Arterie venøse iltdifference?


LarsBlaa
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er en gymnasie elev der er igang med at skrive en rapport om træningsplanlægning og støder hele tiden på ordet arterie venøse iltdifference og kan ikke finde ud af hvad det betyder helt præcis. Har prøvet at slå det op flere gange men kan ikke finde noget jeg kan bruge til noget. Er der nogen som gider skære det ud i pap for mig? Eller give mig et link eller noget der kan hjælpe mig?

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Her kommer den i pap :).

Arterierne er de kar, som fører blod (og dermed ilt) til vævet, og venerne dem, som fører blod fra vævet igen. Under blodets transport gennem kapillærerne i musklen diffunderer en del af ilten ud af karret og over i muskelcellen, hvor det bliver brugt til at lave energi. ydermere føres CO2 fra muskelcellen tilbage ud i kapillæren. pga. iltoptagelsen i musklen, vil der være et iltsvind fra arterieblodets iltkoncentration til det venøse blods iltkoncentration. denne differens er et udtryk for, hvor meget ilt musklen er i stand til at optage. en høj arteriovenøsiltdifferens er således et udtryk for høj iltoptagelse i musklen.

Håber det kunne hjælpe!

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg er en gymnasie elev der er igang med at skrive en rapport om træningsplanlægning og støder hele tiden på ordet arterie venøse iltdifference og kan ikke finde ud af hvad det betyder helt præcis. Har prøvet at slå det op flere gange men kan ikke finde noget jeg kan bruge til noget. Er der nogen som gider skære det ud i pap for mig? Eller give mig et link eller noget der kan hjælpe mig?

Ja tak det var en stor hjælp. Nu har jeg fattet det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share