Beregning af energi i maden


BadBoyMrK
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Da jeg skal tabe mig nogle kilo, og elsker at lave mad er jeg kommet frem til nogle opskrifter, men er usikker på om de evt er slankende nok. Har beregnet mig frem til energien i de

forskellige madvarer men er ikke sikker på at disse er korrektet. Er gået ud fra den lille levnedsmiddeltabel mht til energi i de forskellige fødevarer.

Her er et eksempel

200 g svinekød i tern ( 994 KJ = 236,6 kcal )

1 ds. hakkede tomater m chili ( 98 KJ = 23.3 Kcal )

1 stort løg ( 207 Kj = 49.29 Kcal )

3 gulerødder ca 100 gr ( 176 KJ = 41,90 Kcal )

2 grønne peberfugter ca 100 gr ( 104 KJ = 24,76 Kcal )

1 bundt forårsløg ( 126 KJ = 30 Kcal )

200 g kartofler (710 KJ = 169 Kcal )

Ialt 2414,37 KJ = 574,85 Kcal

Er gået ud fra der går ca 4.2 K til 1 Kcal

Kan dette passe eller er jeg helt forkert på den?

Link to comment
Share on other sites

Kan dette passe eller er jeg helt forkert på den?

Nej, det er du ikke. Der findes en udmærket energitabel her. Manden vil gerne sælge dig sine bøger og ydelser. Det er noget med vegetarkost og råkost. Men tabellerne er der ikke noget i vejen med, så vidt jeg har set.

Vil du vide ALT om dine fødevarer, har DTU (Danmarks tekniske universitet) denne database. Men den er straks vanskeligere at overskue!

1 kcal = 4.18 kJ

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Hvis man gerne vil tabe sig er det så deromkring man skal ligge pr måltid, eller enten over eller under?? synes selv 600 Kcal pr potion lyder rimeligt.

Og hvad er et generelt kaloriebehov uden fysisk aktivitet? ( dyrker masser af motion ) Det er rart at have en base at gå ud fra. Syntes at have læst at alm person ca ligger omkring 2800 Kcal om dagen., uden motion. Har kigget flere steder men synes ikke jeg kan finde et ordentligt svar nogen steder? måske kan i hjælpe mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man gerne vil tabe sig er det så deromkring man skal ligge pr måltid, eller enten over eller under?? synes selv 600 Kcal pr potion lyder rimeligt.

Og hvad er et generelt kaloriebehov uden fysisk aktivitet? ( dyrker masser af motion ) Det er rart at have en base at gå ud fra. Syntes at have læst at alm person ca ligger omkring 2800 Kcal om dagen., uden motion. Har kigget flere steder men synes ikke jeg kan finde et ordentligt svar nogen steder? måske kan i hjælpe mig :bigsmile:

Beregn dit energi-forbrug

Der er flere faktorer der spiller ind... såsom alder, køn, vægt, stillesiddende arbejde, motion osv osv

Du kan bruge MOL's beregner som jeg har linket til men vær opmærksom på at det kun er estimeret energi-forbrug og der kan sagtens være store individuelle forskelle... beregneren tager f.eks ikke sådan noget som fedtprocent med i betragtning

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er interesseret i at finde sit daglige energiforbrug (både hvis man vil tabe sig, holde vægten eller tage på) og samtidig på en nem måde finde ud af om det rent faktisk stemmer overens med det man spiser kan jeg varmt anbefale www.madlog.dk

Det er en mad-'dagbog' hvor man kan taste ind alt hvad man spiser i løbet af dagen (den er meget specifik fx Kohberg kerneboller eller Cheasy vanilleyoughurt - er der en vare der ikke findes kan man selv taste den ind i databasen) og så sammenligne det med ens beregnede energibehov, som bliver beregnet ud fra alder, vægt, aktivitetsniveau osv.

Siden koster desværre penge, men man kan evt nøjes med at købe en uge hvis man lige vil tjekke om man har styr på kosten :o) er man interesseret i at tabe sig (og har mod på at tælle kalorier) er det et helt fantastisk redskab!

VH Britt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share