Fedtsyre


ronnilarsen
 Share

Recommended Posts

Har siddet og læst og taget udgangspunkt i artiklen : http://www.getbig.dk/article.php?id=136&am...g_bedre_træning

Ud fra artiklen har jeg fundet frem til at ekstra jomfru oliven olie er bedst at stege i, men at det ikke giver omega-3 fedtsyre nok. Så man skal udover købe eks. perfekt balance. Men det bliver jo ret dyrt.

søgt og søgt efter en nem og billig løsning.

og fandt i denne rækkefølge :

http://www.meals.dk/newsarticles.asp?sh ... ticle=1012

http://www.omega3-nutridan.dk/

Dette skulle være en stegeolie som indeholder omega-3. Er dette så en god løsning for at få omega-3 og 6, samtidig med at det ikke bliver udsat for olieødelæggende og sundhedskompromitterende overgreb?

Og for jeg nok omega-6 med denne løsning?

håber nogle kan svare på mit spørgsmål og gider bruge lidt tid på at sætte sig ind i "omega-3 nutridan" inden de svare

mvh Ronni

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt er det fornuftigt at stege skånsomt i raps- el. olivenolie og tage ca 1g fiskeolietilskud, hvis der ikke jævnligt spises fisk. Skal det være meget mere præcist skal du analysere hvor meget du spiser af de forskellige fedtsyrer over en periode og ændre indtaget med baggrund i dette.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt er det fornuftigt at stege skånsomt i raps- el. olivenolie og tage ca 1g fiskeolietilskud, hvis der ikke jævnligt spises fisk. Skal det være meget mere præcist skal du analysere hvor meget du spiser af de forskellige fedtsyrer over en periode og ændre indtaget med baggrund i dette.

Er det så forkert, hvis man tager 10-15g fiskeolie om dagen i forbindelse med diæt(cut)?

Link to comment
Share on other sites

Den mængde, hvis indtaget i længere perioder, kan være potentielt farligt.

På hvilken måde?

Jeg er ellers flere gange blevet fortalt, at 10-15g fiskeolie om dagen, vil hjælpe med at smide fedtet(over en længere periode, og hvis man er i kalorieunderskud, selvfølgelig) ?

edit: typo

Edited by Nick_91
Link to comment
Share on other sites

Potentielt farligt, kan selvfølgelig dække over meget - men jeg har da en tendens til at give Stubbe ret ...

De sidste ordenlige forsøg jeg har set på, har der dog været brugt 25-30g EPA/DHA og resultatet var det var "well tolerated without adverse bleeding effets" (jeg sidder ikke med kilderne nu, men jeg er ret sikker på jeg husker rigtigt, de blev smidt op af Mike Roussell, da han diskuterede imod Polquins anbefalinger af megadoser, men der skal siges at jeg også har set forsøg igennem årene der har været meget lavere - men så vidt jeg HUSKER vurderede jeg forsøgs opstillingen, bearbejdningen af dataen, konklussionerne osv, i det nævnte til at være blandt de bedre. det er altså et stykke tid siden, og jeg køre rent på hukommelsen lige nu - det man altså bare lige skal huske på, er at resultatet altså kan variere voldsomt i den slags undersøgelser, alt efter en HEL masse faktore, folk måske slet ikke tager hensyn til, når de bare prøver på at gøre forsøget efter.)

Men nu er spørgsmålet jo så heller ikke blot om det er akut farligt eller ej, men også long term effekt, og selvfølgelig om der overhovedet REELT er nogen gavnlig virkning. Det er klart at fylde sig med perioxider, toxider, harsket fedt osv, fra fiskeolie kapsler osv, næppe er anbefalelsesværdigt i de doser, SLET ikke over langt tid... Og så handler det selvfølgelig i sidste ende, om den reele fedtfordeling i blodet. Altså også om hvilket andet fedt man indtager .... 10-15 gram fiske olie, er foreksempel tit brugt i relativ kortvarige PSMF forsøg, hvor der brændes STORE mængder kropsfedt, det er altså en hel anden situation, end et cut på et halvt kg per uge, hvor man vælger fiske olie som eneste fedt kilde (det giver sig selv at det ikke kan anbefales?)...

Store N3, doser kan bruges KORTVARRIGT, hvis det er af ordentlig kvalitet, til at genoprette en meget MEGET skæv fedtballance, men derefter, er det selvfølgelig ikke smart at fortsætte med...

Jeg har altid godt kunne lide Jørgen Storms praksis, under alm. vilkår, det er også klart det der har givet de absolut bedste målinger, når der har været målt på klienters biomakøre osv.

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg oppe på et fedtindtag omkring 200g på ikke træningsdage. Nogen bud på hvordan man bedst kan strukturere fordelingen her?

Jeg ville personligt dække med, lidt udos(jeg ved der er mange, og udo selv anbefaler, i fedt mængder som det du snakker om, omkring 4 spk, altså 4 x en 13 gram), (evt. supleret med lidt fiskeolie(eller bedre men dyere kril olie), lidt gla, hvis det er nødvendigt), selvfølgelig gode kost kilder (hvis din diæt tillader det?) gode nødder, avdokado, so on - og ellers så ville jeg ty til den ekstra jomfru olivenolien, der er en rimelig sikker og god kilde også i store mængder så længe det ikke fucker din samlede fedtfordeling op, så det må du selvfølgelig regne lidt på - så vidt jeg husker det, så bryder du dig ikke om smagen af olivenolie? jeg elsker det selv - men du kan jo altid kammuflere smagen i mad, eller med en smags skjuler - og igen, selvfølgelig skal det hele kalkuleres med det fedt du i forvejen spiser i din diæt, jeg ville nok skyde på en fordeling i omegen af 1:4 og 1:3.

Husk at logge dine resultater osv, få så mange test der er mulige for dig, og se om det reelt, overhovdet er hensigtsmæssigt for dig, med de fedtmængder.

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt dække med, lidt udos(jeg ved der er mange, og udo selv anbefaler, i fedt mængder som det du snakker om, omkring 4 spk, altså 4 x en 13 gram), (evt. supleret med lidt fiskeolie(eller bedre men dyere kril olie), lidt gla, hvis det er nødvendigt), selvfølgelig gode kost kilder (hvis din diæt tillader det?) gode nødder, avdokado, so on - og ellers så ville jeg ty til den ekstra jomfru olivenolien, der er en rimelig sikker og god kilde også i store mængder så længe det ikke fucker din samlede fedtfordeling op, så det må du selvfølgelig regne lidt på - så vidt jeg husker det, så bryder du dig ikke om smagen af olivenolie? jeg elsker det selv - men du kan jo altid kammuflere smagen i mad, eller med en smags skjuler - og igen, selvfølgelig skal det hele kalkuleres med det fedt du i forvejen spiser i din diæt, jeg ville nok skyde på en fordeling i omegen af 1:4 og 1:3.

Er ikke på diæt, men har svært ved at slippe det pga. overvægt så længe. Levet pt. efter John Beradis Massive Eating, så på ikke træningsdag er det prot + carb til morgenmad og så kun prot + fedt resten af dagen.

Du husker ganske rigtigt med olivenolien. Som det er nu får jeg fedt fra: Det der er i havregryn om morgenen, hørfrøolie, fiskeolie, mandler, pistacie, peanuts, solsikkefrø samt en smule af følgende: æggeblommer, valnødder, græskarkærner, mørk sukkerfri chokolade og sukkerfri marcipan her til jul. Basalt lever jeg at det samt kvark, kød, æg og grønsager. Ville gerne finde en lidt billigere fedtkilde, da der pt. ryger minimum 200g nødder dagligt.

Det er basalt kun mængden af hørfrøolie og solsikkekerner jeg er opmærksom på, da det er dem der nemmest skævvrider O3/6 balancen. Nogen god ide til hvordan jeg ellers kan strukturere indtaget?

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Er ikke på diæt, men har svært ved at slippe det pga. overvægt så længe. Levet pt. efter John Beradis Massive Eating, så på ikke træningsdag er det prot + carb til morgenmad og så kun prot + fedt resten af dagen.

Du husker ganske rigtigt med olivenolien. Som det er nu får jeg fedt fra: Det der er i havregryn om morgenen, hørfrøolie, fiskeolie, mandler, pistacie, peanuts, solsikkefrø samt en smule af følgende: æggeblommer, valnødder, græskarkærner, mørk sukkerfri chokolade og sukkerfri marcipan her til jul. Basalt lever jeg at det samt kvark, kød, æg og grønsager. Ville gerne finde en lidt billigere fedtkilde, da der pt. ryger minimum 200g nødder dagligt.

Det er basalt kun mængden af hørfrøolie og solsikkekerner jeg er opmærksom på, da det er dem der nemmest skævvrider O3/6 balancen. Nogen god ide til hvordan jeg ellers kan strukturere indtaget?

Nu må man jo ikke reklamere for tilskud - men jeg ville som sagt, nok prøve med en smags skjuler ... du får lige en pm :innocent:

Mvh

Helio

Link to comment
Share on other sites

Potentielt farligt, kan selvfølgelig dække over meget - men jeg har da en tendens til at give Stubbe ret ...

De sidste ordenlige forsøg jeg har set på, har der dog været brugt 25-30g EPA/DHA og resultatet var det var "well tolerated without adverse bleeding effets" (jeg sidder ikke med kilderne nu, men jeg er ret sikker på jeg husker rigtigt, de blev smidt op af Mike Roussell, da han diskuterede imod Polquins anbefalinger af megadoser, men der skal siges at jeg også har set forsøg igennem årene der har været meget lavere - men så vidt jeg HUSKER vurderede jeg forsøgs opstillingen, bearbejdningen af dataen, konklussionerne osv, i det nævnte til at være blandt de bedre. det er altså et stykke tid siden, og jeg køre rent på hukommelsen lige nu - det man altså bare lige skal huske på, er at resultatet altså kan variere voldsomt i den slags undersøgelser, alt efter en HEL masse faktore, folk måske slet ikke tager hensyn til, når de bare prøver på at gøre forsøget efter.)

Men nu er spørgsmålet jo så heller ikke blot om det er akut farligt eller ej, men også long term effekt, og selvfølgelig om der overhovedet REELT er nogen gavnlig virkning. Det er klart at fylde sig med perioxider, toxider, harsket fedt osv, fra fiskeolie kapsler osv, næppe er anbefalelsesværdigt i de doser, SLET ikke over langt tid... Og så handler det selvfølgelig i sidste ende, om den reele fedtfordeling i blodet. Altså også om hvilket andet fedt man indtager .... 10-15 gram fiske olie, er foreksempel tit brugt i relativ kortvarige PSMF forsøg, hvor der brændes STORE mængder kropsfedt, det er altså en hel anden situation, end et cut på et halvt kg per uge, hvor man vælger fiske olie som eneste fedt kilde (det giver sig selv at det ikke kan anbefales?)...

Store N3, doser kan bruges KORTVARRIGT, hvis det er af ordentlig kvalitet, til at genoprette en meget MEGET skæv fedtballance, men derefter, er det selvfølgelig ikke smart at fortsætte med...

Jeg har altid godt kunne lide Jørgen Storms praksis, under alm. vilkår, det er også klart det der har givet de absolut bedste målinger, når der har været målt på klienters biomakøre osv.

Mvh

Helio

Synes det lyder tvilvsomt at der er lavet kliniske studier på raske personer med brug af doser på 25-30g EPA/DHA. Du må meget gerne kigge efter studiet/erne og referere det/dem.

Hvilke kriterier benytter du til at vurdere kliniske studier?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke på diæt, men har svært ved at slippe det pga. overvægt så længe. Levet pt. efter John Beradis Massive Eating, så på ikke træningsdag er det prot + carb til morgenmad og så kun prot + fedt resten af dagen.

Du husker ganske rigtigt med olivenolien. Som det er nu får jeg fedt fra: Det der er i havregryn om morgenen, hørfrøolie, fiskeolie, mandler, pistacie, peanuts, solsikkefrø samt en smule af følgende: æggeblommer, valnødder, græskarkærner, mørk sukkerfri chokolade og sukkerfri marcipan her til jul. Basalt lever jeg at det samt kvark, kød, æg og grønsager. Ville gerne finde en lidt billigere fedtkilde, da der pt. ryger minimum 200g nødder dagligt.

Det er basalt kun mængden af hørfrøolie og solsikkekerner jeg er opmærksom på, da det er dem der nemmest skævvrider O3/6 balancen. Nogen god ide til hvordan jeg ellers kan strukturere indtaget?

Er du opmærksom på at flere af disse fedtkilder i "store" mængder kan være skadelige?

Link to comment
Share on other sites

http://www.altomkost.dk/Services/Nyhedsrum...r_og_horfro.htm

Mindes også at der har været noget med græskarkerner, men kan ikke lige finde noget med en hurtig søgning.

Der står bare at man skal undgå skaldelene ved hørfrø og solsikkekerne, hvilket jeg godt vidste. Spiser ikke hørfrø, men hørfrøolie. Solsikkekerner får jeg ikke meget af.

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder tvilvsomt at der er lavet kliniske studier på raske personer med brug af doser på 25-30g EPA/DHA. Du må meget gerne kigge efter studiet/erne og referere det/dem.

Hvilke kriterier benytter du til at vurdere kliniske studier?

Normalt har jeg ekstremt klæbe hjerne, men af underlige årsager husker jeg faktisk ikke alle detaljerne, i de omtalte studier, så jeg kan selvfølgelig heller ikke huske præcist hvilke kriterier jeg har vurderet det på, det er efterhånden et stykke tid siden, men jeg husker at resultaterne faktisk overraskede mig i forhold til det materiale jeg før har boret i på området (og jeg var godt bekendt med studierne fra grønland osv. i forvejen) - og det tvivler jeg på, at jeg ville havde gjort, hvis forsøgsopstillingen mm. havde været til at lukke op og skide i - jeg er trods alt uddanet i erkendelsesteori, videnskabsteori og videnskabsfilosofi, på filosofistudiet Århus Uni (jeg startede på uddanelsen for år tilbage af selvsamme årsag, netop fordi jeg bla. ville være en ekspert i at tolke viden, især på det her område), så jeg ved skam godt hvordan en ordentlig forsøgt opstilling ser ud, og hvordan en ordentlig bearbejdning, og tolkning af data ser ud :)

Dermed siger jeg som sagt, selfølgelig ikke, at konklussionen af studiet, er ens betydende med at det er sikkert at indtage de mængder, slet ikke med en eller anden vilkårlig fiskeolie, så godt husker jeg som sagt ikke forsøget. Det var vidst bestemt heller ikke det jeg skrev!

Jeg skal nok skaffe studierne til dig Stubbe, men det kommer MULIGVIS til at tage lidt tid, da jeg skal spørge de personer jeg fik dem af i første omgang - jeg har simpelthen ikke tid til at pubmede efter dem lige nu osv, jeg mistede en computer som jeg vidst også skrev om herinde på mol for kort tid siden, hvor store dele af alt sådan noget var parkeret på.. det er jo så pisse ærgeligt når man lige står og skal bruge det, men sådan er det jo desværre ofte - så lige nu venter jeg på at få fat i en hd skuffe jeg kan smide den gamle bærbare hd på, og forhåbentligt kan en masse arbejde redes - men jeg skal som sagt nok prøve på at skaffe studierne før, så vi reelt kan se på kvaliteten af dem, hvad de reelt betyder osv.

Jeg plejer atid at holde det her for mig selv - netop for ikke at misinformere, eller blive misforstået! Men når det kommer til stykket, så må jeg indømme at jeg har meget svært ved at give mit bud, på hvad der optimale doser af N3, ud over alle de klassiske studier og anbefalinger som alle vel efterhånden kender - jeg har også fået uhyrlig svært ved desideret at give et bud på hvornår der ligger en potentiel fare som du snakker om - men så må man selvfølgelig også anbefale en dosis, der ligger under den højeste dosis man er absolut sikker på, det giver sig selv, og det er også det jeg har gjort her i tråden ... jeg tvivler bare VOLDSOMT, på at de tit nævnte doser på 3 gram N3 osv der opgives i de større officielle retningslinjer, skulle være hverken sikkerheds grænsen, ej heller det optimale gennemsnits indtag for atleter (men det er selvfølgelig uheldigt at jeg nævner det her i et offentligt forum, når der også er ikke fagfolk til stede, så jeg understreger lige, at det ikke er en anbefaling til noget som helst) - især det første, altså sikkerheds grænsen, giver simelthen ingen mening, blot set i forhold til det vi kender til menneskets historie, såvel som kendskabet til specifikke befolknings grupper (og ja jeg ved godt det er meget, dårlig evidens, når det handler om at fastslå desiderede fakta, eller udlede specifkke data, ikke destomindre, kan det sagtens give et hint om noget, er helt ude i skoven - jeg er også uddanet i filosofisk antropologi, igen en del af filosofi uddanelsen, og jeg kan huske at havde snakket med en professor i antropologi, med tilknytning til klinisk ernæring, som rent faktisk snakkede om forhold i fortiden på helt op til 1:1, råvarene var selvfølgelig sikkert osse helt anderledes dengang, og det er selvfølgelig kun estimater og totale gæt, og jeg husker det endog også som noget meget vagt noget - og det er efterhånden nogle semestre siden, men det støtter bare min fornemmelse, af at N3 grænserne muligvis er sat voldsomt lave) - anyways der er helt sikkert også regnet med noget der ligner en 3 x absolut sikkerheds dosis, på de absolut værst tænkelige kilder osv. i de fleste officielle anbefalinger så vidt jeg husker rent på ryggraden? Hvilket jo er rent logik, hvis det handler om alm, og generelle anbefalinger, hvor man skal være sikker på at ingen kommer til skade - det samme gør man som bekendt også inde for farmaceut verdenen, så folk ikke kommer til at tage livet af sig selv, når de har glemt præcist hvor mange kodimagnyler de har indtaget osv.

Mvh

Helio

Link to comment
Share on other sites

Det er bl.a. beskrevet i NNR og USA dietary guidelines.

Der er stor forskel på hvad studier har vist, så om det er dig eller din nabo der er heldig ikke at blive påvirket af en stor mængde er usikkert at sige ;-)

Det der er måske en lidt voldsom, og på grænsen til farvet måde at begynde at stille det op på? ... altså jeg syntes princible of charity må gå begge veje, hvis man skal forsøge at tolke data og argumenter, ordentligt.

At to studier viser noget forskelligt, betyder ikke at to forskellige personer, hver oplever henholdsvis, resultatet af det ene studie, og den anden af det andet. osv. det giver selvfølgelig sig selv - Det er noget andet, hvis man kommer frem til, at den aktuelle sandhed, for de fedt kilder Pauli indtager, viser sig, at påvirker 50% som du snakker om - har man to studier der viser noget forskelligt, for de samme fødevare, og man ikke kan fastslå hvad der er fakta, så viser det blot at man har en stor usikkerhed på hvad der reelt ER fakta - de to ting er selvfølgelig vidt forskellige. Selv om jeg selvfølgleig er sikker på du har en ide med at skrive som du gør, du er jo en cool gut - så syntes jeg altså ikke metoden med at stille noget op på den måde er helt fin i kanten - heller ikke selv om man gør det i folks bedste interesser...

Mvh

Helio

Link to comment
Share on other sites

1. "uddanet i erkendelsesteori, videnskabsteori og videnskabsfilosofi, på filosofistudiet Århus Uni" Nu er dette studie, og heller ikke de nævnte fag, kendte for at give nogen god grundig baggrund for at vurdere og tolke sundhedsvidenskabelige studier. Men du kan da referere til de lærebøger som i har gennemgået på studiet vedr. emnet.

2. Finder du engang studiet vil jeg gerne se det.

3. "At to studier viser noget forskelligt, betyder ikke at to forskellige personer, hver oplever henholdsvis, resultatet af det ene studie, og den anden af det andet. " Nej ikke nødvendigvis, men det kan heller ikke udelukkes. Nu var det ganske vist sagt i sjov, men der kan tænkes flere situationer hvor dette er muligt afhængig af studiedesign, mm. i studierne på området.

ps. du er sikkert også en cool gut.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

1. ANDEN TRÅD:

Først vil jeg lige henvise til tråden "Forskellige olier", som - efter min mening - er en af de mest seriøse og bedste tråde om fedt.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=44776

De mest pjattede indlæg blev heldigvis slettet i den anden tråd.

I den anden tråd står der en masse om mine tanker. Derfor vil jeg henvise til den anden tråd og så gøre dette indlæg rimelig kort. Så gentager jeg jo ikke mig selv så meget.

2. N-3-KVOTEN:

I den anden tråd kan man læse, at jeg mener, at man ikke skal overskride sin n-3-kvote på 3 E%. (E% er energiprocent. Det vil sige procent af fødens og tilskuds samlede energi).

Det er ikke nødvendigvis usundt at overskride de 3 E%. Men det er ihvertfald ikke optimalt med vores nuværende viden.

3. JØRGEN STORMS ARTIKEL:

M.h.t. Jørgen Storm adskiller Heliotropen og jeg mig fra hinanden. Heliotropen er som reglen positiv overfor Jørgens Storms skriverier. Jeg er derimod negativ, da jeg mener, at JS er unuanceret. Personligt synes jeg, at JS tit er for pjattet, men det er selvfølgelig en smagssag. Læserne vil være bedre tjent med at læse mine eller andres indlæg.

4. HELIOTROP:

Heliotrop, du skriver: "Jeg er trods alt uddanet i erkendelsesteori, videnskabsteori og videnskabsfilosofi, på filosofistudiet Århus Uni".

På den ene side har du vel lært noget om statistik m.m., som er godt at lære. Så respekt for det.

PÅ den anden side har det vel ikke et hak med ernæring at gøre (?). Så det giver dig vel ikke indsigt i ernæring.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære og ernæring. Det meste på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Den mængde, hvis indtaget i længere perioder, kan være potentielt farligt.

Gælder det også hørfrøolie?

Jeg får indimellem, når jeg supplerer med hørfrøolie ca. 60g/uge fordelt over dagene, men er det en unødvendig overdosering? Jeg tager det ikke på dage, hvor jeg spiser fisk, og ellers er mine primære fedtkilder havregryn, rugbrød og sekundært det, der er i det kød jeg spiser, og hvis jeg spiser en smule nødder.

Jeg gider ikke købe Udo's og andre fancy blandinger, da jeg synes det er for dyrt, og jeg gider heller ikke bruge en masse energi på at købe 1000 forskellige olier, men tænkte, at hørfrøolie-approach'en er bedre end ingenting?

Link to comment
Share on other sites

Gælder det også hørfrøolie?

Jeg får indimellem, når jeg supplerer med hørfrøolie ca. 60g/uge fordelt over dagene, men er det en unødvendig overdosering? Jeg tager det ikke på dage, hvor jeg spiser fisk, og ellers er mine primære fedtkilder havregryn, rugbrød og sekundært det, der er i det kød jeg spiser, og hvis jeg spiser en smule nødder.

Jeg gider ikke købe Udo's og andre fancy blandinger, da jeg synes det er for dyrt, og jeg gider heller ikke bruge en masse energi på at købe 1000 forskellige olier, men tænkte, at hørfrøolie-approach'en er bedre end ingenting?

Der er vel omkring 50% N3 fedtsyrer i hørfrøolie, så det blir omkring 30g + det løse fra fisk, mm. Jeg synes at det er en unødvendig mængde.

Hørfrøolie er fint. Det kunne også gøres med fiskeolie + raps el olievenolie, hvilket jeg normalt foretrækker.

Jeg vil personligt ikke gå over 2-3g N3 dagligt uden en god grund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share