Abrikos, dadel og figner dårligt for sukkersyge?


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej Mol-boere,

Jeg har en klient der ligger på grænsen til begyndende sukkersyge.

Ifølge hans læge må han derfor ikke spise torrede abrikoser, dadler og figner..

Er der hold i man skal være ekstra obs. på dem?

Det er godt nok overvejende kulhydrater, men kan ikke se det skulle være værre end så meget andet...?

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ligger på grænsen - konstateret insulinresistens ?

Iøvrigt tvivler jeg på specifikt at vedkommendes læge eftertrykkeligt har påpeget at netop tørret frugt er meget skidt i den sammenhæng, er det fordi din klient måske har en svaghed for de nævnte fødevarer at lægen måske har rådet til at nedsætte forbruget ?

Link to comment
Share on other sites

Diabetesforeningen anbefaler diabetikere at spise 2-3 frugtportioner pr. dag. En frugt portion når der tales om tørret frugt svarer til: 25 gram tørrede abrikoser og svesker, svarende til 3-5 stk. Er det tørrede dadler eller figner er portionen 1-2 stk (15 gram)

Tørret frugt indeholder mere koncentreret sukker end et friskt stykke frugt pga vandindholdet, og giver derfor en hurtig stigning af blodsukkeret, hvilket er uhænsigtsmæssigt for diabetikere. Det er nemmere at spise 5 dadler end 5 æbler, og man kan derfor hurtigt komme til at spise en større mængde af det tørrede frugt end anbefalingerne lyder på.

Mon det er denne sammenhæng lægen tænker på?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge lægen har han ikke diabetes endnu, men han skulle passe på, da han ligger lige på grænsen.

Jeg ved ikke om det er pga. medlemmet ofte spiser meget tørret frugt, det blev blot udlagt som lægen meste disse ting var ekstra farlige.. jeg prøver at få en uddybning ved næste møde. Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share