Råd om puls ved spinning


gripmaster
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at gå til spinning timer. Jeg cykler hver dag 10 km hver vej til og fra arbejde, så grundformen var i orden. Nu undrer jeg mig over følgende forhold vedrørende min puls under spinning timerne:

Beregnet ud fra aldersformlen burde min maksimal puls være ca. 181. Jeg kan ikke få den over 164. I hvilke passager er det bedst at prøve at presse pulsen højest op (høj eller lav belastning - høj eller lav kadence)?

Min hvilepuls er lige nu 48 og stadig på vej ned som følge af den forbedrede form. Hvis vi nu sætter at min maksimalpuls faktisk er 164, hvor skal min puls så ligge under et opvarmningsinterval? Jeg har en mistanke om at jeg lægger lidt for hårdt ud hver gang.

På forhånd tak for ethvert råd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej.

At dømme ud fra din hvilepuls, må din grundform bestemt være i orden. Men jeg har en makspuls på cirka 200, og den når jeg eksempelvis på følgende måde:

5 min opvarmning

5 min ved 40 % af maks belastning, kadance 70

5 min ved 50 % af maks belastning, kadance 65

5 min ved 40 % af maks belastning, kadance 70

5 min ved 50 % af maks belastning, kadance 65

Efter de 25 min tager du cirka 2 min pause, og så skal du op på 80-90 % af maks belasting. Det skal være så hårdt at du skal op at stå for at træde pedalerne ordentlig rundt med en kadance på 55-60. Du skal så langt frem at knæene er millimeter fra at røre styret hver gang. Efter 2 min, skulle du meget gerne have nået din maks puls.

Det her virker i hvert fald for mig.

Link to comment
Share on other sites

Din makspuls kan sagtens være 20% lavere end den tommelfingerregel. Hvordan du kommer helt op og ringe er en smule individuelt. Men grundig opvarmning og derefter 10-15 min med jævn stigende indsats (Belastning/tempo) sluttende med 2 min hvor du bare brager igennem og ser sol måne og stjerner er et bud... men husk belastning - et sted mellem 70 0g 100 rpm finder du din zone.

Link to comment
Share on other sites

gripmaster spørger på intensitet ved opvarmning. Det er rigtigt at for høj intensitet i opvarmningen kan betyde at du "halter bagefter" resten af timen, men jeg tror nok du skal helt op i den anaerobe zone, før det får nogen praktisk betydning. Normal opvarmningszone er 50-65% af maxpuls dvs for dit vedkommende (forudsat max er 164bpm) 82-107bpm

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at gå til spinning timer. Jeg cykler hver dag 10 km hver vej til og fra arbejde, så grundformen var i orden. Nu undrer jeg mig over følgende forhold vedrørende min puls under spinning timerne:

Beregnet ud fra aldersformlen burde min maksimal puls være ca. 181. Jeg kan ikke få den over 164. I hvilke passager er det bedst at prøve at presse pulsen højest op (høj eller lav belastning - høj eller lav kadence)?

Min hvilepuls er lige nu 48 og stadig på vej ned som følge af den forbedrede form. Hvis vi nu sætter at min maksimalpuls faktisk er 164, hvor skal min puls så ligge under et opvarmningsinterval? Jeg har en mistanke om at jeg lægger lidt for hårdt ud hver gang.

På forhånd tak for ethvert råd.

Du kan ikke bruge aldersformlen til noget som helst, har til dags dato ikke set en eneste person hvor den passede. Du kan godt genetisk være skabt så din makspuls ikke er særligt høj. Hvis du vil finde ud af om din makspuls er højere end det du er oppe på, så pres dig selv med højere belastning og højere kadance, aftale evt med instruktøren at du måske går kold tidligt i timen.

Det kommer også meget an på hvordan timerne er lavet. hvis der er mange pause, vil din puls falde, og så vil du ikke komme så højt op med mindre du presser dig selv mere end du tror du kan. (både højere kadance og mere modstand). i sådanne timer kommer jeg selv sjældent over 80 % af max puls. hvorimod timer hvor der stort set ikke er pauser, der kan jeg presse min puls noget højere op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share