Inflammation, scener og av


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey guys,

Jeg har gennem længere tid trænet Bjj 2 gange om dagen og sluttet af med en god omgang styrke træning i fitness centret om aftenen.

Sådan har det stået på i godt et år og jeg har kunnet mærke en del utilfredshed fra mine scener, specielt mine albuer.

Det er dog lykkedes mig at holde inflammationen og smertene på afstand ved at spise en masse fiske olie og lave noget cryo terapi på de ømme områder.

De sidste 3-4 mdr har dog stået på bjj 3-4 gange om dagen og jeg kan mærke at jeg har nået grænset for hvad jeg kan tilbyde min krop, hvilket jo er ret træls da jeg er nødt til at udelukke styrke træningen.

Den sidste måneds tid har jeg skruet op for indtaget af fiske olie så jeg ligger på ca 15g om dagen, 2g glukosamin og forsat cryo behandling efter træningen.

Sagen er bare at jeg gerne vil kunne presse styrke træningen ind til sidst, men så længe mine led og scener er så ømme er det simpelthen ikke muligt og da bjj'en har første prioritet er det bare bad luck..

Men, jeg ved at der må være andre atleter som træner en masse og også render rundt med lignende irriterede scener og led, men hvad gør de/i for at komme det til livs eller for at holde det tilbage ?

Jeg har overvejet at skruge op for fiske olien i en periode, måske 30g pr dag for at se om det skulle have en effekt.

Nå, men jeg er meget interesseret i at høre om i har nogle gode råd af den ene eller anden slags!

Link to comment
Share on other sites

Hey guys,

Jeg har gennem længere tid trænet Bjj 2 gange om dagen og sluttet af med en god omgang styrke træning i fitness centret om aftenen.

Sådan har det stået på i godt et år og jeg har kunnet mærke en del utilfredshed fra mine scener, specielt mine albuer.

Det er dog lykkedes mig at holde inflammationen og smertene på afstand ved at spise en masse fiske olie og lave noget cryo terapi på de ømme områder.

De sidste 3-4 mdr har dog stået på bjj 3-4 gange om dagen og jeg kan mærke at jeg har nået grænset for hvad jeg kan tilbyde min krop, hvilket jo er ret træls da jeg er nødt til at udelukke styrke træningen.

Den sidste måneds tid har jeg skruet op for indtaget af fiske olie så jeg ligger på ca 15g om dagen, 2g glukosamin og forsat cryo behandling efter træningen.

Sagen er bare at jeg gerne vil kunne presse styrke træningen ind til sidst, men så længe mine led og scener er så ømme er det simpelthen ikke muligt og da bjj'en har første prioritet er det bare bad luck..

Men, jeg ved at der må være andre atleter som træner en masse og også render rundt med lignende irriterede scener og led, men hvad gør de/i for at komme det til livs eller for at holde det tilbage ?

Jeg har overvejet at skruge op for fiske olien i en periode, måske 30g pr dag for at se om det skulle have en effekt.

Nå, men jeg er meget interesseret i at høre om i har nogle gode råd af den ene eller anden slags!

Selvom det nok ikke er det svar du søger: pause, træningsnedgang, restitution.

Din krop skriger jo på pause. Fiskeolie vil ikke hjælpe på genopbygningen af dine sener. Selvom andre atleter kan holde til træningen er det jo ikke sikkert du kan.

Link to comment
Share on other sites

Struktur din træning mere fornuftigt! Mere er ikke bedre!

Prøv at poste hvor du har skader... hvad det funktions mæssigt betyder... hvordan din træning er struktureret...hvad du laver af styrke...osv. Jeg tror ikke du kommer længere med kost tilskud.... men man kan gøre meget træningsmæssigt der nedsætter belastningen på leddene.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvis min personlige mening ellers har nogen interesse (har ikke tid til at pubmedde for tiden) så hold dig langt væk fra de 30g fiskeolie om dagen. Tror næppe det vil løse nogle af dine problemer, og 30g ren fiskeolie om dagen er ret ekstremt.

Prøv som laush siger at skrue lidt ned, evt. supplere med NSAID profylaktisk i stedet for pr. behov i en kortere periode hvis din mave kan holde til det. Der er ikke nødvendigvis evidens for brugen af nsaid på den måde, men synes det er et bedre bud end de 30g fiskeolie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet lidt med det i albueleddet. Kan stadig godt mærke lidt til tider. Jeg tog en uges fri fra træning og derefter skruede jeg lidt op for gentagelserne for en kort periode. Du kunne jo også lade være med at presse dig selv i samme grad til træning.

Jeg har ydermere en "stedmor" der er fys(og tilfældigvis har en voldsom trang til at sætte nåle alle steder, hver gang man piver). Det syntes jeg hjalp lidt midlertidigt. Har ikke rigtig forstand på hvad de nåle der påvirker, men det tog irritationen i et ar dage af gangen.

Du må self selv gøre op med dig selv, om du vil betale for en gang akkupunktur(går ikke ud fra at du også lige har en gratis til rådighed). Men lidt pause ville da nok ikke skade dig i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Har selv problemer med sene-inflammation i underarmen - prøvede også med godt med fiskeolie og et generelt højt indtag af sundt fedt (mandler, nødder, olivenolie, masser af fisk etc etc) uden noget som helst form for mærkbar effekt og 10 dage med 1.800 mg ibuprofen pr. dag gjorde heller ikke det store.

Det eneste der ser ud til at virke for mit vedkommende er hvile - hvilket er lidt problematisk, da jeg primært arbejder med mus og tastatur 8 timer om dagen :dry:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert, det er nok at hvile. Du risikerer bare, at skaden ikke forværres men heller ikke forbedres, og når du starter op igen, vil du være lige vidt.

En nedtrapning i træningen er selvfølgelig et must, men derudover skulle du overveje en form for behandling. Jeg har selv haft inflammation i skuldrene og seneskedehindebetændelse i håndleddene flere gange, og jeg har altid fået det til at gå (nogenlunde) væk med en kombination af ultra-lyd, tværmassage, Bio-Sport, udstrækning, genoptræningsøvelser, og evt. NSAID.

Link to comment
Share on other sites

Hvis min personlige mening ellers har nogen interesse (har ikke tid til at pubmedde for tiden) så hold dig langt væk fra de 30g fiskeolie om dagen. Tror næppe det vil løse nogle af dine problemer, og 30g ren fiskeolie om dagen er ret ekstremt.

Prøv som laush siger at skrue lidt ned, evt. supplere med NSAID profylaktisk i stedet for pr. behov i en kortere periode hvis din mave kan holde til det. Der er ikke nødvendigvis evidens for brugen af nsaid på den måde, men synes det er et bedre bud end de 30g fiskeolie.

Er det ikke et sidespor at supplere med NSAID? Det maskerer jo bare de symptomer kroppen har hvorfor achilles vil have tendens til at starte før tid. NSAID er jo så vidt jeg ved heller ikke på nogen måde anabolsk og demed vækstopbyggende hvilket kunne være en fordel. Med achilles træningsmængde er det jo nyttesløst at dæmpe inflammationen. Hvis der er inflammation og ikke tendinose (altså mere degenerative forandringer) er det simpelthen nødvendigt med restitution. Træning 3-4gange om DAGEN er utrolig meget (kommer selvfølgelig an på varighed/intensitet)

Link to comment
Share on other sites

Træner du BJJ 3-4 gange om dagen? Så kan jeg godt forstå, at du får ondt i din led, sener mm. Har selv haft de samme problemer - især med albuerne efter stævner osv. Har brugt både fiskeolie og NSAID, men vil også anbefale at skåne din krop lidt. Ellers ender du med kroniske skader = ingen BJJ. Du kan jo altid træne cardio osv. Hvis du virkelig ikke kan/vil droppe din BJJ kan du jo bare arbejde på dit guard-game - hvor du træner helt let med teknik/isolations træning. Det kan bestemt ikke skade. Tværtimod.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

BJJ er rigtig hårdt for senerne, leddene, ja, kroppen generelt. Det lyder ikke til at det fungere for dig at styrketræne på samme dag som du træner BJJ - kan du ikke styrketræne på de andre dage? Andre muligheder kunne være at lægge styrketræningen før BJJ - enten umiddelbart før eller om morgenen?

Omkring kosttilskud, så udover olie har det fungeret rigtig godt for mig at tage en blanding af MSM/Glucosamin/Chondroitin, min krop skriger nærmest efter det når jeg træner hårdt op til stævner.

Link to comment
Share on other sites

BJJ er rigtig hårdt for senerne, leddene, ja, kroppen generelt. Det lyder ikke til at det fungere for dig at styrketræne på samme dag som du træner BJJ - kan du ikke styrketræne på de andre dage? Andre muligheder kunne være at lægge styrketræningen før BJJ - enten umiddelbart før eller om morgenen?

Omkring kosttilskud, så udover olie har det fungeret rigtig godt for mig at tage en blanding af MSM/Glucosamin/Chondroitin, min krop skriger nærmest efter det når jeg træner hårdt op til stævner.

Virker det for dig? Synes der er lidt læse stof omkring hvordan det ikke har nogen særlig effekt....

Går ud fra MSM/Glucosamin/Chondroitin findes i en multi pille. Eller er de bedre seperart?

Link to comment
Share on other sites

Virker det for dig? Synes der er lidt læse stof omkring hvordan det ikke har nogen særlig effekt....

Går ud fra MSM/Glucosamin/Chondroitin findes i en multi pille. Eller er de bedre seperart?

Ja det fungere ret godt for mig. I perioder hvor jeg har meget hård kamp sparring mærker jeg det hvis jeg ikke får det. Men til styrketræning m.v. mærker jeg ikke nogen forskel.

Det findes både som multipille (også uden chondroitin) og også hver for sig. Jeg foretrækker i hvert fald at tage MSM og Glucosamin sammen.

Har du prøvet det?

Link to comment
Share on other sites

Mit net har været nede et stykke tid så det er rart at se så god en respons, thx guys and gals :4winkkiss:

Nu er det jo ikke sådan at træningen kun består af sparring, i så fald ville man nok ikke kunne holde til træning flere gange om dagen..

Det er en god blanding af både tekning og sparring..

Jeg er for nyelig begyndt at møde op en halv time før træningen og så tage et langt varmt bad for at få kroppen godt varm og afslappet.

Efterfølgende kører jeg en mobilitets rutine igennem og det mp siges at have hjulpet en del !

Jeg har før dopet mig med nsaid og selvom det virker fint så er det lidt en lappe løsning synes jeg, men jeg er iøvrigt en smule i tvivl om hvorvidt nsaids er anti inflammatorisk eller bare smarte nedsættende ??

Pearl : hvor stor en dosis tager du af MSM/Glucosamin/Chondroitin ?

Jeg har selv lige været ude af købe en spand og tager pt to om dagen.

Det er dog for tideligt at sige om det hjælper..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før dopet mig med nsaid og selvom det virker fint så er det lidt en lappe løsning synes jeg, men jeg er iøvrigt en smule i tvivl om hvorvidt nsaids er anti inflammatorisk eller bare smarte nedsættende

De er anti-inflammatoriske (deraf navnet :wink:) - men med fx Ibuprofen skal man op på relativt høje doser (>= 1.800 mg pr. dag) for at få en brugbar effekt.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Ja det fungere ret godt for mig. I perioder hvor jeg har meget hård kamp sparring mærker jeg det hvis jeg ikke får det. Men til styrketræning m.v. mærker jeg ikke nogen forskel.

Det findes både som multipille (også uden chondroitin) og også hver for sig. Jeg foretrækker i hvert fald at tage MSM og Glucosamin sammen.

Har du prøvet det?

Har prøvet MSM og Glucosamin, dog ikke på samme tid. Glucosamin virket lidt på min skulder men ikke meget. MSM husker jeg ikke meget af da det ikke blev intaget hverdag.

Jeg skal til at prøve en blanding af alle 3 som dig, da jeg har lidt slid i mine albuer fra styrketræning. Om det virker/lindre er så noget andet. Men så har man jo prøvet det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis min personlige mening ellers har nogen interesse (har ikke tid til at pubmedde for tiden) så hold dig langt væk fra de 30g fiskeolie om dagen. Tror næppe det vil løse nogle af dine problemer, og 30g ren fiskeolie om dagen er ret ekstremt.

Prøv som laush siger at skrue lidt ned, evt. supplere med NSAID profylaktisk i stedet for pr. behov i en kortere periode hvis din mave kan holde til det. Der er ikke nødvendigvis evidens for brugen af nsaid på den måde, men synes det er et bedre bud end de 30g fiskeolie.

NSAID profylaktisk, det er måske værd at nævne at brug af NSAID over en længere periode vil give en seriøs risiko for mavesår - noget mange læger glemmer at medregne når de "udskriver" NSAID

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før dopet mig med nsaid og selvom det virker fint så er det lidt en lappe løsning synes jeg, men jeg er iøvrigt en smule i tvivl om hvorvidt nsaids er anti inflammatorisk eller bare smarte nedsættende ??

Pearl : hvor stor en dosis tager du af MSM/Glucosamin/Chondroitin ?

Jeg har selv lige været ude af købe en spand og tager pt to om dagen.

Det er dog for tideligt at sige om det hjælper..

NSAIDs er lappeløsning - og både antiflammatorisk og smertenedsættende. Lade være med at tage dem i for lang tid ad gangen. Når jeg tager dem (efter en skade eller lign.) så gør jeg det f.eks. over 7-10 dage som en "kur", hvor jeg er meget meget forsigtig med træningen eller slet ikke grappler.

Hvor meget er der af hhv MSM/Gluco/Chon i det du tager? Jeg har prøvet at finde hvad den optimale mængde at tage er men har ikke fundet et entydigt svar. Men typisk omkring 2-4g/dagen fordelt over et par gange, og lidt mindre glucosamin end MSM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share