun bliver god top gymnast hvis man er lille, så alle der er for store naturligt sies fra.

Styrketræning for unge mennesker er ikek skadeligt hvis dne udføres korrekt. Får man ondt i ryggen efter træning skal det tages alvorligt og fikses.

Det giver ingen mening at få ondt i leddene af styrketræning.

Meget godt at deres vækst ikke bliver hømmet. :tongue:

Så gymnast historien er mere en røver med en mere naturlig forklaring....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share