Behov for et trænings program.


FoolzRailer
 Share

Recommended Posts

Hej hej,

Jeg er en fyr på 19år som godt kunne tænke sig at tabe en smule overflødige kilo :) Jeg har en plan om at melde mig ind i motionscentreret her i byen og derefter begynde at træne for at tabe mig, dog mest løb og cykling, da jeg på samme tid gerne skulle komme i nogenlunde form. Det hele skyldes egentlig at jeg er blevet indkaldt som værnepligtig og det går jo ikke hvis jeg sakker bagefter ;)

Lige pt. vejer jeg 88kg og er 181cm høj, så det ligger noget over det jeg gerne vil lægge på hvilket er omkring de 80kg +/-, for at kunne nå det skal dette gerne kunne gøres inden for 8uger. Jeg ved en ting med sikkerhed og det er at mine kostvaner ikke har været de mest sunde, da de 88kg ligger lige over bæltestedet, så det er noget jeg skal have lavet om på.

Det jeg tænkte på var om i har nogle gode forslag til, hvordan jeg burde spise (ren salat og kød? :P) og hvor meget motion jeg burde dyrke om dagen for at nå mit mål, lige pt. har jeg masser af fritid til at gå i gang med det her, dog skal det siges at jeg ikke har dyrket motion i et stykke tid :nonono:

Jeg har ikke behov for at styrke armmusklerne særlig meget da jeg i forvejen er stærk nok (min egen mening ;)) Så det er mest et vægttab og en bedre kondition som jeg går efter.

Alle forslag er velkomne! :)

Mvh

Jens

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Hvis, du ikke har dyrket motion i et stykke tid er dat bare at starte stille op, og så ellers lytte til kroppens signaler. Du kan stille og roligt putte mere og mere på, din krop skal nok sige til når det er nok.

Mht. kost så er det bare med at høvle en masse proteiner ned, spise fedtfattigt og undgå hurtige kulhydrater sum sukker, lyst brød og pasta, kartofler, ris osv. Om ikke andet så bare begrænse det lidt.

Du kan jo begynde med at træne en 3-4 gange om ugen, og se hva kroppen siger til det. Hvis det er bæltestedet der er the issue, så kan det hjælpe at lave en masse maveøvelser. Man kan ikke punktforbrænde fedtet væk ved at gøre det, men musklerne strammes op og hiver maven på plads, når fedtet efterhånden forsvinder. Men det skal der alm. konditionstrænng til at klare....løb, cykling osv som du nævner.

Du skriver du ikke har brug for mere styrke.....det er også fint nok....men jo større muskelmasse du har, jo højere forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Nat

Skal du i special tropperne eller hvad. Ellers mener jeg ikke umiddelbart, du får problemer med at følge med i Forsvaret. Da jeg var inde (2 års uddannelse til officer af serven) var problemer, at der ikke var træning nok. Min form blev hurtig elendig. Måske har det ændret sig siden da (1997-99), selvom jeg tvivler på det.

Som du kan se her:

Loebesiden.dk - Udregn BMI

er dit BMI lige højt nok, så med mindre din muskelmasse er langt over normalen, så er det nok en god ide udfra et rent sundhedsmæssigt synspunkt at smide nogle kilo. Du bør i hvertfald ned på under 82 kg for at ligge i kategorien "normal vægtig".

Jeg kan selv anbefale løb - det er gratis og en af de mest effektive måder at forbrænde energi på og derved tabe sig. Og hvis du skal kunne noget indenfor forsvaret, der har med kondition at gøre, så er det løb - med mindre det er frømandskorpset, du skal starte hos - men hov, de løber da vidst også ;) Drop derfor cyklen og kom ud at løbe, inden du skal ind!

Hvis du ikke lige er i løbeform, så start evt. med 3 x 5 km om ugen i 3 uger og 3 x 7 km i 3 uger. Pas på ikke at løbe for meget for hurtigt, da det kan give overbelastning, og det er jo ikke det, du ønsker under opstart i forsvaret! De dage hvor du ikke løber kan du med fordel gå en tur på 1-1.5 time. Det vil ikke overbelaste din krop men give en rimelig stor forbrænding og dermed vægttab.

Omkring kost, så er det jo "bare" at skære ned på den daglige indtagelse og undgå for meget fedt. Nu ved jeg ikke, hvor meget "control freak" du er, men en simpelt måde at tabe sig på kunne i dit tilfælde være at indtage en god stabil morgenmad fx. en portion havregryn med rosiner og mælk, en frokost bestående af 2 stykker rugbrød m. magert pålæg kombineret med nogle grøntsager fx. gulerødder, salat el.lign., et par mellemtider med 2-3 stykker frugt og en enkelt mindre portion til aftenmåltidet af hvad der byder sig - prøv dog at undgå for fede ting! Hovedreglen er 1/3 kød, 1/3 grøntsager og 1/3 stivelse fx. pasta/kartofler/ris.

Drop proteinkur og alt det andet halløj. Det er ikke vejen frem! Der er ikke noget hokus-pokus ved at tabe sig. Det handler blot om at forbrænde mere, end der indtages!

Og så må du have held og lykke med forløbet i Forsvaret. Det er jo en fed tid, man aldrig glemmer.

TS

Loebesiden.dk - gode råd om løb

Edited by t_skytte
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share