Motion og depression


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Hjerneforskere fra USA, demonstrerer i et nyt studie hvorledes perifert secerneret IGF-1 (fra lever) muligviser er med til at mediere fysisk aktivitet induceret antidepressiv effekt.

Samtidig understreger forfatterne hvorledes IGF-1 som vækstfaktor er involveret i hippocampal neurogenese (ny dannelse af nerveceller i kognitionsrelaterede områder i hjernen). Og da det demonstreres at proteinet (IGF-1) udtrykkes i svag grad i den voksne hjerne, men tilsyneladende kan passere blod-hjerne barrieren samt der eksisterer høj receptor densitet i hjernen, synes det ikke langt ude at spekulere i behandling af såvel demens (i høj grad også aldersrelateret) samt depression med GH/IGF lignende præparater. Og for os motionsfreaks er det blot en ekstra motivator til at blive ved med at give den gas med henblik på at bekæmpe/stå i mod de sygdomme vores gener nu engang har ”påduttet” os.

Det "dugfriske" astract kan læses her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1905642...Pubmed_RVDocSum

Link to comment
Share on other sites

Hjerneforskere fra USA, demonstrerer i et nyt studie hvorledes perifert secerneret IGF-1 (fra lever) muligviser er med til at mediere fysisk aktivitet induceret antidepressiv effekt.

Samtidig understreger forfatterne hvorledes IGF-1 som vækstfaktor er involveret i hippocampal neurogenese (ny dannelse af nerveceller i kognitionsrelaterede områder i hjernen). Og da det demonstreres at proteinet (IGF-1) udtrykkes i svag grad i den voksne hjerne, men tilsyneladende kan passere blod-hjerne barrieren samt der eksisterer høj receptor densitet i hjernen, synes det ikke langt ude at spekulere i behandling af såvel demens (i høj grad også aldersrelateret) samt depression med GH/IGF lignende præparater.

Hmm..

Elvirus.. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om din enorme viden inden for feltet ernæring, motion, kæmiske processor under træning osv.. Men! En klog mand har engang sagt:

"Hvis man ikke kan videregive sin viden i et sprog, som en gennemsnitlig interesseret i emnet kan forstå, har man ikke forstået det godt nok selv, eller man nyder at snakke over hovedet på dem som informationen er rettet mod"

Det er jo befolkningen/læserne på Motion-Online som skal have noget ud af det du skriver.. Essensen er jo så simpel som "Dyrk motion, det har antidepressive virkninger, bla. fordi det udløser glædeshomonet indofin. Yderligere sætter det mange andre positive reaktioner igang i kroppen." Så kan der bagefter komme en mere dybdegående et eller andet teknisk.. Men for søren.. Der er sku ingen som fatter et pløk af det som du har skrevet. Uden overskriften ville det for "den normale dansker" være meget svært at dicifrere!

Når du er så vidende som du jo uomtvisteligt er, så skylder du også os at skrive så vi fatter det!

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile:

Sagen er den at studiet og nyheden faktisk ikke er SUPER interessant for lægmanden, og ikke som sådan bidrager med noget revolutionerende. Grunden til jeg valgte at poste det på netop MOL, er at jeg ved en del herindefra synes muskulære vækstfaktorer er en spændende størrelse, og IGF-1 har i en del år fået rigtig meget opmærksomhed relateret til forøgelse af skeletmuskulaturens masse.

I DEN sammenhæng synes jeg det var lidt spændende at nogle forskere har vist hvorledes denne vækstfaktor (IGF) udskilt fra lever (som blandt andet kan observeres som følge af eksempelvis styrketræning), muligvis har en antidepressiv effekt ved at virke i nogle bestemte hjerneområder relateret til menneskets kognition, hukommelse, følelser mm. Hvis jeg skulle omsætte studiet til en nyhed i et populært blad, ville konklusionen være at styrketræning har en antidepressiv effekt, men det skal jeg (heldigvis) ikke :blush:

Håber det hjalp lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Elvirus.. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om din enorme viden inden for feltet ernæring, motion, kæmiske processor under træning osv.. Men! En klog mand har engang sagt:

"Hvis man ikke kan videregive sin viden i et sprog, som en gennemsnitlig interesseret i emnet kan forstå, har man ikke forstået det godt nok selv, eller man nyder at snakke over hovedet på dem som informationen er rettet mod"

Det er jo befolkningen/læserne på Motion-Online som skal have noget ud af det du skriver.. Essensen er jo så simpel som "Dyrk motion, det har antidepressive virkninger, bla. fordi det udløser glædeshomonet indofin. Yderligere sætter det mange andre positive reaktioner igang i kroppen." Så kan der bagefter komme en mere dybdegående et eller andet teknisk.. Men for søren.. Der er sku ingen som fatter et pløk af det som du har skrevet. Uden overskriften ville det for "den normale dansker" være meget svært at dicifrere!

Når du er så vidende som du jo uomtvisteligt er, så skylder du også os at skrive så vi fatter det!

Træningshjernen

Der må jeg erklære mig dybt uenig. MOL er stedet hvor det faglige niveau er meget højt, når vi snakker træning og træningseffekter mm. Som MZ skriver er MOL siden som frembringer/formidler evidensbaseret viden. Det betyder også at der er personer som besidder en høj faglig viden som kommer med indlæg af en faglig meget specifik karakter. Ligesindede kan drage stor nytte at disse indlæg. Jeg bruger selv meget henvisningerne til f. eks Pubmed for at holde mig updateret indenfor mit eget felt. I den forbindelse synes jeg at Elvirus´ indlæg et glædeligt input. Det er en den slags indlæg som skiller MOL fra mange af de andre populære "trænings- og sundhed sites".

Så for mig at se skal MOL holde fast i det fagligt høje niveau. MOL er stedet hvor man kan finde henvisninger til originallitteraturen i mange tilfælde og der ser jeg som en stor styrke i forhold til de fleste andre motionssites. Dermed ikke sagt at man ikke skal formidle stof til den gennemsnitlige læser. Men der er inden grund til at sænke niveauet unødigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share