Vejen til en trimmet krop ;)


jupiterMAX09
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen...

Velkommen til min blog. Jeg håber folk kan bruge et par min. på at læse det jeg har skrevet, for vil så gerne ha noget go vejledning.

Lidt om mig

Jeg er en fyr på 22 år - 194 cm. - 86 kg. (pga julen :), normalvægten er 84 kg.) Jeg har trænet meget on/off siden jeg var 17, men har aldrig haft et egentligt mål at stile efter, så det er som regel blevet for ensformigt og endt med nogle lange pauser. Men nu skal det være. Jeg har sat mig følgende mål:

-> En trimmet krop (alt er jo relativt, men så meget jeg nu kan nå på det halve år ;))

-> Deltage i Vestkystløbet 14. juni '09 og løbe under 20 min. på 4,6 km. (gerne hurtigere, men jeg ser lige hvordan træningen går først)

-> Ændre min kostvane, så alt det søde ryger ud og jeg begynder at spise grønt og frugt hver dag.

Min træning

De sidste måneder har jeg forsøgt mig med et 2-split program, så jeg skulle træne 4 gange i ugen, men det passede mig ikke så godt, så det er nu blevet ændret til 3 x fullbody i stedet for. Det består af 1 øvelse i hhv. bryst, triceps, skulder, biceps, ryg og ben og så træner jeg maven lidt ekstra ved siden af.

Derudover træner jeg cardio 3 gange i ugen, hvilket kan være roning, cykling eller en gang squash men som regel bliver det til løb. 1 lang stille tur (6-8 km.), 1 kort hurtig tur (<5 km.) og 1 gang med interval.

PR. - løb

Så I har en idé om hvor jeg ligger lige nu, får I her mine pr. som de så ud for en måneds tid siden:

1 km. - 3.45

2 km. - 7.45

3 km. - 13.44 (ved det godt, skal også snart ha den løbet igen)

4 km. - 19.21 (samme her)

5 km. - 23.17

Jeg har ikke rigtig nogle pr. over de 5 km. da jeg ikke har trænet mig ordentligt op til det før, men hvis formen kommer vil jeg selvfølgelig forsøge mig :)

Kosten

Pt. lever jeg som så mange andre unge på min alder, hvor en ganske stor del af kosten består af pasta og kødsauce, pizza eller lasagne :) Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er en ørn i et køkken, men er indstillet på at lære det, så gode råd er meget velkomne her (men husk lige hvor lav SU'en er) ;)

Motivationen

Lige nu er motivationen selvfølgelig helt i top, men der kommer helt sikkert perioder, hvor den er ikke eksisterende, så der ville det være super med nogen herinde, der kunne holde én lidt i ørene :)

Jeg håber folk vil komme med gode råd og vejledning undervejs, så ville jeg blive super glad. Hvis der sidder nogen derude med nogenlunde samme mål, så smid en besked, så kan vi støtte og motivere hinanden hen ad vejen :D

/Morten

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg lige skrive min første træning ind.

Opvarmning - løb (1,2 km. - 5 min. - pulsen faldt fra 169->126 første min. efter løbet) <- nogen der ved hvordan konditionen ser ud med sådan et fald i pulsen??

Fullbody

Udstrækning

Var lidt flad i biceps, men så skal den jo bare ha endnu mere gas næste gang :D

Fik i øvrigt en tid til vejning af min fedt-% den 5. jan., så det skal blive spændende at se hvad julemad kan gøre ved det tal :S

Link to comment
Share on other sites

Onsdag

Havde glemt, at centret lukkede tidligt i dag, så det blev en fridag :)

Torsdag

Godt nytår! :D

Tid til årets første træning.

Opvarmning (løb 10 min.)

Coopertest (12 min. - 2,63 km.)

Afjog

Det var godt nok et sølle resultat, men maven havde det heller ikke 100% godt i dag ;) Så må vi se hvad den siger når der er coopertest igen om 2 mdr. :D

Link to comment
Share on other sites

Mange tak :)

Lige nu kører jeg 1-2 øvelser pr. muskelgruppe (bryst, triceps, skulder, biceps, ryg, ben og mave), så det nogenlunde passer med 8-10 øvelser pr. gang. For at gøre det mere interessant og varierende prøver jeg så at skifte mellem forskellige øvelser og mellem frivægte og maskine hver gang. Så det kommer meget an på dagen hvilke øvelser det bliver :)

Jeg prøver samtidig at give hver muskelgruppe én dag hvor den bliver trænet lige lidt ekstra - så kan man jo altid tage den man føler mest for på dagen...

Så jeg træner som det fremgår meget efter behag, da jeg har dårlige erfaringer med, at jeg ikke kan holde mig til et fast skema :D

Link to comment
Share on other sites

Lørdag

Første weekend i det nye år, og så endda uden arbejde :)

Ville lige have ny pr. på min 3 km., da det er lang tid siden jeg har løbet den sidst. Fik den også med 12.52, og det er så den tid, der helst skal ned på 12 min omkring sommerferien. Der er jo lang tid til, så mon ikke det kan lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak :)

Lige nu kører jeg 1-2 øvelser pr. muskelgruppe (bryst, triceps, skulder, biceps, ryg, ben og mave), så det nogenlunde passer med 8-10 øvelser pr. gang. For at gøre det mere interessant og varierende prøver jeg så at skifte mellem forskellige øvelser og mellem frivægte og maskine hver gang. Så det kommer meget an på dagen hvilke øvelser det bliver :)

Jeg prøver samtidig at give hver muskelgruppe én dag hvor den bliver trænet lige lidt ekstra - så kan man jo altid tage den man føler mest for på dagen...

Så jeg træner som det fremgår meget efter behag, da jeg har dårlige erfaringer med, at jeg ikke kan holde mig til et fast skema :D

Lyder til at du kommer godt igennem hele kroppen og godt at du prøver dig frem med noget forskelligt.

Pas på at din fullbody træning ikke kommer til at ta for lang tid, når du kører flere øvelser på - så risikerer du, ikke at få optimalt udbytte af det... Dog er vi jo alle forskellige :wink:

I starten kørte jeg fullbody og syntes der manglede noget hvis jeg splittede det op :blink:

Men nu kører jeg 3-4 muskel grupper ad gangen med en 1-2 ugentlige hviledage og kan mærke og se en stor forskel. Kan anbefale at bruge DB og BB, frem for maskiner så træner du samtidig korsettet der skaber stabilitet og styrke for hele kroppen... Bla Squat (ikke i smith), dødløft og bænk :4flex:

Tillykke med løbefremgangen :4thumbup:

Go træning :bigsmile:

Edited by Ibex
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer skam også forbi de frie vægte engang i mellem, men skal måske til at bruge dem lidt oftere, du er nemlig ikke den første der nævner det med at de hjælper på "de små" muskler i forbindelse med de store primære.

Hvad er det forresten lige DB og BB betyder?? :)

Super!!

BB-Barbell = En vægtstang.

DB-Dumbell = En håndvægt.

hvis der er andre spørgsmål, så kan du prøve at kigge her...

http://www.motion-online.dk/wiki/index.php...amp;namespace=0

:bigsmile:

Edited by Ibex
Link to comment
Share on other sites

Søndag

Der skulle læses til eksamen, så det blev en fridag :)

Mandag

Efter eksamen tog jeg ud og spillede squash med Niels i 1,5 time. Jeg blev også målt og vejet i dag, så nu har jeg nogle tal at forholde mig til. Ved godt, at man normalt bliver målt om morgenen, for at få de helt nøjagtige tal, men jeg satser på at jeg kan få et okay billede, selvom det var en eftermiddags vejning :)

Age: 22

Height: 194 cm.

Weight: 83,8 kg.

BMI: 22,3

BMR: 8553 kJ (2044 kcal)

Impedance: 568 ohm

Fat-%: 15,4% :blink: I blame christmas..!!

Fat mass: 12,9 kg.

FFM: 70,9 kg.

TBW: 51,9 kg.

Så der er vist plads til forbedringer...:D

Edited by jupiterMAX09
Link to comment
Share on other sites

Fredag

3 km. løb - 12 min 12 sek :4thumbup:

Det begynder at ligne noget med de tider jeg løber lige nu, og i modsætningen til de andre perioder jeg har løbet, har ben og skinneben det super (kredit til mine nye sko). Jeg ved at 3 km. på 12 min kommer engang i næste uge. Dvs. et af årets mål allerede bliver indfriet blot 2 uger inde i året :D Det er altså noget der giver motivation.

Og så må jeg desværre også lige komme med en tilståelse. I dag kunne jeg ikke længere stå for fristelsen og spiste en pose chips...tsk tsk tsk!! (skældud modtages gerne...). Men til min lettelse synes jeg faktisk ikke længere det smager godt, og tvivler derfor på at jeg kommer til at købe sådan noget i lang tid fremover :) Så nu er det vist tid til den sunde kost!!

Go' weekend til alle :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag

Fik én eksamen overstået og så tog jeg en 3 km. om aftenen for at få den under 12 min. Og hvilken rekord, 11.44 :D og jeg var ikke engang presset. Enten er der et eller andet i vejen med løbebåndet eller også er min form bare eksploderet her de sidste par uger.

Har ikke haft en bytur den sidste måneds tid, men kan det virkelig været det der betyder så meget formfremgang?!

Link to comment
Share on other sites

Mandag og tirsdag

Det blev heller ikke til træning de to dag, men nu er de sidste svære eksamener så også overstået, så jeg kan endelig komme igang igen.

Onsdag

Første træning i en uge. :)

Styrketræning med Niels - fik trænet bryst, ryg, biceps, triceps og mave

Vi tog også lige 1 km. for fuld smæk på romaskinen. Det var vildt hårdt, nok fordi vi ikke plejer at bruge den så ofte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vist glemt at skrive her den sidste tid, men det er heller ikke blevet til så meget træning pga. eksamen, sygdom og ekstra arbejde :S Men fra i går startede jeg igen. :)

Mandag

Tog 1,5 times styrketræning. Kom næsten hele vejen rundt, men fik ikke taget ryggen ordentligt, så det bliver i morgen i stedet.

Tirsdag

2 timers squash med Niels. Det var ret hårdt at komme igang igen specielt da vi gav den ekstra godt gas...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mandag

Så er jeg klar til at skrive lidt i min log igen :)

Startede dagen med 1 times squash, lidt for tidligt, så vi kom aldrig helt op i gear.

Tirsdag

En omgang styrketræning. Fik trænet bryst, skulder, triceps og mave. Er stadig lidt i tvivl om mavetræningen skal ligge på styrketræningsdagene eller cardiodagene, nogen der har et forslag!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share