HVAD ER UDO'S CHOICE


DenLilleLøfter
 Share

Recommended Posts

OK.. tager man så meget på af det??
Det afhænger af hvad man ellers spiser. De bidrager til bedre vækst af muslerne og generelt velvære.
Er der nogle der har nogle erfaringer!?!?

Jeg har ikke, men kender andre som har. Det er ihvertfald et kosttilskud som jeg skal have købt mig hurtigst muligt.

hvad koster det, og hvem forhandler det??!?!?
Det koster cirka. 200 kr for 500 ml, hvilket svarer til en måneds forbrug. Det forhandles af Matas, getbig(kun Perfect Balance) og div. helsekostbutikker.
-jeg går ud fra det er helt lovligt??

Det er det :)

Iøvrigt så kan du læse mere om essentielle fedtsyrer her:

Fedt nok? Livsnødvendigt og bedre træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige at jeg er ret positivt overrasket over Udo's Choice. Måske har jeg fået for lidt fedt i kosten tidligere, men de 3 spiseskefulde jeg får om dagen nu, har gjort at jeg har tabt mig en anelse, fået mindre tør hud, og så er mine led holdt op med at brokke sig så meget.

Og nej jeg forhandler det ikke og har ingen kommerciel forbindelse til Udo's ;)

Link to comment
Share on other sites

Bio-Sport og Udo´s Choice er ikke det samme.

Bio-Sport består af fiskeolie og lægehjulkroneolie, dvs. bl.a. fedtsyrerne EPA, DHA og GLA samt en antioxidant tablet for at beskytte fedtsyrer mod at oxidere i kroppen).

Udo´s Choice består af en række forskellige essentielle og ikke essentielle fedtsyrer. De essentielle er bl.a. alfa-linolensyre samt GLA fra kæmpenatlysolie. Således fås også her omega-3, men fra en anden kilde. Alfa-linolensyre er ikke nær så godt dokumenteret som fiskeolie.

udo´s Choice slår på at de producerer olie uden varmebehandling, udsættelse for oxygen og lys. Og manden bag Udo´s choice (Udo Erasmus) fremstår som forsker, men jeg kan ikke finde en eneste artikel på Medline i hans navn. Endvidere kritiseres en række olier for at være skadelige i hans bog, men jeg har ikke set nogle egentlige reference henvisninger. Studier som viser sundhedsgunstige effekter er alle produceret på de såkaldte kommercielle olier, hvilket igen taler for at hans teorier ikke holder. Man kan sagtens følge fornuften i hans teorier, men jeg mener bare ikke de er bevist videnskabeligt mens der er adskillelige beviser for at de kommercielle og meget billigere olier har effekt (bl.a. på hjerte-karsygdomme m.m.).

Link to comment
Share on other sites

Antaeus --> Kunne jeg ikke få dig til at give din vurdering af denne artikel ?? Fedt nok

Jeg er netop selv gået i gang med at tage et ekstra fedttilskud i form af Perfect balance. Jeg har dog ikke taget det længe nok til at give en personlig vurdering af det!

Link to comment
Share on other sites

Det er en interessant artikel og Jørgen Storm har da ret i meget af det han skriver, men der er da også en del jeg er uenig i. Vigtigst er at vores fedtindtag i Danmark typisk er for højt på mættet fedt, hydrogeneret fedt og linolsyre samt alt for lavt af omega-3 fedt (dvs en helt forkert ratio mellem de forskellige fedttyper). Jeg mener dog ikke at man skal finde en afbalanceret fedtprodukt som fx. Udo´s choice for at rette op på omega-6/omega-3 forholdet. Reelt vil det være nok at skære lidt ned på omega-6 og mættet fedt og så indtage noget mere omega-3. På den måde kan du spare mange penge da du bliver fri for at købe nogle dyre specialprodukter. Omega-3 kan du få fra fiskeprodukter eller en fiskeolie.Et balanceret produkt er egentlig kun nødvendigt hvis det udgør store mængder at din daglige fedtindtagelse sådan som det gør hos Storm - som jo åbenbart kun næsten får sin fedt fra tilskud som Udo´s choice og olivenolie - gad godt vide hvad han spiser når han i den grad undgår fedt fra kosten.

Storm har ret i at der er meget fedt af elendig kvalitet i vores fødevarer, men det mener jeg især tilknyttes til diverse færdigvarer som mange gange indeholder hydrogeneret fedt (pulvere, supper, kiks, kager osv - findes i ufattelige mange varer, men desværre ofte gemt under andre navne). Transfedtsyrer bør man også holde sig langt væk fra. Mht. mættet fedt er der delte meninger. Ernæringsvidenskaben mener generelt at det er roden til meget ondt, men visse ernæringsforskere mener ikke at dette er tilfældet - En af disse er den svenske forsker "Uffe Ravnskov" som bl.a. har skrevet adskillelige artikler i Lancet og andre anerkendte lægetidskrifter (søg evt. på Medline hvis dette skulle have interesse).

Storm mener endvidere at de mange olier i supermarkeder er af meget dårlig kvalitet og direkte dårlige for helbredet. Dette har han vist hovedsageligt fra Udo Erasmus samt Michael Colgan. Problemet med at benytte disse som kilder er at de typisk kun har udgivet populærbøger uden videnskabelige referencer på deres påstande. Som det er i dag stilles der en række krav til fødevarerne om at de skal overholde peroxid værdier m.m. Endvidere er det som tidligere skrevet sådanne olier samt diverse fiskeolier (som har været igennem alle de nævnte processer som skulle være ugunstige for helbredet) der er testet på i kliniske forsøg. og disse har i adskillelige forsøg vist gunstige effekter for forebyggelse på en række sygdomme. Således understøtter de ikke påstandende.

Teorien kan jeg da sagtens følge, jeg vil da også helst have olier som er mindst muligt behandlede, men videnskaben ser ikke ud til at kunne bekræfte at disse olier skulle være så ugunstige som det bliver gjort til af Udo Erasmus m.fl. Udo Erasmus spiller på noget som ikke er videnskabeligt bevist og sælger sin olie dyrt på en skræk som ikke ser ud til at være oprigtig.

Du kan få en række koldpressede olier til priser som er langt under Udo´s Choice. En del olier ser endvidere ud til at være væsentlig mere varmestabile end det beskrives i Storms artikel. Generelt er det sådan at nu flere dobbletbindinger des mindre varmestabilitet således at smør og olivenolie således burde være det bedste at benytte til evt. stegning.

Har man en uhensigtsmæssig fedtfordeling (og det har langt de fleste danskere) vil man kunne have en fordel af at indtage Udo´s Choice, men efter min mening endnu større fordel af en fiskeolie alene samtidig med at man skærer noget omega-6 og mættet fedt væk.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at min kommentar har skabt en debat på en helt anden debatside.

Men jeg vi da gerne kommentere indlæggene af JS - og især MS som slet ikke har fattet mit indlæg og åbenbart helst vil gøre lidt grin med mit indlæg med kommentarer som: "Vi arbejder os længere ned at det "kloge" og "meningsfulde" indlæg".

Først lige en kommentar til JS: Fordi man nu har fundet frem til at transfedtsyrer er skadelige betyder det ikke nødvendigvis at de kommercielle olier er skadelige. Jeg foretrækker da også ikke kemisk behandlede olier, men som forbruger kunne man jo bare vælge koldpressede økologiske olier, som er væsentlig billigere end Udo´s Choice. Disse olier bliver løbende testet for peroxid værdier m.m. - jeg gad godt at se nogle tal fra Udo Erasmus hvor han kan fremvise at hans olie skulle være bedre end andre langt billigere økologiske koldpressede olier.

Til MS: Udo´s Choice eller et hvert andet fedtprodukt bør ikke bare fyldes på en normal kost, som for danskernes vedkommende næsten altid er for fed og med en hel forkert fordeling af fedttype. Ratioen mellem n-6/n-3 er bl.a. helt forkert og det kunne man bl.a. rette op på ved at skære ned på indtaget af linolsyre og indtage noget mere fiskeolie. Et lilleIndtag af Udo´s Choice oveni en normal kost vil ikke rette meget op på dette forhold - her ville ren fiskeolie da gøre meget større gavn hvis man endelig skulle fylde ovenpå en normal kost.

MS du læser mit indlæg som "Fanden læser Bibelen" - du konkluderer ihvertilfælde videre på ting som ikke står skrevet. Det jeg mener med at et produkt kun skal være afbalanceret hvis man indtager store mængder er, at her vil et produkt betyde meget for ratioen og derfor skal produktet have den rigtige ratio, mens hvis man kun indtager mindre mængder vil det ikke betyde så meget for ratioen hvorfor det så er vigtigt at kosten er reguleret væsentlig mere ind ifht. ratio. Små mængder Udo´s choice vil ikke ændre ens fedt ratio meget mens fiskeolie kan rette væsentlig mere op på en forkert ratio idet fiskeolie indeholder væsentlig mere n-3 end Udo´s choice.

MS jeg er ikke klar over hvordan JS kost ser ud, men jeg kan da læse hans indlæg og heraf se at han indtager 20 g fedt fra Udo´s choice eller Perfect balance samt 20 g olivenolie samt ekstra EPA og GLA og dette giver lidt over 40 g fedt og derfor mindre end 30 g fedt fra resten af hans kost, idet han skriver han indtager 70 g fedt om dagen. Det regnestykke vil du nok også kunne lave da du jo er en fornuftig og logisk videnskabsmand ifølge dit eget udsagn. Mindre end 30 gram fedt fra kosten er meget lidt, men kan da selvfølgelig godt lade sig gøre. Umiddelbart lyder det bare som en lidt kedelig kost.

Til slut: Min kommentar til JS´s artikel var først og fremmest på opfordring og det jeg i hovedtræk ville sige var at Udo´s choice er et udmærket produkt, men formodentlig alt for dyrt ifht. hvad det er værd og hvad man ellers kan få for samme penge. Der findes mange ganske udmærkede olier hvis man ellers kikker sig for og det behøver ikke at være Udo´s eller Perfect balance. Fordi Udo Erasmus skriver at kommercielle olier er skadelige er dette ikke nødvendigvis rigtig - han har ingen referencer, har et produkt at sælge og store kliniske studier viser noget andet. Indtager man fedttilskud bør man ikke bare fylde ovenpå en normal kost, men skære noget andet fedt i kosten fra.

Link to comment
Share on other sites

Til MS: Udo´s Choice eller et hvert andet fedtprodukt bør ikke bare fyldes på en normal kost, som for danskernes vedkommende næsten altid er for fed og med en hel forkert fordeling af fedttype. Ratioen mellem n-6/n-3 er bl.a. helt forkert og det kunne man bl.a. rette op på ved at skære ned på indtaget af linolsyre og indtage noget mere fiskeolie. Et lilleIndtag af Udo´s Choice oveni en normal kost vil ikke rette meget op på dette forhold - her ville ren fiskeolie da gøre meget større gavn hvis man endelig skulle fylde ovenpå en normal kost.

Jeg tror nu aldrig det var meningen at diskutere almindelige danskeres behov for Udo's Choice her, men os her på MOL's behov, men der kørte den så af sporet :)

MS har klart ret i at det er langt mere praktisk at bruge et kosttilskud som Udo's choice end at udregne hvor meget mættet, og bla bla fedt man får gennem sin kost. I sidste ende er det, som han siger, et spørgsmål om hvor meget man vil spendere. En 1/2 liter fiskeolie kan fåes for en 60kr eller deromkring, mens Udo's ligger på en 175 stykker.

Fiskeolie smager af lort og indeholder sandsynligvis tungmetaller og muligvis DDT, det gør Udo's ikke.

Link to comment
Share on other sites

OK , så er jeg med.

Men hvis jeg kigger på min egen kost, og skulle fjerne 30-40g fedt om dagen, for så at supplere med Udo´s, ville min kost sgu blive noget "tam" - og så skulle jeg jo alligevel spise fed fisk 2-3 gange om ugen eller indtage fiskeolie.

Så jeg ville nok vælge det du beskriver i nr.1 - og så sørge for fedtindtaget kommer fra rimelige gode kilder.

Link to comment
Share on other sites

og så skulle jeg jo alligevel spise fed fisk 2-3 gange om ugen eller indtage fiskeolie.

Hvorfor skulle du det ?? Hvis du får dine essentielle fedtsyre igennem Udo´s eller Perfect Balance, så er der vel ingen behov for fed fisk. Det gavnlige i fiskeolie ligger jo så vidt jeg er orienteret, ikke i at det er fiskeolie, men derimod at det er rigt på omega-3 fedtsyre. Og dem skulle du gerne få dækket via olierne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

De n-3 fedtsyre der findes i planter - som i Udo´s, er ikke de samme som dem der er i fisk.

Men har det nogen funktionel betydning, i et sundhedsøjemed ?? Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved det, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle have en funktionel betydning. Jeg ved ikke om der allerede er lavet den type undersøgelser, men jeg kunne snidlt forestille mig at gevinsterne ved at indtage n-3 igennem fiskeolie vs. n-3 igennem f.eks hørfrø, ikke er meget ulig hinanden. Sikkert noget Jørgen Storm ville have et bud på :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer til MS og JS's indlæg på getbig.dk:

Til dig MS: jeg ved ikke hvorfor du absolut skal fornærme folk i dine indlæg, istedet for at være saglig for det kniber det med. Hvis du bare var en smule seriøs så var det muligt at få en ordenlig debat, men du skimmer åbenbart kun indlæggende og foretager dine egne konklusioner. De ord du lægger i min mund er er jo fuldstændig taget ud af den blå luft eller fuldstændig overfortolket. For lige at give et par eksempler:

"hvis den normale kost efter din mening består af grillkylling/pølser og 4 glas béarnaise sauce til drikkelse pr. måltid, dag ind og dag ud plus 40 pakker Prince ligkistesøm (light)!" Har jeg aldrig sagt - find det i teksten hvis du kan. En normal dansk kost er forholdsvis fed og i "Danske Kostvaner 1995" vil du kunne hente flere informationer om denne.

"Antaeus ville naturligvis vælge det "normale" for mig, - supermarkedsolierne (uøkologiske vare, - i ovenstående eksempel)". Sikke noget vrøvl - igen en overkonklusion fra din side - kan kun sige du skulle prøve at LÆSE mine indlæg så kan du se hvad jeg vil vælge.

MS citat: "Følgende eksempel, - var forsøgt fra min side, - at virke så latterlig og meningsløs,"

Det lykkedes fint kan jeg kun sige. Din sammenligning med Hitman hører jo ingen steder hjemme. Kan kun sige at du bør læse indlæggene forfra så kan det være du forstår dem. Er du videnskabsmand så kunne det være du skulle til at læse Lancet. Det at man benytter sin sunde fornuft har i da ret i at det er første forudsætning, men den har mange af fx. de alternative behandlere, svindlere osv. også. Videnskabsmænd baserer sig på både sund fornuft og kliniske studier, bl.a. publiceret i The Lancet, mens alternative m.m. glemmer videnskaben.

MS: Vi skal åbenbart kommentere Jørgen Storms kost igen. Hvornår har jeg skrevet at jeg betragter olivenolie som kosttilskud? - LÆS nu hvad jeg skriver. Hvis du ellers var fornuftig så ville du havde læst Jørgens indlæg så ville det gå op for dig at JS IKKE steger sin mad og det har han gjort opmærksom på adskillelige andre gange end i det omtalte indlæg - men du læser åbenbart ikke indlæggende, men dette forhindrer dig åbenbart ikke i at kommentere dem. Hele problematikken drejer sig egetlig heller ikke om hvor meget fedt man får fra kosttilskud og hvor meget man får fra andet det er jo fuldstændig ligegyldigt. Det vigtige er hvad man får samlet. Det er vigtigt for folk herinde at vide at man ikke bare skal fylde 20 gram olie oveni sin kost før man har vurderet hvad man ellers får af fedt. Det er muligt at mange i dette forum er meget opmærksomme på hvad de indtager. Men i dette forum kan man også observere at adskillelige bestemt ikke spiser sundt og undersøgelser på bl.a. elitesportsfolk har vist at de bestemt heller ikke altid spiser sundt - derfor mine kommentarer om den danske normalkost.

BOTTOM LINE: Får man stillet to produkter over for hinanden: Udo´s choice eller den billigste raffinerede rapsolie fra supermarkedet så ville jeg også vælge Udo´s. Udo´s olie er ekstrem dyr så mon ikke man kunne vælge noget der er lige så godt til billigere penge?: Økologiske koldpressede olier i gode kvaliteter kan du få langt billigere hvis du ellers kikker dig for og der er ingen beviser for at Udo´s olie på nogen måde skulle være bedre. Det påstås at de bruger meget skånsomme metoder, men så burde de også kunne fremkomme med nogle beviser for dette giver en bedre olie. F.eks. burde de foretage sammenlignende tests (af et uafhængig firma fx) med andre olier (peroxid værdier, transfedtsyrer, hydrogeneret fedt, pesticider osv). Udo har skrevet en bestsellert bog, men ikke med referencer (ihvertilfælde ikke ud for hvert citat som det bør høre sig hjemme således at andre kan kontrollere dette). Mistforstå mig ikke, Udo´s intentioner om en ren olie er da gode, men jeg har bare ikke set nogle som helst beviser for at de på nogen måde skulle være bedre end andre økologiske koldpressede olier. På Udo´s hjemmeside kan man bl.a. finde diverse artikler og kommentarer fra Udo Erasmus. Her fremgår det tydeligt at han kun prøver at sælge sin egen olie og sviner alle andre produkter til og dette gør han ved kun at finde negative artikler om andre produkter, mens positive artikler bevist undgåes. En sådan selektering er jo dyb useriøs og gør at han er svær at tage seriøst. Hvorfra kan vi vide at alle hans dyre metoder, som benyttes til produktionen af olien, fører til et bedre produkt sammenlignet med andre langt billigere kvalitetsprodukter?

Til JS: Personligt foretrækker jeg fiskeolie, som jo også er et stærkt raffineret produkt. Der er en lang række kliniske studier som viser at fiskeolie har en gunstig effekt og de er ikke sammenlignet med "Lurpak og motorolie", men ofte med olivenolie. Som tidl. skrevet er der væsentlig bedre dokumentation for fiskeolie sammenlignet med alfa-linolensyre. At alfa-linolensyre kan omdannes til EPA og videre til eicosanoider betyder ikke at dette sker. GLA omdannes fx. til DGLA, men ofte ikke videre. Derimod omdannes linolsyre hele vejen til arakidonsyre (lidt af et paradoks hvis man følger fedtsyre konverteringsskemaet som du også har benyttet i din artikel). EPA og DHA er stadig vidt forskellige fra alfa-linolensyre og der kan således være store forskelle i deres effekt på kroppen. Fakta er dog at mange vil have gavn at et tilskud af hørfrøolie tilskud eller fiskeolie tilskud, hvilket vi nok kan blive enige om. Indtager man store mængder bør man justere sin kost ind efter dette.

Koldpressede olier kan godt være udsat for ekstra behandling og det mest fordelagtige ville jo selvfølgelig være at de ikke var det. Underligt at skal man finde produkter som er mindst muligt behandlede så er de også dyrest. Man skulle tro at mindre behandling ville nedsætte prisen. Hexan er så vidt jeg ved ikke lovlig til kosttilskud og bliver da ikke benyttet hvis du har en koldpresset olie (korriger mig venligst hvis du med sikkerhed ved det forholder sig anerledes). Mange olier kan tåle en del opvarmning uden at der sker nogen skade på olien. At der ved nogen koldpresninger sker en opvarmning betyder ikke nødvendigvis at der sker skade på olien. Der er desuden stor forskel på hvilken form for koldpresning der benyttes og hvor varm olien bliver. Nogle bruger yderst skånsomme metoder. Analyser af olier foretages rutinemæssigt både af firmaer, myndigheder m.fl.. Sådanne resultater bør man bestemt ikke ignorere. Analyser er nu engang det bedste redskab vi i dag har til at vurdere en olie (sammen med kliniske studier og ikke at forglemme den sunde fornuft som i flere gange har omtalt).

Yderligere kommentarer til JS: Du læser i det mindste indlæggene og kommer med nogle fornuftige kommentarer, at vi så ikke altid er helt enige er jo en ærlig sag.

Link to comment
Share on other sites

Et par kommentarer til MS´ seneste indlæg på Getbig.

Af dit seneste indlæg fremgår det jo med al tydelighed hvorfor du går fejl af mine indlæg.

Du har helt ret MS jeg læser ikke mellem linierne. Det kunne blive en køn redelighed hvis man skulle til at give referencer som: 1) mellem linierne på MS´ tekst Getbig 2002 eller 2) det jeg tror MS mente i sin tekst.

Prøv i første omgang at læse hvad der står på linierne og få så et begynderkursus i det med at læse mellem linierne.

Jeg tror ikke vi kommer meget længere med denne debat da den jo er begyndt at gå over i "urent trav" så den er afsluttet for mit vedkommende.

Jeg har givet nogle af mine synspunkter i denne debat - de står på linierne, ikke mellem - og så vil jeg lade resten op til læserne her på debatsiderne når de vælger deres olier m.m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share