Kiro i KBH


Dave123
 Share

Recommended Posts

Hej venner,

Efter at have rodet med nogle lændesmerter i snart et års tid, er det vist tid til at få fundet roden af problemet. Jeg er, efter læsning på nettet og samtale med en læge og nogle ældre løftere, kommet frem til, at det nok er noget facetledsproblem nede omkring s1-l5. Det skal nævnes at jeg har kunnet løfte godt og tungt i denne periode, men lænden har generet i større eller mindre grad undervejs.

Jeg skal derfor have fundet mig en dygtig Kiro i København - helst en, der har erfaring med idrætsudøvere, og gerne en der løfter selv. Problemet er at Rasmus (Rall) er flyttet til Jylland, og de to fra Amager nu praktiserer i Køge.

Så hvem vil I anbefale som gode idræts-kiroer i København nu?

På forhånd mange tak!

Edited by Dave123
Link to comment
Share on other sites

Hej venner,

Efter at have rodet med nogle lændesmerter i snart et års tid, er det vist tid til at få fundet roden af problemet. Jeg er, efter læsning på nettet og samtale med en læge og nogle ældre løftere, kommet frem til, at det nok er noget facetledsproblem nede omkring s1-l5. Det skal nævnes at jeg har kunnet løfte godt og tungt i denne periode, men lænden har generet i større eller mindre grad undervejs.

Jeg skal derfor have fundet mig en dygtig Kiro i København - helst en, der har erfaring med idrætsudøvere, og gerne en der løfter selv. Problemet er at Rasmus (Rall) er flyttet til Jylland, og de to fra Amager nu praktiserer i Køge.

Så hvem vil I anbefale som gode idræts-kiroer i København nu?

På forhånd mange tak!

Anne fra Klinikken Gammeltorv http://www.klinikkengammeltorv.dk/. Hun har fået rigtig godt styr på mine problemer med bækken, lænd, øvre ryg m.m. (jeg dyrker styrkeløft på konkurrenceplan til daglig). Jeg har også kun hørt godt om de andre kiropraktorer fra stedet.

Link to comment
Share on other sites

Anne fra Klinikken Gammeltorv http://www.klinikkengammeltorv.dk/. Hun har fået rigtig godt styr på mine problemer med bækken, lænd, øvre ryg m.m. (jeg dyrker styrkeløft på konkurrenceplan til daglig). Jeg har også kun hørt godt om de andre kiropraktorer fra stedet.

Det var da et hurtigt og specifikt svar. Tusinde tak! Hende vil jeg opsøge.

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt. Jeg håber, hun kan få styr på din lænd. Hun løfter godt nok ikke selv, men det virker som om, hun har en meget god forståelse for det alligevel.

Var til første konsultation i dag, og diagnosen siger et skævt bækken hvor højre side er "højere oppe" end venstre, hvilket så på en eller anden måde har givet afsmitning til facetled, diskus, piriformis, iskias mv.

Melding er på at jeg burde være fikset på 5 omgange. Indtil videre ser det i al fald godt ud, og som om hun har styr på tingene. Jeg melder tilbage i denne tråd når jeg er igennem, så andre kan referere til den. Indtil videre virker hun absolut anbefalelsesværdig!

Jeg nævnte i øvrigt dit navn, og hun mente hun havde 2-3 yderligere løftere i behandling. Så selvom hun måske ikke løfter selv, tror jeg du har ret i, at hun godt ved hvad det handler om.

Link to comment
Share on other sites

Var til første konsultation i dag, og diagnosen siger et skævt bækken hvor højre side er "højere oppe" end venstre, hvilket så på en eller anden måde har givet afsmitning til facetled, diskus, piriformis, iskias mv.

Melding er på at jeg burde være fikset på 5 omgange. Indtil videre ser det i al fald godt ud, og som om hun har styr på tingene. Jeg melder tilbage i denne tråd når jeg er igennem, så andre kan referere til den. Indtil videre virker hun absolut anbefalelsesværdig!

Jeg nævnte i øvrigt dit navn, og hun mente hun havde 2-3 yderligere løftere i behandling. Så selvom hun måske ikke løfter selv, tror jeg du har ret i, at hun godt ved hvad det handler om.

Din skade er klassisk, jeg har haft det samme flere gange.

Kiropraktor fungerer godt.

Jeg er mere tilhænger af Kiropraktorerne på Akseltorv.

Anette er skam dygtig, men teamet på Akseltorvs facon og fokus i behandling og genoptræning passer mig langt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Din skade er klassisk, jeg har haft det samme flere gange.

Kiropraktor fungerer godt.

Jeg er mere tilhænger af Kiropraktorerne på Akseltorv.

Anette er skam dygtig, men teamet på Akseltorvs facon og fokus i behandling og genoptræning passer mig langt bedre.

Ja, jeg er vist på ingen måde et unikum. Omvendt er det tilsyneladende heller ikke voldsomt alvorligt. Det latterlige er, at det er kommet af en forkert sidestilling for over et år siden, og så ligesom aldrig er blevet rigtigt godt.

Det er cool nok med tippet om Akseltorv, så er der mere at vælge imellem når andre søger kiro i fremtiden. De sidste par tråde om gode kiroer henviste kun til Rasmus i Lyngby og de to på Amager. Og så ved jeg også hvor jeg kan tage hen, hvis Anette viser sig ikke at kunne få bugt med det - det tror jeg nu nok hun kan. Nogle specielle på Akseltorv du vil anbefale?

Angående kiropraktorer bliver en af mine venner (læge) ved med at sige, at det alligevel vil være massage, genoptræning og udspænding, der vil gøre den store forskel mere end manipulationen (knækkene). En fys ville vist være hans første anbefaling, og han mener at løfteres forkærlighed for kiropraktorer kommer af, at det er få af os, der vil have at vide at ro og udspændingsøvelser er vejen frem.

Jeg ved ikke rigtigt - hvis en kiropraktor kan fikse mig på fem behandlinger, kan jeg ikke bede om mere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er vist på ingen måde et unikum. Omvendt er det tilsyneladende heller ikke voldsomt alvorligt. Det latterlige er, at det er kommet af en forkert sidestilling for over et år siden, og så ligesom aldrig er blevet rigtigt godt.

Det er cool nok med tippet om Akseltorv, så er der mere at vælge imellem når andre søger kiro i fremtiden. De sidste par tråde om gode kiroer henviste kun til Rasmus i Lyngby og de to på Amager. Og så ved jeg også hvor jeg kan tage hen, hvis Anette viser sig ikke at kunne få bugt med det - det tror jeg nu nok hun kan. Nogle specielle på Akseltorv du vil anbefale?

Angående kiropraktorer bliver en af mine venner (læge) ved med at sige, at det alligevel vil være massage, genoptræning og udspænding, der vil gøre den store forskel mere end manipulationen (knækkene). En fys ville vist være hans første anbefaling, og han mener at løfteres forkærlighed for kiropraktorer kommer af, at det er få af os, der vil have at vide at ro og udspændingsøvelser er vejen frem.

Jeg ved ikke rigtigt - hvis en kiropraktor kan fikse mig på fem behandlinger, kan jeg ikke bede om mere.

Lidt pseudoforklaringer her fra.

Det at dit bækken bliver sat på plads vil oftest gøre at musklerne der spænder op for at beskytte skaden giver slip.

Eksempelvis forsvandt mine iskias smerter og stråling ned i baglåret efter første behandling og komme ikke tilbage. Op til behandlingen havde jeg fået massage og strukket i en længere periode uden større held.

Forsvandt alle problemer efter justeringerne hos kiropraktoren?

Nej!

Når muskler i længere tid har spændt op skal de behandles via massage, udstrækning eventuelt for at mindske spændingsniveauet og korrekt funktion skal måske også genoptrænes muskulært. Mange af disse ting fikser sig selv efter knækket og musklerne giver slip, men man skal være sikker på tingene er i orden, ellers genopstår problemet eller andre opstår.

Jeg skulle fikse anterior pevic tilt, eller lower crossed syndrom, og inhiberet gluteus medius på venstre side, og samsigig overaktiv quadratus lumborum. Det hjalp mine kiropraktorer mig med.

Kiropraktorer i dag er fuldt ud kompetente både inden for "knæk", bløddelsbehandling og genoptræning af muskelfunktion.

Hvor er foreskellene?

Kiropraktorer bruger lidt andre teknikker i deres bløddelsbehandling og bruger typisk ikke lige så lang tid på bløddelsbehandlingen.

Fysioterapeuter har typisk mere erfaring med stræk, massage og genoptræning så de vil i nogen tilfælde være bedre på disse områder end kiropraktorer.

Både kiropraktorerne på Akseltorv og Anette har godt kendskab og fokus på udspænding, genoptræning og bløddelsbehandling.

Anette er uddannet inden for ART behandling og den en kiropraktor på Akseltorv Lotte kan også lignende teknikker og er lige som Anette rigtigt rigtigt dygtig til bløddelsbehandling.

Desværre får dy typisk ikke en kiropraktor til at bruge lang tid til bløddelsbehandlingen, så det er rigtigt godt at supplere op med en massageterapeut eller lignende ved siden af. Dette var en af årsagerne til jeg stoppede hos Anette, det var som lidt behandling i dag, kom igen i næste uge efter en masse genoptræning. Fuck det lort, arbejdt i bund med problemet, i stedet for at tage det lidt efter lidt. Særligt når hun stod og fortalte om hvordan hun havde lavet bløddelsbehandling i flere timer på en fodboldspiller der var blevet smertefri for første gang i et årti efter behandlingen :dry:

Blandt andet derfor skiftede jeg og gik til en massør 2 gange ugentligt i tre uger og var mange gange bedre i mine muskler derefter.

Problemet for mig var skidt kommunikation mellem mig og hende, ikke at hun ikke var dygtig. Jeg ved mange andre er glade.

Hos akseltorv er de alle gode til at justere (knække), men Lotte er særligt sej til bløddelsbehandling.

Jeg har kun fået rehab øvelser fra Jonas og Jacob, men det var også enkelt, overkommeligt og gjorde en stor forkel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle fikse anterior pevic tilt, eller lower crossed syndrom, og inhiberet gluteus medius på venstre side, og samsigig overaktiv quadratus lumborum.

Godt at høre andres erfaringer, samt en god forklaring på knækket mv. Tak for det! Ovenstående citerede jeg primært fordi det virkede overkill at citere det hele, og netop dette stykke lyder rimeligt spøjst, og komplekst! Er du symptomfri i dag?

Jeg vil huske dit råd med massagebehandling løbende og spørge ind til det hos Anette, så jeg evt. kan gøre det selv (hvis man kan nå det..). Jeg kan desværre ikke sætte konen til det pt. da hun har armen i gips...

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre andres erfaringer, samt en god forklaring på knækket mv. Tak for det! Ovenstående citerede jeg primært fordi det virkede overkill at citere det hele, og netop dette stykke lyder rimeligt spøjst, og komplekst! Er du symptomfri i dag?

Jeg vil huske dit råd med massagebehandling løbende og spørge ind til det hos Anette, så jeg evt. kan gøre det selv (hvis man kan nå det..). Jeg kan desværre ikke sætte konen til det pt. da hun har armen i gips...

Var det Anne eller Anette, du var hos? Jeg går som sagt hos Anne. Anette har jeg aldrig været hos, men hende har jeg også kun hørt godt om. Håber, du får løst dit problem i hvert fald, uanset om det er den ene eller den anden, eller om du ender med at prøve Pouls bud. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Var det Anne eller Anette, du var hos? Jeg går som sagt hos Anne. Anette har jeg aldrig været hos, men hende har jeg også kun hørt godt om. Håber, du får løst dit problem i hvert fald, uanset om det er den ene eller den anden, eller om du ender med at prøve Pouls bud. :smile:

Jeg går hos Anne - blev også selv forvirret et kort øjeblik! Jeg er fint tilfreds indtil videre, og tror på at hun godt kan løse mit problem. Det virker i al fald overbevisende indtil videre, og jeg føler mig i gode hænder.

Jeg udspurgte også PtP for at få lidt kød på tråden, til andre der evt. skal ud og finde en kiro. Som sagt var de ældre tråde primært fyldt med referencer, der er forældede. Og så ville jeg også godt ha lidt skyts til at diskutere med min ven, der er læge - og det var PtP også leveringsdygtig i.

Link to comment
Share on other sites

Blot et lille indspark. Jeg gik til kiropraktor med sindssyge strålesmerter fra lænden og op gennem ryggen, når jeg rejste mig. Det føltes, som om mit muskelkorset fik strøm ført gennem sig. Jeg har også haft lændesmerter i flere år i højre side af lænden. Første behandling, strålesmerter pist væk. Derudover blev min gennem snart tre år kroniske hovedpine kureret, og jeg har ikke haft den siden.

Til gengæld gik jeg i første fase tre gange om ugen i seks uger, og går nu én gang om ugen for vedligehold i yderligere seks uger. Jeg har svært ved at gennemskue, om det er (for) meget, men jeg er i hvert fald blevet et bedre menneske på mange fronter efter den behandling.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Cool med nogen gode fagfolk... man kan sende folk til.. nogen gode sportsfyser, osteopater osv. der kan anbefales... til sportsfolk/styrketrænere...

Det kunne være rigtigt fedt hvis nogen kendte en eller anden der har erfaring med kronisk tenditis og langsom tung styrketræning der tager imod klienter...

p.s håber ikke jeg stjæler tråden for meget...

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre andres erfaringer, samt en god forklaring på knækket mv. Tak for det! Ovenstående citerede jeg primært fordi det virkede overkill at citere det hele, og netop dette stykke lyder rimeligt spøjst, og komplekst! Er du symptomfri i dag?

Jeg vil huske dit råd med massagebehandling løbende og spørge ind til det hos Anette, så jeg evt. kan gøre det selv (hvis man kan nå det..). Jeg kan desværre ikke sætte konen til det pt. da hun har armen i gips...

Nej jeg er ikke helt af med det. Jeg har en strukturel anomali med benlængdeforskellen der jo ikkke forsvinde rlige meget hvad jeg gør. Primært: jeg laver ikke 10min øvelser om dagen for at forebygge, hvor dumt er det?

Meget almindeligt, når det ikke gør ondt bliver man endnu mere doven. The nature of the beast :smile:

Anterior pevic tilt er meget meget almindeligt og jeg fiksede det ganske hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg er ikke helt af med det. Jeg har en strukturel anomali med benlængdeforskellen der jo ikkke forsvinde rlige meget hvad jeg gør. Primært: jeg laver ikke 10min øvelser om dagen for at forebygge, hvor dumt er det?

Meget almindeligt, når det ikke gør ondt bliver man endnu mere doven. The nature of the beast :smile:

Anterior pevic tilt er meget meget almindeligt og jeg fiksede det ganske hurtigt.

Jeg kender det med at droppe øvelserne. Mackenzie-gøgl hjalp mig en del, da det var værst. Men så snart det holdt op med at gøre ondt, begyndte jeg at "glemme" at lave dem... :nonono:

Mht. benlængde var jeg i første omgang også bange for at det var mit problem - men det er heldigvis "kun" fordi højre side hives lidt op, at der har været lidt forskel. Du har vel en kile i din sko så, for at udligne forskellen?

Mht. at stjæle tråden, så er meningen netop at få nogle forskellige anbefalinger af behandlere i KBH. Sjovt nok døjer jeg til tider med noget tendinitis i albuen (low-bar squats er ikke min ven!), så lad os endelig høre forslag til behandlere af den type skader også, hvis nogen har nogle gode ideer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med min højre skulder. Jeg har prøvet fysioterapeut, hvilket hjalp i første omgang, men nu er skaden vendt tilbage og er endnu værre end før.

Skaden er en overbelastningsskade, men en anelse mere kompliceret idet jeg er stærkere i for-skulderen end i bag-skulderen (ja ved det, bl.a. for meget bænk og for lidt roning)

Nå, men jeg har snakket med min læge, som har givet mig en henvisning til en reumatolog, men jeg vil nok helst prøve en kiropraktor og noget massage inden jeg evt. får en indsprøjtning med binyrebark hormon. Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle der har erfaringer med kiropraktorerne i Lyngby, eller kan anbefale nogle, helst omkring Lyngby?

Edit: De værste stavefejl

Edited by Karate_Kid
Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med min højre skulder. Jeg har prøvet fysioterapeut, hvilket hjalp i første omgang, men nu er skaden vendt tilbage og er endnu værre end før.

Skaden er en overbelastningsskade, men en anelse mere kompliceret idet jeg er stærkere i for-skulderen end i bag-skulderen (ja ved det, bl.a. for meget bænk og for lidt roning)

Nå, men jeg har snakket med min læge, som har givet mig en henvisning til en reumatolog, men jeg vil nok helst prøve en kiropraktor og noget massage inden jeg evt. får en indsprøjtning med binyrebark hormon. Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle der har erfaringer med kiropraktorerne i Lyngby, eller kan anbefale nogle, helst omkring Lyngby?

Edit: De værste stavefejl

Både Anette på Gammeltorv og Lotte på Akseltorv kan nogle badass bløddelsbehandlinger.

Du skal ikke behandles særligt mange gange (første gang laver voldsom forskel almindelig vis) før det virkeligt giver resultat. Hvis det altså stammer fra bløddelene og der er arvæv og andet.

Jeg ville anbefale det som det første. De kan jo ogås give dig rehab øvelser, måske deres bud vil være bedre end det første du prøvede. Nu kan i i hvert tilfælde skære en approach fra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det med at droppe øvelserne. Mackenzie-gøgl hjalp mig en del, da det var værst. Men så snart det holdt op med at gøre ondt, begyndte jeg at "glemme" at lave dem... :nonono:

Mht. benlængde var jeg i første omgang også bange for at det var mit problem - men det er heldigvis "kun" fordi højre side hives lidt op, at der har været lidt forskel. Du har vel en kile i din sko så, for at udligne forskellen?

Mht. at stjæle tråden, så er meningen netop at få nogle forskellige anbefalinger af behandlere i KBH. Sjovt nok døjer jeg til tider med noget tendinitis i albuen (low-bar squats er ikke min ven!), så lad os endelig høre forslag til behandlere af den type skader også, hvis nogen har nogle gode ideer.

Tendinitis der fungerer ART fantastisk. Anette på Gammeltorv, hun er Art practitioner.

Lotte på Akseltorv bruger også samme teknikker (jeg har prøvet dem begge jo), og hun er imo også en lige så god mulighed.

Jeg har fået målt mit ben 2cm forskel. Jeg gider ikek en spassersko på 2 cm, Jeg tænker jeg har haft det i 30 år, hvorfor ændre noget nu?

Din low bar squat? har du læst starting strength? Hans beskrivelse af squatteknik har gjort hele forkellen for mig, og ja jeg har prøvet alt inden Rippetoes skriverier fik det til at klikke for mig.

Link to comment
Share on other sites

Tendinitis der fungerer ART fantastisk. Anette på Gammeltorv, hun er Art practitioner.

Lotte på Akseltorv bruger også samme teknikker (jeg har prøvet dem begge jo), og hun er imo også en lige så god mulighed.

Jeg har fået målt mit ben 2cm forskel. Jeg gider ikek en spassersko på 2 cm, Jeg tænker jeg har haft det i 30 år, hvorfor ændre noget nu?

Din low bar squat? har du læst starting strength? Hans beskrivelse af squatteknik har gjort hele forkellen for mig, og ja jeg har prøvet alt inden Rippetoes skriverier fik det til at klikke for mig.

Tak for ART idéen. Jeg har selv lavet noget halvhjertet, men måske jeg skulle få en prof til at kigge på det. Mht. lowbar squatten så har jeg haft Rippetoe-bøgerne et lille års tid, og har genlæst squatkapitlet (alle 54 sider!) mange gange. Jeg tror at mine underarme er længere end gennemsnittets, hvilket gir noget knas med lowbar, for stangen synes at ligge præcis som på billederne i bogen og andre steder jeg har tjekket på nettet, når jeg har snuppet en video af min squat.

Mht. spassersko så anbefaler selvsamme Rippetoe jo netop at få lavet ændringen. Jeg kan kun forestille mig hvor f..... det må være at squatte med et uens understel - det har jeg jo fsv. gjort det sidste år, hvor min højre side har været kunstigt løftet. Dovenskab forstår jeg imidlertid ganske godt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej alle

Jeg har været inde ved Lotte på Axeltorv og det var sgu’ en positiv oplevelse. Jeg havde langvarige problemer med både hofte, lænd og den ene albue efter for meget styrketræning og for hurtig opstart på løb. Nu mærker jeg kun en snert hvis jeg giver den MAX gas.

Jeg spurgte lidt ind til hendes erfaring med sportsskader og det viser sig jo at hun er lidt af en ekspert :wink: Hun har taget en del kurser i behandling af idrætskader og er som den eneste i Danmark i gang med en Master i Idrætskiropraktik via et universitet i Australien. Har været en del i ”marken” også, som behandler til flere store udenlandske multisportsstævner.

Hun løfter ikke selv, men dyrker vist ret meget sport – kick boksning og undervandsrugby for at det ikke skal være løgn… :laugh:

Den behandling jeg fik var et godt mix af klassisk kiropraktor manipulation samt en helt serie af div. bløddelsteknikker. Om det er det der ART som bliver nævnt et sted skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er effektivt…

Generelt er der en god stemning på klinikken og det virker som om de tager sig god tid til folk. Der er stort set aldrig forsinkelser og det er relativt nemt at få tid. Ingen klager herfra…

God træning til alle!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share