kortere ben end det andet, hjælp


BlaziN
 Share

Recommended Posts

hej alle på MOL!

vidste ikke lige helt hvor jeg skulle placeret emnet henne, men nu kommer det.

sagen er den, at jeg har været til lægen og fået konstateret, at mit ene ben er 2 cm for kort. Dette er ikke særligt optimalt, specielt ikke i løft som dødløft. Jeg har nemlig haft ondt i venstre knæ og højre side i ryggen pga. dette.

Derfor har jeg fået skoindlæg, men når jeg løfter i dødløft med skoindlæget, så kommer vægten helt hen omkring tæerne, ved de fodbalder man har. Dette er jo heller ikke helt optimalt, og kan stadig mærke, at når jeg løfter, så bliver højre del af ryggen brugt mest, derfor også smerter nogle gange.

Så mit spørgsmål er: Er det bedst at beholde skoindlæget i eller tage det ud, så vægten kommer på hele foden?

Derudover, så sagde lægen også, at det nok ville være ubehageligt med skoindlæg, og man derfor kunne få limet (eller hvad de nu gør) ekstra sål i, så benet kommer ligeså højt oppe som det andet. Dette virker mest optimalt, hvert fald træningsrelateret, men der er bare en lille hage, og det er, at det skulle være ret dyrt.

Hvad mener i man kan gøre, og burde gøre`?

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

2 cm er ret meget - mit ene ben mangler heldigvis kun næsten en cm.

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter den dyre løsning. Jeg klare mig med hælkiler og de er ALTID i. I alle sko. Og kunne ikke drømme om at squatte eller dødløfte uden, da det tidligere har kværnet lænden. Efter jeg går med kiler har jeg ingen problemer overhovedet (har dog ikke forsøgt at dødløfte endnu).

Husk også at gå rundt hjemme med klipklappere el lign OGSÅ med ekstra hæl i. Ellers får rygsøjlen og hoften aldrig ro omkring den naturlige holdning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil gå efter den mest optimale løsning og få lavet et par indlæg du både kan træne med og gå med i almindeligt fodtøj. Jeg går selv med indlæg og har givet 1100 hos en bandagist for 2 stk. Det fine ved at få lavet indlæg af en bandagist er, at man kan få dem rettet af flere omgange, så de passer helt perfekt til din fod.

Link to comment
Share on other sites

Hey BlaziN

Der er lige et par forskellige ting, man skal huske i forbindelse med det, med benlængde. Det er for det første ganske besværligt at måle - er det underbenet eller lårbenet, der har forskellig længde, eller skyldes forskellen bækkenet (forskellig størrelse eller stilling fx). Hvordan har din læge målt dig?

Dernæst skal du huske, at medmindre du for nylig har haft et større traume, fx et brud, så har du jo haft den forskel hele livet. Din krop er altså tilvænnet de 'længder' du har.

Hvis man så bare fra den ene dag til den anden klodser to cm under den ene fod, bringer man først for alvor kroppen i ubalance. Det er jo ikke sådan, at man nu er blevet rettet op, og så fungerer fint.

Tit anbefaler man ikke at bruge indlæg, men hvis de skal bruges, skal det bygges på langsomt og med hjælp fra en fagperson, fx fys.

Link to comment
Share on other sites

Hey BlaziN

Der er lige et par forskellige ting, man skal huske i forbindelse med det, med benlængde. Det er for det første ganske besværligt at måle - er det underbenet eller lårbenet, der har forskellig længde, eller skyldes forskellen bækkenet (forskellig størrelse eller stilling fx). Hvordan har din læge målt dig?

Dernæst skal du huske, at medmindre du for nylig har haft et større traume, fx et brud, så har du jo haft den forskel hele livet. Din krop er altså tilvænnet de 'længder' du har.

Hvis man så bare fra den ene dag til den anden klodser to cm under den ene fod, bringer man først for alvor kroppen i ubalance. Det er jo ikke sådan, at man nu er blevet rettet op, og så fungerer fint.

Tit anbefaler man ikke at bruge indlæg, men hvis de skal bruges, skal det bygges på langsomt og med hjælp fra en fagperson, fx fys.

også hvis det kun drejer sig om én cm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer lige af egen erfaring.

Fys anslog længdeforskellen til mellem 0,5 og 1 cm på øjemål og bandagisten til 0,8cm ved at se på hoften med små plader under det korte ben.

Jeg begyndte med kiler fra dag til dag uden tilvænning. Dog styrketræner jeg kun overkrop i sommersæsonen så jeg hverken dødløftede eller squattede mens kroppen skulle vænne sig til kilen, så det var kun min egen vægt der skulle "indkøres". Og har heller ikke haft problemer af nogen art.

Og i mit tilfælde begyndte jeg på det med kilerne da jeg ikke mente at min teknik var SÅ ringe at det burde udløse ugelange lændeproblemer at køre squat/dødløft og også havde et voldsomt asymetrisk tråd på cyklen. Og da det var ret tydeligt visuelt i spejlet med den uens benlængde fik jeg undersøgt det nærmere.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hey BlaziN

Der er lige et par forskellige ting, man skal huske i forbindelse med det, med benlængde. Det er for det første ganske besværligt at måle - er det underbenet eller lårbenet, der har forskellig længde, eller skyldes forskellen bækkenet (forskellig størrelse eller stilling fx). Hvordan har din læge målt dig?

Dernæst skal du huske, at medmindre du for nylig har haft et større traume, fx et brud, så har du jo haft den forskel hele livet. Din krop er altså tilvænnet de 'længder' du har.

Hvis man så bare fra den ene dag til den anden klodser to cm under den ene fod, bringer man først for alvor kroppen i ubalance. Det er jo ikke sådan, at man nu er blevet rettet op, og så fungerer fint.

Tit anbefaler man ikke at bruge indlæg, men hvis de skal bruges, skal det bygges på langsomt og med hjælp fra en fagperson, fx fys.

altså min læge målte ved bækkenet på øjemål, og så derefter tog en plade jeg skulle stille mig på med det for korte ben. derfor konstaterede han så godt som 2cm

Jeg må have haft det altid, da jeg bla. i mine tidligere år (ca 12-15 år) led af knæsmerter i venstre ben, specielt da jeg dyrkede badminton, og dengang kunne de ikke lige finde ud af, hvad det var...

Lægen han sagde, at jeg kunne gå med skoindlæg som er 1cm, men han ville mene, at det ville være ubehageligt for mig, da der er så stor forskel, så derfor sagde han, at man kunne bruge indlæg, men det ville være dyrt og mere besværligt..

hvordan skulle en fys helt præcist hjælpe mig med dette problem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share