Vejrtrækningen i svømning


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt at svømmetræne for mig selv (altså uden træner) ca. tre gange om ugen. Det gør jeg fordi jeg har en drøm om at blive professionel livredder i australien. I forvejen er jeg i ok form. Jeg er cykelpostbud til daglig og har i det sidste halve løbet 40 km om ugen i snit. For et par uger siden løb jeg mit første maraton. Nu til sagens kerne: på trods af min grundform bliver jeg simpelthen alt for forpustet, inden for meget kort tid når jeg svømmetræner. Det er slet ikke sådan at jeg syrer til i arme og ben men alligevel bliver jeg virkelig forpustet. Jeg trækker selvfølgelig vejret ind over vandet og puster ud under vandet og jeg kan ikke se hvad jeg gør forkert. Det føles på samme måde som når man holder vejret under vandet, jeg har hele tiden brug for luft. Er der nogen som kender til de samme problemer??? er det en begynderfejl??? kræver det bare tilvænning og hvor lang tid tager det om at blive en habil svømmer når man kan løbe en 5 km på 20:32 ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige begyndt at svømmetræne for mig selv (altså uden træner) ca. tre gange om ugen. Det gør jeg fordi jeg har en drøm om at blive professionel livredder i australien. I forvejen er jeg i ok form. Jeg er cykelpostbud til daglig og har i det sidste halve løbet 40 km om ugen i snit. For et par uger siden løb jeg mit første maraton. Nu til sagens kerne: på trods af min grundform bliver jeg simpelthen alt for forpustet, inden for meget kort tid når jeg svømmetræner. Det er slet ikke sådan at jeg syrer til i arme og ben men alligevel bliver jeg virkelig forpustet. Jeg trækker selvfølgelig vejret ind over vandet og puster ud under vandet og jeg kan ikke se hvad jeg gør forkert. Det føles på samme måde som når man holder vejret under vandet, jeg har hele tiden brug for luft. Er der nogen som kender til de samme problemer??? er det en begynderfejl??? kræver det bare tilvænning og hvor lang tid tager det om at blive en habil svømmer når man kan løbe en 5 km på 20:32 ???

Skal man blive bedre til svømning, er det teknik, teknik teknik også lidt mere teknik også en masse træning :)

trækker du vejret til siden?

løfter du hovedet når du trækker vejret ?

Hvilken stil art er det? Bryst eller crawl?

Link to comment
Share on other sites

Som Zalam skriver: hvilken stil art svömmer du? Hvor trækker du vejret?

Der er mange forskellige muligheder for ting du kan rette.

Först og fremmest skal du lære at slappe af i vandet. Så skal balancen på plads og så kan vi snakke svömme teknik.

Læg eventuelt en video op af din svömning så har vi noget at arbejde med.

Indtil da arbejd med at slappe af i vandet. Træd vande stille og roligt. Tag en rolig vejrtrækning. Sæt derefter ansigtet i vandet og slap helt af i halsen så du "slipper" hovedet. slip derefter skuldrene så de slapper helt af. Fortsæt således med at få hele kroppen til at slappe af. Om du synker lidt eller flyder op skal du ikke bekymre dig om. Bare lad vandet arbejde med kroppen. Få fornemmelsen for at vandet löfter din krop op. Når du vil trække vejret skal du löfte hovedet op uden ar bruge hænder og födder. når du er kommet op puster du kraftigt ud og slapper så af så lungerne hiver luft ind igen. Idet du puster ud begynder du at synke, det er helt iorden. Du kommer op igen.

Generelt om vejrtrækning i svömning:

Man holder vejret indtil lige för munden er ved overfladen. Hvis man har problemer med timingen holder man vejret til munden er kommet op. Hvis man puster ud tidligt mist man en stor del af opdriften.

Fokus i vejrtrækningen ligger på at puste ud! Kroppen sörger selv for at trække vejret ind efter at man har puste kraftigt ud.

En normal felj er at bruge en masse energi på at trække vejret ind hvilket medförer en masse spændte muskler i overkroppen - det har man ikke brug for i svömning.

Link to comment
Share on other sites

Sæt derefter ansigtet i vandet og slap helt af i halsen så du "slipper" hovedet. slip derefter skuldrene så de slapper helt af. Fortsæt således med at få hele kroppen til at slappe af.

Så du mener jeg skal have hele kroppen under vandoverfladen og bare slappe helt af? jeg kan forstå at næsten alt i svømning handler om teknik i modsætning til langdistanceløb som jeg ved langt mere om. Deraf kan man sikkert også sige at jeg har brug for en træner som kan guide mig hvis jeg skal blive bedre til at svømme og hjælpe mig med teknikken. Indtil videre har jeg nemlig kun tænkt på at få pulsen op i min svømmetræning (som sagt er det ikke noget problem) og få svømmet nogle baner.

En af mine arbejdskollegaer, som har gennemført ironmans, har foreslået at jeg tager sådan en plade mellem benene og kun bruger armene til at svømme med. Jeg ved ikke hvilke fordele det skulle kunne give mig men det skal da prøves af.

Forresten snakker man om løbeøkonomi i løb. Gode løbere har altså en god løbeøkonomi som betyder at de ikke bruger særligt mange kræfter på at bevæge sit legeme fremad når man løber. Kan man ligeledes snakke om god svømmeøkonomi? Altså en god teknik i svømning som gør at man ikke behøver bruge mange kræfter til at svømme hurtigt?

Link to comment
Share on other sites

det er forresten primært crawl jeg svømmer men jeg har det samme problem i bryst med vejrtrækningen. Butterfly kan jeg slet ikke finde ud af, der synker jeg til bunden næsten. Trækker forresten luft ind til siden efter 2 svømmetag i crawl, så altid til samme side!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share