overskydende protein


Johnson
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er en ny kamel i dette forum og min viden om kost er ualmindeligt begrænset. Jeg er dog interesseret i at vide hvordan kroppen reagerer på for 'meget' indtagelse af protein. Bliver det altsammen omsat til muskler, bliver det omsat til fedt eller skiller kroppen sig bare af med det uden synlig effekt?

Jons

Link to comment
Share on other sites

Nogle mener overdrevent proteinindtag er usundt andre ikke. Der er fremsat hypoteser om at øget proteinindtag giver forhøjet pH i blodet. Protein bliver ikke omsat i muskler men bliver i vist omfang brugt til muskelopbygning. Protein bliver ikke omdannet til fedt, men bliver enten brugt som energikilde, som byggesten til diverse kropsfunktioner, eller udskilt af nyre/lever. Kroppen kan ikke oplagre protein.

Der er flere gange blevet gjort rede for disse fakta i dette forum - kig derfor nærmere på de andre tråde hvis du vil læse mere om dine spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i et hæfte fra Team Dk læst at et for stor indtag vil optage plads for de vigtige kulhydrater = nedsætte ydeevnen ifm træning.

Endnu en god grund til ikke at drukne sig i protein tilskud!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Kroppen er nu en gang opbygget sådan at hvis du indtager for meget protein, så vil det blive omdannet til kulhydrat, som så efterfølgende kan omdannes til fedt.  Faktisk ville det være sådan at hvis du f.eks KUN indtog protein en hel dag uden at spise andet, så ville kroppen få dækket sine behov alligevel, da proteinen ville blive omdannet efter behov.  Tror kun at ektrem indtagelse at protein kan bevirke en negativ effekt i din yde evne, da kroppen så ikke vil nok at andre energi kilder, som så kan bevirke at du vil være træt etc.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen kan via en biokemisk proces som hedder gluconeogenesis vha. aminosyre, lactate, pyruvate, propionate eller glycerol, danne glucose. Alle aminosyre undtagen leucine og lysine kan via deres carbon kæder tilføre den nødvendige mængde kulstof til at danne glucose. Aminosyrene kan træde ind i citronsyrecykuls flere steder afhængig af hvad aminosyre der er tale om. F.eks kan asparagine og aspartate omdannes til oxaloacetate, som omdannes til glucose. Min biokemiske viden er ikke så stor på nuværende tidspunkt, så jeg vil ikke forvilde mig ud i detaljer jeg ikke kan stå indefor. Men faktum er at protein kan omdannes til glucose via gluconeogenesis. Det samme gælder fedt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er en fin-fin forklaring Thomas kommer med mht. til gluconeogenesis - jeg mener blot at gluconeogenesisen er en reaktion der sker for at fremstille kulhydrater til bl.a. hjernen når blodsukkeret er meget lavt.

Husker jeg rigtigt i denne sag, vil det altså sige at kroppen kan fremstille glukose udfra protein ved meget lavt blodsukker.

Det var imidlertid ikke det den oprindelige tråd handlede om, Johnson spurgte om kroppen ved overdrevet proteinindtag kunne finde på at omdanne proteinerne til fedt/kulhydrater - det er denne proces jeg stiller spørgsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share