Øm hasemuskel efter løb


LarsBj
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg har gennem de sidste 10 år fået problemer med ømhed i sædeknuden svarende til Biceps femoris' tilhæftning i sædeknuden hver gang, jeg forsøger mig med løbetræning. Det kom efter en periode som fodbolddommer, hvor jeg ikke havde trænet formen op inden (sic!) og siden er det kommet igen, hver gang jeg forsøger at løbetræne. De først 9 år var det højre balle, der gjorde ondt, hvorefter smerten strålede ned i haserne. Det sidder så tilpas langt inde, at min muskelterapeut aldrig har overvundet sin generthed til at masere det!!!

I år er jeg så begyndt at løbe igen efter et par års pause. Jeg er startet mildt og løb kort 2.75 km ved at gå og løbe i starten. Denne gang kom smerten så i venstre ben, men startede i hasen, hvorefter det vandrede op til sædeknuden. Og nu gør begge haser og muskelhæfter ondt.

Jeg strækker så godt jeg kan ved at sidde og trække knæet op, ved at strække benet frem og læne mig ind over det og ved at lægge det op på et eller andet.

Men det giver også nogen lindring at cykle 10-20 min roligt efter løb, eller når jeg dagen efter styrketræner (enten squat, dødløft eller stivbenet dødløft, eller den der øvelse, hvor man vipper i lænden) med øvelser, der tager fat i baller og/eller haser.

Smerten svarer til almindelig muskelømhed, men "bider" mere. Praktiserende læge har ikke kunnet hjælpe.

Jeg har kigget alle trådene i skadeforummet igennem, men der er tilsyneladende ikke nogen, der har døjet med det samme. Er der nogen, der ved noget?

Jo for resten: Det har også været en hjælp at træne intervaller. Det er som om, variation i intensiteten lindrer noget.

Stræk, Ipren og nedvarmning kan holde det nogenlunde udholdeligt, men jeg vil gerne af med problemet.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Lyder som mere eller mindre kroniske hasespændinger! Dybdevævsmassage og anden terapi kan måske hjælpe. Ubehandlet kan det lede til kroniske skader i vævet har jeg ladet mig fortælle af en kenyansk løber og han sagde at to gange ugentlig massage af haser og baller var nødvendigt for at undgå den slags problemer hvis man træner hårdt! Massagen han hentydede til var at en anden løber trådte på hans baglår med bare fødder med bivoks eller tilsvarende som smørrelse!

Link to comment
Share on other sites

Lyder som mere eller mindre kroniske hasespændinger! Dybdevævsmassage og anden terapi kan måske hjælpe. Ubehandlet kan det lede til kroniske skader i vævet har jeg ladet mig fortælle af en kenyansk løber og han sagde at to gange ugentlig massage af haser og baller var nødvendigt for at undgå den slags problemer hvis man træner hårdt! Massagen han hentydede til var at en anden løber trådte på hans baglår med bare fødder med bivoks eller tilsvarende som smørrelse!

Tak for svaret! Jeg er ikke sikker på, det er spændinger, for musklerne føles bløde nok. Problemet opstår efter 3-4 ugers træning, og jeg har fundet en bedre måde at beskrive smerten på: Det er som et hold i ryggen, blot helt inde ved sædeknuden og så ned i hasemusklen, hvor det gør mindre ondt.

Men jeg vil da overveje at få min nærmeste til det der med dybdemassage. Det kan måske oven i købet tage en interessant udvikling! :wub:

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Interessant mulighed at det ikke drejer sig om spændingerne!

Det kunne evt betyde at det er en anden slags vævsirritation der er årsagen! Måske er det senetilhæfningen der er problemet og i så fald er det direkte belastning af den pågældende sene med høj konstant spænding der gælder! Detr var en tv udsendelse om det for noget tid siden (viden om på dr1).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share