100 meter, træning


J4C0BM
 Share

Recommended Posts

Hej alle herinde [:

Jeg er gennem de sidste ugers tid, blevet mere interesseret i at starte til atletik som 100-meter løber, da jeg gennem hele mit liv har været en stærk sprinter, med en lynhurtig acceleration. Jeg går på idrætsefterskole på fodboldlinien lige nu, men overvejer at starte ud på atletikken, når skoleåret er slut og hvor jeg bliver 17 år (hvis ikke det er for sent?).

Derfor, eftersom jeg aldrig har gået til atletik og specielt sprint træning, vil jeg gerne høre og læse om alle de fif og gode træningsmetoder, jeg kan arbejde på det næste halve år, så jeg ikke starter ud som en helt nybegynder på 60- og 100-meter distancen.

De bedste hilsner

Jacob :xmas:

PS: Jeg har mulighed for styrketræning på skolen, da det efter hvad jeg har læst, også er en vigtig del af træningen.

Edited by J4C0BM
Link to comment
Share on other sites

Hej alle herinde [:

Jeg er gennem de sidste ugers tid, blevet mere interesseret i at starte til atletik som 100-meter løber, da jeg gennem hele mit liv har været en stærk sprinter, med en lynhurtig acceleration. Jeg går på idrætsefterskole på fodboldlinien lige nu, men overvejer at starte ud på atletikken, når skoleåret er slut og hvor jeg bliver 17 år (hvis ikke det er for sent?).

Derfor, eftersom jeg aldrig har gået til atletik og specielt sprint træning, vil jeg gerne høre og læse om alle de fif og gode træningsmetoder, jeg kan arbejde på det næste halve år, så jeg ikke starter ud som en helt nybegynder på 60- og 100-meter distancen.

De bedste hilsner

Jacob :xmas:

PS: Jeg har mulighed for styrketræning på skolen, da det efter hvad jeg har læst, også er en vigtig del af træningen.

Hej jeg er selv gamle atlet, men mellem- og langdistance, så sprint er ikke helt min store viden område, men ved dog lidt.

du skal løbe intervaller, det skal være korte og hurtige med lang pause. f.eks. 4-8 120m hurtigt med 280m jog. 300m, 200m, 100m MAX! med 8-10min P. (pause) 2x4x100m P. 2min. SP. 4min (SP= set pause)

Altså intervaller der løbe meget hurtigt med lang pause.

du skal ikke have mange km i benende, men meget hurtigheds træning. ((anaerob træning)produkt og hurtighed))

Med hensyn til styrke skal du tænke stor og tungt. Man kan ikke undgå øvelse Squat (jump sqaut ovs.) Det er alfa omega. 3x6 4x4 5x5 med 2-5min. Pause ville være mit forslag til hvordan du skulle styrke træne. styrketræning skal primært øge din RFD

Sidst med ikke mindst er løbeteknisk træning meget vigtigt.

Håber det hjælp lidt. evt. søg på nette, få kontakt til en atletik klub og sidst men ikke mindst mener jeg at der også er andre tråde som denne her på MOL hvis med søger.

ps. forsat god træning og nyd dit efterskoleår (det gør jeg pt.)

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

du skal løbe intervaller, det skal være korte og hurtige med lang pause. f.eks. 4-8 120m hurtigt med 280m jog. 300m, 200m, 100m MAX! med 8-10min P. (pause) 2x4x100m P. 2min. SP. 4min (SP= set pause)

Jeg bliver nødt til at spørge, om du ikke kan pensle disse intervaller ud, så selv jeg kan forstå dem? q;

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver nødt til at spørge, om du ikke kan pensle disse intervaller ud, så selv jeg kan forstå dem? q;

Når ja undskyld...

ved 2x4x100m forstår at man løb 2 set af 4 reps. på 100m det give 800m i alt. der ligger en pause efter hver interval og en længere efter hvert set (SP). 100m + 200m + 300m i alt 600m interval (godt nok taget efter et program for 800m 2 uger før from top) med en pause på 8min. nogle gange har jeg set pause på helt op til 12min.

det jeg prøve at sige er at du skal lave/løbe nogle intervaller hvor du giver den gas med lang pause. f.eks. 10x20sek. med 2min. pause

Jeg gemte også at nævne man skal lave acceleration træning. få en til at starte dig, løb 10-30 så hurtigt du kan.

opvarmningen skal normalt være grundig, men jeg vil ikke forklare alle de teknisk øvelser, fordi der er chance for at det ikke blive konratk. men du får lige et eks.

1km meget let løb (7-8min.), lang udstrækning 10min. bensving 5min. teknik træning 20-30min. stingningsløb 5min. opvarmnings tid i alt 45-60min. mit forslag til de opvarmning ville være løb let 1,5km, stræk ud og lav 3-4 stingningsløb (over ca. 100m hvor man går fra 0 til 100 på de 100m ved at øge tempoet hele tiden) husk afjog

håbet det hjælp

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til styrke skal du tænke stor og tungt. Man kan ikke undgå øvelse Squat (jump sqaut ovs.) Det er alfa omega. 3x6 4x4 5x5 med 2-5min. Pause ville være mit forslag til hvordan du skulle styrke træne. styrketræning skal primært øge din RFD

Hvorfor mener du at squat og jumpsquat er vitale? Hvorfor mener du at man skal løfte "stort og tungt", og hvad er kontekst her i?

ved 2x4x100m forstår at man løb 2 set af 4 reps. på 100m det give 800m i alt. der ligger en pause efter hver interval og en længere efter hvert set (SP). 100m + 200m + 300m i alt 600m interval (godt nok taget efter et program for 800m 2 uger før from top) med en pause på 8min. nogle gange har jeg set pause på helt op til 12min. det jeg prøve at sige er at du skal lave/løbe nogle intervaller hvor du giver den gas med lang pause. f.eks. 10x20sek. med 2min. pause

Du vrøvler og igen ingen kontekst.

Det er svært ikke at komme til at lyde arrogant men egentlig har du ikke en flyvende fis forstand om hvad du snakker om.

Til trådstarter: http://www.charliefrancis.com/ og glem alt om hvad Triathleten har sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mener du at squat og jumpsquat er vitale? Hvorfor mener du at man skal løfte \\\"stort og tungt\\\", og hvad er kontekst her i?

Du vrøvler og igen ingen kontekst.

Det er svært ikke at komme til at lyde arrogant men egentlig har du ikke en flyvende fis forstand om hvad du snakker om.

Til trådstarter: http://www.charliefrancis.com/ og glem alt om hvad Triathleten har sagt.

du vil da ikke påstå at der bliver kørt meget muskeludholdhed træning (3x15 2x20 osv.)? okay måske er mine stryke råd ikke helt rigtige. Men squat er en øvelse man ikke kan komme ude om. jeg ved den bliver brugt af sprintere (og alle andre atleter)

de intervaller jeg nævner er måske ikke helt præcis, men jeg har dog stadig set unge (14-16 åring) sprintere lave træning hvor de løb 120 hurtigt med 280m jog efter. opvarmning eksemplet jeg giav, ved jeg de lave tit. Du må dog være enig i at intervaller skal være korte og meget hurtige med lang pause.

men fremover skal jeg nok holde mig til at kommenter på løbe debatter med distancer på under 800m. undskyld hvis jeg har vildledt dig,

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

du vil da ikke påstå at der bliver kørt meget muskeludholdhed træning (3x15 2x20 osv.)?

Har jeg påstået dét?

Men squat er en øvelse man ikke kan komme ude om. jeg ved den bliver brugt af sprintere (og alle andre atleter)

Det er ikke nødvendigt at squatte. Den kan benyttes, men den er ikke nødvendig.

de intervaller jeg nævner er måske ikke helt præcis, men jeg har dog stadig set unge (14-16 åring) sprintere lave træning hvor de løb 120 hurtigt med 280m jog efter. opvarmning eksemplet jeg giav, ved jeg de lave tit. Du må dog være enig i at intervaller skal være korte og meget hurtige med lang pause.

Du kan ikke forvente at hvad du ser blive gjort af trænere såvel, som "certificerede" trænere er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg påstået dét?

Det er ikke nødvendigt at squatte. Den kan benyttes, men den er ikke nødvendig.

Du kan ikke forvente at hvad du ser blive gjort af trænere såvel, som "certificerede" trænere er korrekt.

det var en sparta træner (pt. er sparta danmarks mest vindene klub også for ungdom) jeg vil lige prøve at for en af min gamle venner fra sparta til at ligge et ex. på et træning pas op her (han er sprinter, mellem distanceløber og kaster)

nu vil jeg lige læse dit link godt igennem. kan jeg ikke også få dig til at give et forslag på et trænings pas???

Link to comment
Share on other sites

det var en sparta træner (pt. er sparta danmarks mest vindene klub også for ungdom) jeg vil lige prøve at for en af min gamle venner fra sparta til at ligge et ex. på et træning pas op her (han er sprinter, mellem distanceløber og kaster)

nu vil jeg lige læse dit link godt igennem. kan jeg ikke også få dig til at give et forslag på et trænings pas???

Du har misforstået det hele.

Træning bør ikke være en-dimensionel men multi-dimensionel.

Der er mange hensyn, betragtninger, overvejelser etcetera, der skal gøres når et program skal designes.

Selvom "Hvis du laver øvelse x og y får du z" programmer er de mest udbredte er det ikke svaret.

ALT vil virke i en begrænset periode for uforberedte atleter.

Link to comment
Share on other sites

fandt lige en rigtig god artikle fra DAF

og træning i ungdoms årene

http://www.trenerforeningen.org/download/D...aek%2015-16.pdf

den give en god forklaring imellem arbejds belastning, længde af interval og pause

et link til Plyometriske øvelser (en slags styrke træning)

http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen1.htm

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstået det hele.

Træning bør ikke være en-dimensionel men multi-dimensionel.

Der er mange hensyn, betragtninger, overvejelser etcetera, der skal gøres når et program skal designes.

Selvom "Hvis du laver øvelse x og y får du z" programmer er de mest udbredte er det ikke svaret.

ALT vil virke i en begrænset periode for uforberedte atleter.

Jeg er fuld klar over der udføres periode træning. og ja jeg ved godt at sprinter i deres grundtræningsperode udføre også aerob træning. Det skal lige slås fast at, jeg gav ham ikke et program, men nogle forslag til hvordan en intervaller serie kunne se ud. de ting jeg skriv skulle ikke være hans ABC. Den teknisk del er svært at går ind i over nette.

træningen skal og bør være multi-dimensionel, ingen tivil om det.

J4C0BM få kontakt til din lokale atletik klub og snak med dem.

et endelig program skal jo tage højde for hvornår der skal toppes og vejen derhen til. der skal laves en analyse på mange ting: udholdenhed, udholdenhed –hurtighed, specifik hurtighed, teknik, smidighed, styrke, acceleration osv. og det skal koges samme til et program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share