Vægtskiver m. stor diameter men mindre vægt?


Jesper Vejle
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er!

Jeg træner derhjemme, og når jeg laver dødløft, har jeg det problem, at stangen er meget tæt ved jorden, fordi jeg endnu ikke er stærk nok til at løfte de største vægtskiver. Så hvis jeg løfter helt fra gulvet kommer min lænd ned i en usund position. Jeg har hidtil løst dette problem ved at have stangen til at hvile på 2 små bænke, så den er ca. udfor midten af mine skinneben.

Men så tænkte jeg: kan man købe nogle vægtskiver, som har en stor diameter, selvom de ikke har så høj vægt? F.eks. ved at de ikke er massive (men f.eks. har 'eger', ligesom et hjul, eller er lavet i plastik fyldt med sand, etc.), så man på den måde får stangen lidt højere op fra gulvet? Jeg tænker på nogen der vejer omkring 5 kg eller 10 kg.

Hvis i kender et sted online der sælger sådan nogen må i endelig link'e!

PS. De skal helst være til stænger med 25mm diameter, da det er dem, jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sandt ! Faktisk laver de store skiver helt ned til 2,5 kg...de er bare ikke stærke nok til at man kan smide dem....men virker fint .

De passer til de olympiske stænger - den typiske 20kg stang.

Du kan jo også vælge at smidde nogle brædder under vægtskiverne på stangen så setuppet kommer højere op ...nem løsning

Edited by lecheff
Link to comment
Share on other sites

De mindre vægte giver vel bare en øvelse, som minder om alm. dødløft på platform. Kan ikke se hvorfor lænden skulle komme i en "usund" position?

Poliquin siger på t.nation

The Single Best Exercise?

Q: Looking around most gyms, what's the most beneficial but neglected exercise you can think of?

A: The snatch-grip deadlift, specifically a snatch deadlift on a four inch platform. The idea here is to get a large range of motion by standing on the platform and using the wide grip.

If you told me you were going to jail and only had a barbell and didn't want to get raped in the showers and could only do one exercise to put mass and strength on, then I'd tell you to do the snatch deadlift on a platform.

This exercise alone makes people gain weight like crazy. Any time I have someone who needs to gain weight fast and doesn't have a whole lot of time, I have them do snatch deadlifts. And with the snatch grip deadlift, straps are okay because you'll be doing reps above three, but don't use them until you get to your working weight.

If you think about it, this is the opposite of the sumo deadlift, which shortens the range of motion. Likewise, some powerlifters will lift in ballet shoes to shorten the ROM. What we want to do here is lengthen it. The snatch grip and platform will take care of that.

Link to comment
Share on other sites

De mindre vægte giver vel bare en øvelse, som minder om alm. dødløft på platform. Kan ikke se hvorfor lænden skulle komme i en "usund" position?

Poliquin siger på t.nation

The Single Best Exercise?

Q: Looking around most gyms, what's the most beneficial but neglected exercise you can think of?

A: The snatch-grip deadlift, specifically a snatch deadlift on a four inch platform. The idea here is to get a large range of motion by standing on the platform and using the wide grip.

If you told me you were going to jail and only had a barbell and didn't want to get raped in the showers and could only do one exercise to put mass and strength on, then I'd tell you to do the snatch deadlift on a platform.

This exercise alone makes people gain weight like crazy. Any time I have someone who needs to gain weight fast and doesn't have a whole lot of time, I have them do snatch deadlifts. And with the snatch grip deadlift, straps are okay because you'll be doing reps above three, but don't use them until you get to your working weight.

If you think about it, this is the opposite of the sumo deadlift, which shortens the range of motion. Likewise, some powerlifters will lift in ballet shoes to shorten the ROM. What we want to do here is lengthen it. The snatch grip and platform will take care of that.

Fordi jo længere du er nede jo svære er det at opret holde en ret ryg.

Hvorfor tænker folk at max ROM altid er best no matter what?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tænker folk, at straks de bliver udfordret ud over det konventionelle (aka, standard dødløft, standard squat, standard bænk) er "usundt"?

Hvem snakker om usundt?

Hvorfor svare du med et spørgsmål?

Tråd startern snakker om en lidt mindre rom pga hans ryg, og du kommer med en artikel om S-GDL som har en endnu større ROM.

Det er ikke en kritik af øvelsen men ROM vs teknik. (går ud fra trådstartern ikke er så øvet endnu eller er smidig nok, også pga de små skiver)

Hvorfor øge ROM og gøre øvelsen vanskligere til at starte med?

Link to comment
Share on other sites

Hvem snakker om usundt?

Hvorfor svare du med et spørgsmål?

Trådstarteren snakker om en lidt mindre rom pga hans ryg, og du kommer med en artikel om S-GDL som har en endnu større ROM.

Det er ikke en kritik af øvelsen men ROM vs teknik. (går ud fra trådstartern ikke er så øvet endnu eller er smidig nok, også pga de små skiver)

Hvorfor øge ROM og gøre øvelsen vanskeligere til at starte med?

Trådstarten snakker om "usundt". Jesper vejle : Så hvis jeg løfter helt fra gulvet kommer min lænd ned i en usund position.

Hvad jeg ville frem med var, at bare fordi det er større ROM, gør det ikke øvelsen mere "usund" - så længe teknikken er i orden. I stedet kunne trådstarteren måske også kigge på sin teknik? Og arbejde på sin smidighed?

Nogle foreslår progressivt lavere rack-pulls for at øge smidigheden og teknikken, andre foreslår netop en lavere vægt, og større ROM.

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarten snakker om "usundt". Jesper vejle : Så hvis jeg løfter helt fra gulvet kommer min lænd ned i en usund position.

Hvad jeg ville frem med var, at bare fordi det er større ROM, gør det ikke øvelsen mere "usund" - så længe teknikken er i orden. I stedet kunne trådstarteren måske også kigge på sin teknik? Og arbejde på sin smidighed?

Nogle foreslår progressivt lavere rack-pulls for at øge smidigheden og teknikken, andre foreslår netop en lavere vægt, og større ROM.

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige alligevel.

Trådstarten træner hjemme, så rack-pulls var ikke muligt pt tror jeg.

Men fine ideer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share