Sumo eller Alm dødløft


fraende
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg ska først nu, til sådan rigtig, at have Dødløft med i mit program.

Jeg føler dog, at den alm. dødløft er for hård for ryggen.. Finder teknikken ret så svær.

Så vil lige høre, om det ikke kan gå, at skifte til Sumu Deadlift istedet ?.. Den kører nemlig rigtig godt i forhold til !...

Side spørgsmål: Kan det passe den træner det bagerste af låret pænt meget, i forhold til Squat fx.?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal til at have dødløft med i programmet, skal du sørge for at lære teknken godt og grundigt. Derefter går du frem i roligt tempe og lad endelig være med at starte med for mange kilo. Bare tag dig god tid, inden du virkelig går til den.

Hvis du følger mit råd, vil du nok foretrække den konventionelle måde at dødløfte på.

I øvrigt burde der ikke findes styrketræningsprogrammer uden dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme problem med teknikken i alm. dødløft og tog sumodødløft istedet. Det har jeg så brugt siden. Der er ingen problemer ved at køre sumodødløft istedet for alm. dødløft, men sumodødløft går mere i benene, og hvis du ønsker en meget dyb nedre ryg, er der nok ingen vej udenom alm. dødløft.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange af teknikproblemerne i dødløft skyldes at vægten kommer for langt frem på fødderne, så har man nemlig tendens til at løfte for meget med ryggen.

Har du vægten på hælene under hele løftet, så kan du rejse dig med ret ryg og uden at stangen karambolerer med skinneben eller knæ på vej op. Prøv evt at vende den ene hån , så håndryggen vender ind mod dine ben (husk at skifte hvilken hånd). Jeg har selv en noget stiv og ufleksibel ryg, men mærker ikke noget når jeg kører på den måde....ikke andet end at jeg har fået trænet mine rygmuskler også. Sumodødløft synes jeg bare går mere i ballerne, så vel en god variation. Vælger du altid én af dem, går du glip af det gode udbytte, den anden giver, så min holdning er : skift mellem beslægtede øvelser, så bliver du stærkest...-og flottest!

En anden grund kunne også være at du har for korte lægge, hvorfor du runder i ryggen for at komme helt ned (eller løfter hælene) men så ved du det allerede, fra når du laver squat..Og så er der kun én ting, der hjælper...-smidighed!

Pernille

Link to comment
Share on other sites

En anden grund kunne også være at du har for korte lægge, hvorfor du runder i ryggen for at komme helt ned (eller løfter hælene) men så ved du det allerede, fra når du laver squat..Og så er der kun én ting, der hjælper...-smidighed!

Pernille

Jeg vil mene problemet lige så ofte er manglende ankelmobilitet

Link to comment
Share on other sites

Tror det er smidigheden der måske er problemet :s... at komme godt ned i squat, er nemlig ikk det store problem... har i nogle gode stræk øvelser (hvis det er det der skal til), for at få den smidighed der er nødvendig i dødløft ?:)

Hvis du kan komme ned i squat er du også smidig nok til at dødløfte.

Hvor dybt squatter du og holder du lændesvajet i din squat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share