Vejen til skadesfri løb mm


Skytte
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

Efter total takeover af min log og en masse inaktivitet fra min side prøver jeg igen. Min genoptræning gik total godt indtil for omkring 1.5 måned siden. Var oppe og løbe 5-6 km i okay tempo. Men grundet optagelsesprøverne til politiet blev jeg nød til at sætte farten betydeligt op så jeg kunne få noget fart i stængerne. Hvilket også resulterede i ømme ben! Men blev nød til at fortsætte så jeg kunne klare løbetesten med gode resultater. Alle prøverne gik rigtig godt og venter nu bare på at skulle til doktoren og så sende lægeattesten.

I dag startede jeg så op efter 2-3 ugers pause. Ville starte med 3 km og en km tid på 5 eller der over(helst over). Gode intentioner, men de holdte bare ikke da det er cruiser tempoet for pigerne der ude, så blev jo nød til at løbe fra dem :tongue: . Derfor prøver jeg nu at få min log op igen, for håber det kan holde mig lidt mere til mit program! Har nemlig lidt ømme ben nu. ARGH!

Løb: 3km

1km 4:42

2km 4:56

3km 4:27

Gennemsnitlig puls: 173

I alt 14:06 langt fra en god tid, men bare for hurtigt til at starte op på! Har i dag skrevet til runningstyle.dk for at få lavet en løbestilsanalyse. Så skal jeg også ned til min fys og have nye supersole da dem jeg har allerede er gået i stykker, håber sku det bliver på deres regning!

post-10866-1241439939_thumb.jpg

Ud over det er jeg gået i gang med et HST program. Har i sidste uge fundet 15,10 og 5rm i øvelserne så det skal nok blive spændende. Her er programmet:

Bænkpres x2

Squat x2

Military x2

Bent over row x2

Chins x2

Biceps-curl x2

Dips x2

Front raise x2

Ud over det kører jeg en masse mave og 3x15 rygbøjninger med vægt. De forskellige vægtangivelser kommer på senere.

Mvh Skytte

Link to comment
Share on other sites

Nej kan der være noget om. Men sidst jeg prøvede gik det fint nok :). Vil se tiden an. Noget andet er at jeg ville lave BOR med håndvægte men DGI har så kun op til 22.5kg HMMM.. Så må jeg nakke bænkpres stangen. Fanme et lorte sted, tror jeg må finde et andet sted, for skal også bruge BP stangen i mili og der er kun 1 stang!

Link to comment
Share on other sites

post-10866-1241465892_thumb.jpg

I chins har jeg sat min egen vægt til 76kg så tallet der står under chins er det antal kg jeg kan hive op (har sådan pind der skubber op). Det irritere mig dog at jeg er så slap i fx curls og front raise for der kan den ikke regne nogle tal ud. Den skriver bare fx 4kg i alle felterne... Men som sagt starter jeg på mandag og tror det bliver godt det her :).

post-10866-1241465907_thumb.jpg

Mvh Skytte

Edited by Skytte
Link to comment
Share on other sites

Dejligt at se, at du hopper på HST-vognen. Det er en lækker måde at træne på.

Tilgengæld skal du smide nogle flere benøvelser ind. Squats er fantastiske ingen tvivl der, men sjældent nok. Hvad med dødløft, lunges, step ups eller alm. pistols? Tænkt på, at benene er halvdelen af dit vækstpotentiale.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hej Hr. K. Jeg har tænkt mig at kører dødløft også, men tør simpelthen ikke kører det på hst måden, er jeg slet ikke god nok til i den øvelse. Plus har haft lidt vrøvl med knæet i denne øvelse så. Mht til de andre vil jeg da lige tage det med i mine overvejelser :). Bliver spændende at komme igang her på mandag :D. Ellers ser mit øvelsesudvalg fint ud ?

Mvh Skytte

Forresten skal jeg have lavet en løbeanalyse i morgen kl 10.00 Koster godt nok 650 kr, men hvis alt bliver godt igen så er det sku givet godt ud, desuden skal jeg have købt nye sko også.

Og så er alle prøverne til politiet bestået med fine resultater :). Og lægeattesten sagde jeg var frisk og klar til alt så den er også sendt, så nu er det bare og vente. Kan ikke lide at vente mere!!!!

Edited by Skytte
Link to comment
Share on other sites

Hej Hr. K. Jeg har tænkt mig at kører dødløft også, men tør simpelthen ikke kører det på hst måden, er jeg slet ikke god nok til i den øvelse. Plus har haft lidt vrøvl med knæet i denne øvelse så. Mht til de andre vil jeg da lige tage det med i mine overvejelser :). Bliver spændende at komme igang her på mandag :D. Ellers ser mit øvelsesudvalg fint ud ?

Dødløft er meget skånsom for knæene. Hvis du er nervøs over de mange reps med dødløften, så kan du bare køre 8-5-3 eller lignende. Ellers findes der fine varianter af dødløft. Fx et benet-dødløft, romænsk dødløft, stivbenet dødløft eller good mornings.

Øvelsesvalget ser nogenlunde ud. Du har en overvægt af skubbeøvelse kontra trækkeøvelser, og det kan give problemer på sigt. + Du ved, hvad jeg synes om curls, men dig om det.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ja ved hva du mener om mine curls ;). Men måske en trækøvelse mere fornemmer jeg. Træk til bryst i kabeltårn med sådan en closegrip fætter? Ja ved ikk hva det hedder! Mht dødløft så "takker" mit højre knæ, i pres fasen og det mærker ubehageligt, det gør ikke ondt, men syntes det virker mærkeligt! Af benøvelser tror jeg at det bliver lunges, men skal lige overveje det lidt mere.

Mvh SKytte

Link to comment
Share on other sites

Ja ved hva du mener om mine curls ;). Men måske en trækøvelse mere fornemmer jeg. Træk til bryst i kabeltårn med sådan en closegrip fætter? Ja ved ikk hva det hedder! Mht dødløft så "takker" mit højre knæ, i pres fasen og det mærker ubehageligt, det gør ikke ondt, men syntes det virker mærkeligt! Af benøvelser tror jeg at det bliver lunges, men skal lige overveje det lidt mere.

Mvh SKytte

Forsimplet, så kan du inddele øvesler i; overkrop og underkrop. Overkroppen kan igen inddeles i træk- og skubbeøvelser. Træk er bagsidefokuseret og skubbe er forsidefokuseret.

Hvis du, som mange gør, har en overvægt af skubbeøvelser, så får du den abe-positur som mange Brian'er fra styrkecentret har. Dvs. fremadrundede rygge.

Hvad med at lave hyperextensions i stedet? Eller een af de dødløftvariationer jeg foreslog?

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Laver allerede hyperextensions, den står bare ikke i skemaet. Laver 3x15 med vægt. Tror jeg vil afprøve et benet-dødløft på mandag, skal dog lige finde ud af hvordan den øvelse fungerer. Ellers tak for hjælpen Hr. K :)

Mvh Skytte

Link to comment
Share on other sites

Første træningspas efter hst metoden. Pyh det var faktisk en del hårdere end jeg havde troet. Første set med 15 var rigtig nemme, men andet sæt kunne man pludselig godt mærke! Ikke at det var uoverkommeligt, men 15 reps trætter sku musklerne :). Valgte at tage calf raises med i dag. Har ikke fundet mit 15rm, men prøver mig lidt frem. Tror jeg bliver øm i morgen!

Ud over det var jeg igår nede i løberen og få lavet en løbestilsanalyse, aj at forveksle med en standart løbetest. Den viste at jeg var pronationsløber, hvilket jeg godt viste. Jeg fik så også en idybtegående forklaring på mit skinnebens problem, hvad det var etc. Han foreslog bla nogle alternativer til mine nuværende sko, som var beregnet til store mennesker, og derfor også meget tunge. Så har i dag været nede og købe Nike structure skoen. Virker som en lækker sko som jeg vil ud og afprøve i morgen.

Har tænkt mig det således:

løb 3 gange i ugen.

dag 1: 3km

dag 2: 2km

dag 3: 3km

Løbetempo: 5 min/km

Har godt nok løbe 3x 4km her for en måned siden men det var også lige ved at gå galt. Så med nye sko og efter en pause på 3 uger starter jeg forsigtigt op.

Lige en sidste ting, tror jeg starter op med svømning en gang om ugen igen. Fyssen sagde at alt der kunne få pulsen op uden at irritere mine ben var godt, da det ville øge blodtilstrømningen til det belastede område, og derved få proteiner til området og affaldsstoffer væk :)

Mvh Skytte

Link to comment
Share on other sites

Dagens 3km'er:

post-10866-1242131694_thumb.jpg

1km 4.58 min/km

2km 5.18 min/km

3km 5.07 min/km

gns fart: 5.08min/km hvilket er så tæt på 5 min/km man næsten kan komme, :cool: som også var meningen. SÅ det er en klar sejr at jeg kunne holde mig i skindet! Overhalede endda en, men det gik så langsomt, at det var ligesom når lastbilerne overhaler hinanden på motorvejen! Suk!

Stigning: 0.85km

flad: 1.05km

nedad: 1.10km

gns puls 164....... Det var jo ikke meget... Nå men det vigtigste er at jeg starter langsomt ud og det er der hverfal gjort nu! Hvis det går fint denne uge øger jeg med 7-9% Har ikk helt besluttet hvor meget jeg tør øge med endnu!

Mvh Skytte

Edited by Skytte
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Løb de sidste 3 gange:

3km 19. maj

1km 4.59 min/km

2km 5.01 min/km

3km 4.55 min/km

Gns puls: 165

2km 21. maj

1km 4.41 min/km

2km 4.48 min/km

Gns puls 164

3km 24. maj

1km 4.51 min/km

2km 4.39 min/km

3km 4.54 min/km

Gns puls 170

Denne løbetur havde ca 300-400m på asfalt, og det går stadig fint med mine ben :). Efter denne uge øger jeg dag 1 til 3.5km :).

Styrketræning

Min 15 reps cyklus er nu ovre, og det var godt nok noget hårdere end jeg havde regnet med! Måtte lave lidt ændringer under vejs:). Men øgede i dips, Bent over row, military og frontraises!

10 reps cyklus

post-10866-1243286813_thumb.jpg

Har ud over det, 3 sæt med rygbøjninger og 5 sæt med mavebøjninger og calf raises som jeg har fået anbefalet af min fys.

I Chins og dips har jeg bare skrevet det tal som repræsenterer en given vægt som bliver trukket fra:

Dip/chin stativet

3 - 10 pund 4,5kg

4 - 16 pund = 7,2kg

5 - 22 pund 9,9kg

6 - 28 pund 12,7kg

7 - 34 pund 15kg

8 - 40 pund 18,14kg

9 - 46 pund 20,8kg

10- 52pund 23,5kg

Ellers er mandagens træning gået rigtig godt!

En sidste ting har valgt at skifte curls ud med 1 sæt pull-ups og et sæt chins med smalt greb.

Mvh Skytte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share