Slædepatruljen Sirius


Shesper
 Share

Recommended Posts

Hej,

mener engang at have læst kravene til sirius patruljen på forsvarets hjemmeside. Men disse er af en eller anden grund fjernet.?

Så vidt jeg husker mindede de fysiskekrav rimeligt meget om kravene der stilles ved optagelse til jægerkorpset og frømandskorset. Er der nogen der ved mere om de specifikke fysiske krav til sirius patruljen?

på forhånd tak, Shesper :smile:

Edited by Shesper
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tog dig bedre tid til at læse, ville du opdage at der ikke står noget om nogen fysiskekrav.

Jeg tænker bronzecirkler og coopers løbetetst den slags :wink:

Du kunne også selv bruge lidt tid på at kigge efter det - det tog mig 3 min at finde

Adgangskrav

* at du er mellem 20 og 30 år.

* at du har aftjent din værnepligt.

* at du på sessionen er blevet erklæret Egnet.

* at du er ugift.

* at du uden korrektion har synsstyrke på minimum 6/9 (bedste øje) og 6/18 (dårligste øje).

* at du ikke er afhængig af briller eller kontaktlinser.

* at du har normalt farve- og nattesyn.

* at du ikke har generel hørenedsættelse.

* at du har et velholdt tandsæt uden udtagelig protese.

* at du kan sikkerhedsgodkendes.

fra http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddannelse...ljenSirius.aspx

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også selv bruge lidt tid på at kigge efter det - det tog mig 3 min at finde

Adgangskrav

* at du er mellem 20 og 30 år.

* at du har aftjent din værnepligt.

* at du på sessionen er blevet erklæret Egnet.

* at du er ugift.

* at du uden korrektion har synsstyrke på minimum 6/9 (bedste øje) og 6/18 (dårligste øje).

* at du ikke er afhængig af briller eller kontaktlinser.

* at du har normalt farve- og nattesyn.

* at du ikke har generel hørenedsættelse.

* at du har et velholdt tandsæt uden udtagelig protese.

* at du kan sikkerhedsgodkendes.

fra http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddannelse...ljenSirius.aspx

Kan godt være jeg har formuleret det lidt kludret fra starten af :dry:

men det jeg er lidt nysgerrig efter at vide er som følger: "hvad forventes/kræves der af ens fysiske form til optagelse ved sirius patruljen" ? ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror os jeg ringer ind. Tænkte bare at der garanteret var nogen herinde der garanteret vidste det :smile:

Søren W: nej er ik i forsvaret endnu, men værnepligten er jo også kun 4måneder, så hvis jeg skulle træne inden ville det jo være lækkert nok at vide det på forhånd hehe :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Interview med Flemming Bjørnskov

Alder: 24 år

Uddannelse: Sirius-patruljen.

Lige så længe jeg kan huske, har jeg været fascineret af Grønland. Jeg kan huske, at vi havde emneuge om Grønland i folkeskolen, og det gjorde bestemt ikke min interesse for landet mindre. Særligt ikke da jeg i den forbindelse hørte om Sirius-patruljen. Det kunne jeg godt tænke mig. Da jeg så aftjente min værnepligt, dukkede tanken om at komme i Sirius-patruljen op igen. Jeg har altid været fascineret af Grønlands natur og den ekstreme påvirkning, den har på alt. Og som det friluftsmenneske jeg er, ville jeg gerne til Grønland.

Vi har lige været fire uger på Grønland, og det har været en kæmpeoplevelse - nok den største oplevelse på uddannelsen endnu. Første uge gik med tilvænning og lære at navigere efter kort og kompas og lignende. Den anden uge var en overlevelsesuge. Her skulle vi klare os med det, vi kunne skyde. Vi havde fået tilladelse til at nedlægge en moskusokse, og vi fik ram på en på tredjedagen. De to sidste uger kørte vi med pulk ud over isen og sov i telt. Vi skulle også løbe hundrede kilometer på langrendsski. Det var en fantastisk tur, og jeg er parat til at tage af sted igen med det samme.

Jeg glæder mig til mine to år i Sirius-patruljen på Grønland, når jeg er kommet igennem uddannelsen. Jeg har ingen betænkeligheder ved at være af sted så længe. Selvfølgelig kommer jeg til at savne venner og familie, men Sirius trækker mere. Jeg ved godt, at jeg skærer to år af min ungdom, hvor mine venner går i byen og så videre herhjemme i Danmark. Men jeg får nogle helt andre oplevelser med i bagagen. Når jeg kommer hjem, vil jeg måske læse videre. Men de to år på Grønland kan ændre mig så meget, at jeg måske skal noget helt andet.

Kunne de ikke have skrevet det der interview om, så det ikke havde ordlyden af et postkort fra sommerlejr i 5. klasse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror os jeg ringer ind. Tænkte bare at der garanteret var nogen herinde der garanteret vidste det :smile:

Søren W: nej er ik i forsvaret endnu, men værnepligten er jo også kun 4måneder, så hvis jeg skulle træne inden ville det jo være lækkert nok at vide det på forhånd hehe :bigsmile:

Hvorfor vil du i sirius? Er du et udpræget naturmenneske eller synes du bare at det hele virker så spændende?

Jeg vil umiddelbart tro, at rekrutteringen til sirius, ligesom alle andre "specielle" enheder i forsvaret, kræver erfaring.

Jeg blev færdig i fredags med værnepligten og lad mig løfte tæppet for en lille hemmelighed: Den ekspertise det kræver at være i en patrulje på Grønland får man ikke af at overnatte et par nætter i dansk kulde.

Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, tegne HRU eller finde dig en sergent-uddannelse før du får store planer om at komme til Grønland med sirius. Men hvem ved, måske tager jeg fejl. . .

Link to comment
Share on other sites

Synes også ligesom Kristoffer88 at du skal prøve at se om Forsvaret overhovedet er dig, og at du kan arbejde i det system.

"De fleste" øverstbefalende anbefaler altid at man tager en HRU for at få noget god ballast til fremtiden.

Apropos, så tror jeg vist kun at én som har søgt efter sin aftjent værnepligt om at blive jæger, og nåede længere end 1.del/kursus/tur.

Havde forresten en kammerat da jeg var inde, som nu er ved GHR, han regner stærkt med at blive den første færing, der bliver jæger - så husk lige hvor I hørte det først :superman:

PS. Da jeg var på SYHJ kursus i AAlborg var det nye hold af Sirius folk på kasernen, klar til at blive sendt afsted. Udover dem var der også en kok, der skulle med - det kunne jo være en nødplan? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share